Gå til innhold

Kva gjorde eg feil idag? (Vask)


thamule

Recommended Posts

Hei

Har investert i masse vask- og poleringsutstyr, og eg var idag tenkt å teste sakene på bilen.

Men eg blei skikkelig skuffa då eg skulle vaske. Fekk det ikkje til i det heile tatt.

Det låg igjen ein grå film på lakken som eg ikkje fekk vekk ved forvask. Måtte til med vaskemitt og eg lagde nok sikkert litt vaskestriper. Det skal seiast at lakken truleg ikkje er beskytta av noko. Eg har nylig kjøpt den og har ikkje turt å begynne på den med korrigering og diverse, må øve på gamlebilen først tenkte eg. Så der er nok ingen voks og diverse. Men eg burde jo klare å få den rein! :D

Dette gjorde eg:

- Prickbort på heile bilen

Vente litt

- Surfex HD på heile bilen (1:5)

Vente litt

- Foam cannon med Autofoam (2 dl autofoam og 4 dl vatn i beholdaren)

Vente til skummet hadde sege av og spylte så av med høgtrykk

Det blei ikkje bra.

Kjørde deretter ny runde med surfex samt skum. Eg justerte no på skruen på cannonen slik at eg fekk tjukt skum, den sto feil justert tidlegare. Skummet hang no lenger på bilen før eg spylte av.

Men det såg fortsatt slik ut:

imag0622r.jpg

imag0623ol.jpg

Gjekk over med mitt og såpe og det blei vel forsåvidt reint. Felgane blei bra med rim7 og ironx (samt svamp til rim7 og høgtrykk.)

Skumkanon var forresten veeeeeldig morro :thumbs: , men reint blei det ikkje... :o

imag0621.jpg

Kva gjorde eg feil? Eg var tenkt å prøve meg på polering av gamlebilen, men er så irritert på at eg ikkje fekk til forvask at no må eg få til det før eg sett i gang med den. Sett derfor stor pris på tips og hjelp til ein fersk bilvaskar ( i alle fall når det kjem til slik vask :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cesandberg

"Vente til skummet hadde sege av og spylte så av med høgtrykk"

Hvis du venter til skummet har seget ned fra panelene så har du nok ventet for lenge, en grei huskeregel er at det påførte middelet ikke skal tørke på panelene (gjelder vaskeprodukter)

Likt middel løser som regel opp skjolder etc.

Ellers så er du ikke garantert å få helt ren bil med berøringsfri vask. Etter en polering og voksing så skal du se at dritten løsner lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Jeg tror du stiller litt høye forventninger til det å rengjøring av en ubeskyttet bil.. Møkka er mer inngrodd og fester seg mye bedre..

Prickbort hjelper også til å legge igjen den grå hinnen du refererer til..

Men en god avspyling etter resten av vaskearsenalet ditt hjelper betraktelig på å minske faren for vaskeriper når du skal over på berøringsvask :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hgnubel

Ikke egentlig noen feil, men på ubeskyttet og skitten bil sitter jo gjerne skiten godt... Så da skyter jeg fra hoften og velger å mene prickborten hemmet surfexen din. Surfex 1:5 er rimelig hissig, så jeg tror det ville blitt bra med avspyling av prickbort før du legger på surfex.

Edit: flere var inne på dette før jeg rakk å skrive ferdig ser jeg :)

Endret av hgnubel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier selv å spyle av Prickbort med høytrykk før jeg legger på Surfex. Prickbort virker som en barriere mellom lakken og Surfex, så Surfex'n kommer ikke skikkelig til trafikkfilmen på lakken, det er min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prickbort er petroleumsbasert, og vil ikke blande seg med vannbaserte ting som Surfex. Så det gir jo mening at PB blir som en barriere.

Hvor stor betydning dette har var det vel en større diskusjon på her en gang med delte meninger. Jeg føler i allefall at det blir feil å legge Surfex på PB.

Og til trådstarter kan jeg anbefale å få på en voks asap, polert eller ei! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for innspel her. Var begynt å tvile på om eg var helt håplaus på dette.

Men det ser ut til at eg har hatt litt for høge forhåpningar til desse vidunderstoffa og spesielt på min bil uten nokon slags beskyttelse. :thumbdown:

Men eg skal i alle fall spyle av Prickbort før eg legg på surfex neste gang.

Vidare skal eg få på noko forsegling så fort som mogleg! For det var foferdelig vanskelig å få den rein. :eek:

Men kva gjer dykk egentlig når skummet ligg på bilen? Håndvask mens skummet ligg der eller avspyling før skummet har glidd av bilen og deretter håndvask? Eg skal og spyle av skummet før det har "tørka", men eg synst det tørka(sklidde av bilen) ganske kjapt.

Eg fekk forresten låne eit stoff som heitte Turtlewax (?) nanotech hjå far min ein gang, eg synst det var effektivt på slik film som eg sleit med. Andre med erfaringar med det stoffet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig eg var uklar, men eg fekk lakken sånn nogenlunde rein til slutt altså. Filmen måtte gi tapt, men eg måtte til med håndvask, og det var nok ikkje helt heldig.

