Gå til innhold

Hva bør jeg bruke til pleie av skinndashbord?


RaceMan

Recommended Posts

Hei, jeg har mye skinn i interiøret på min hverdagsbil. Blant annet er hele dashbordet kledd med skinn og sydd med "fransk søm". Skikket på dashbordet er mørkegrått og sømtråden er hvit. Skinnet er "lett matt" fra fabrikken. Hva bør jeg bruke til å pleie skinnet med? Har snakket med importøren - som måtte ringe og snakke med produsenten. Svaret jeg fikk ble jeg ikke så klok av - skinnet skal ikke pleies med noe - kun vaskes med lunkent vann... Ikke helt det svaret jeg forventet.

Bilen er nå ca 1.5 år – har hatt den siden den var ny. Hva mener dere jeg bør gjøre? Noen tips - eller produkter? Er spesielt redd for å få misfarge på den hvite tråden (sømmen). Dørene og setene er kledd med kaffe og "sjokolade" farget skinn også med hvit fransk søm og "lett matt" her også. Samme spørsmål her også? Jeg er ny innenfor dette området - så jeg håper på noen gode og ærlige råd! På forhånd takk!

RaceMan

Drive Tastefully!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hvite sømmene vil bli missfarget.. Spurte selv her inne når jeg skulle ta setene og rattet i min daværende 2 år gamle Qashqai! Ingen viste svaret så jeg prøvde og ble skuffet.. I ettetkant ble jeg tipset til og gå over sømmene med green clean! Noe jeg ikke gadd... Jeg solgte bilen og slapp og se noe mer på de missfarga sømmene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Swissvax settet er det mange som liker. http://www.swissvax....eather-care-kit

Men korleis du skal gjera det med kvit søm veit eg ikkje.

n Takk for forslag!

De hvite sømmene vil bli missfarget.. Spurte selv her inne når jeg skulle ta setene og rattet i min daværende 2 år gamle Qashqai! Ingen viste svaret så jeg prøvde og ble skuffet.. I ettetkant ble jeg tipset til og gå over sømmene med green clean! Noe jeg ikke gadd... Jeg solgte bilen og slapp og se noe mer på de missfarga sømmene

Takk - det var det jeg jeg var/er redd for. Takk for at du deler din erfaring!

RaceMan

Drive Tastefully!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva med teip over sømmene og behandle resten?

Med vanlig søm så kunne muligens det gå, men ikke med fransksøm. Dessuten er det såpass mye søm på dashbordet og dermed også veldig synlig - slik at det mest sannsynlig vil bli nyanseforskjeller på skinnet (med tanke på det som er behandlet og det som ikke er (under tapen)). Men uansett takk for kreativit tips.

RaceMan

Drive Tastefully!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du vasker hele dashbordet med GC og så går over skinnflatene med Leather milk etterpå, så får man vel ikke missfarging? Krever at du er sabla nøye da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Rens skinnet først, og gå så over sømmene med tekstilforsegling/-impregnering først. La dette tørke. Rens skinnet en gang til og pass på at du ikke kommer borti sømmene, og legg så Leather Milk på skinnet. Litt jobb, men burde funke.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rens skinnet først, og gå så over sømmene med tekstilforsegling/-impregnering først. La dette tørke. Rens skinnet en gang til og pass på at du ikke kommer borti sømmene, og legg så Leather Milk på skinnet. Litt jobb, men burde funke.

Takk Christer, dette var en god ide...

RaceMan

Drive Tastefully!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Ellers finnes det en mer lettvint maate også. Nanolex har en forsegling som skal fungere på baade skinn og tekstil.

http://www.nanolex.no/

Fikk ikke linka direkte, men gaa inn pas produkter - skinn og tekstil. :) Mulig det ikke er like bra som skinnkrem + tekstilforsegling hver for seg men dashbordet er jo ikke akkurat den delen i bilen som er utsatt for mest slitasje. Mest til pynt og til å torke stov av. ;)

Endret av Simen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...