Bur forresten i Bergen, men eg skal sjå litt på det i helga, og om eg ikkje blir klok på dette så skal eg invitere på kaffi og matt lakk :thumbup:

Og nei eg håper for guds skyld ikkje at bilen har gått i angleggstrafikk :D :D

Endret av thamule
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hgnubel

Bur forresten i Bergen, men eg skal sjå litt på det i helga, og om eg ikkje blir klok på dette så skal eg invitere på kaffi og matt lakk :thumbup:

At du bodde i Bergen er jo ganske åpenbart (logoen på boss/søppel-spannene) :)

Siden du nevner kaffi tipper jeg Christer allerede er på vei for å se på lakken... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil Holthe

Tror de fleste må ty tilberøringsvask for å bli kvitt en del vanskelig møkk, så det er nok ikke unaturlig, eller uheldig sånn sett. Men det er vel ofte ifm en korrigering, evt lakkrens, før pålegging av en beskyttelse. Det er nok ikke så farlig med berøringsvask og litt vaskeriper hvis du tar en liten korrigering etterpå, også legger på en dæsj beskyttelse. Så blir det nok litt lettere å holde den i orden etterpå.

Just my 2cents.. (er det ikke det det heter da....? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hgnubel: Nei det var kanskje ikkje dagens vanskeligste nøtt å knekke den ^_^

Jo det heiter nok det ^_^

Men bilen var liksom så veldig skitten. Kunne dra fingen over lakken og det låg eit lag med drit. Blei strek etter fingen min i skiten. (gjorde selvfølgelig eg dette i god detailers-ånd på ein plas som skal omlakkerast pga steinsprut). Og eg hadde trudd at avfetting og diverse skulle vere litt meir agressive på den driten der.

Men eg går igang med Volvoen idag, så får vi sjå kva eg får til der. Den har dog eit gammalt lag med autoglym extra gloss protection, så er vel kanskje håp om at driten slepp lettare der.

Men eg blei og litt skeptisk til vaskemitten min. Bilthamber Automitt Følte den var litt skyldig i striper også, men det er kanskje berre litt skit som ligger igjen på lakken og. Eg klarte jo å bestille feil då eg bestilte frå Shinearama. Bestilte Chemical Guys Glossworkz Glaze, då eg skulle bestille såpe. Bomma kraftig der. Men eg bestilte og Poorboy's Super Slick & Suds Concentrated Car Wash, så var den eg brukte til vask igår.

Men kva gjer folket ved skumming då? håndvask mens skumkanonsskummet ligg på bilen???

Eller etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er å få skitt av bilen FØR man berører den, derfor spyler man av skummet før man begynner å vaske. Det er også viktig å spyle nærme nok så man får brukt trykket også. Hvor mye autofoam brukte du på bilen? Man må bruke ganske mye for å oppnå produsentens anbefaling.

Selv liker jeg verken skum eller mitt. Jeg bruker surfex HD og zymol svamp :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg brukte 2 dl autofoam og 4 dl vatn i kanonen, og det gjekk nok med halvparten av stoffet som eg hadde i kanonen kanskje. Men eg la på for tynt første gangen, så eg måtte legge på i 2 omgangar.

Er litt redd for å kjøre 160 bar rett i lakken så eg har nok kanskje litt stor avstand ja... Får prøve å vere litt tøffare på høgtrykken også kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok avstand som er nøkkelen her.

Ser selv godt om jeg har hatt dårlig tid har jeg spyler over.

Da er det striper med skit igjen på lakken der jeg ikke har vært nøye nok, eller hatt for dårlig overlapping..

Jeg har tilgode å ødelegge lakken med spyleren, selv med 10 cm avstand med 150 bar og 610l/min vann..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det er forskjell på å "skylle av såpa" kontra "å vaske med høyttrykk"! Ser noen som skummer bilen, venter litt for deretter å bare skylle av skummet på avstand. Da blir vaskeeffekten lik null.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! No trur eg deke er inne på noko her.. For det blei ikkje kjempereint når eg vaska volvoen i dag heller. Så eg får nok spyle meir konsekvent.

Men eg synst og skummet glir litt fort av bilen. Det får liksom ikkje jobbe noko særleg før det er sigt ned og skummet er vekke. Eg trur eg må eksperimentere litt med blandinga... Kanskje ha i litt såpe i tillegg til autofoam...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cesandberg

De forskjellige skumproduktene har forskjellig virketid, og hengtid på bilen, magifoam er vel den som henger lengst, opp mot 15-20min, men den trenger også litt tid på å virke.

Når det er sagt så har jeg problemer med å få magifoam til å henge i lenger enn 1-2 min ved de første vaskingene etter en god prep og voksing med for eks. Dodo supernatural hybr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men eg synst og skummet glir litt fort av bilen. Det får liksom ikkje jobbe noko særleg før det er sigt ned og skummet er vekke. Eg trur eg må eksperimentere litt med blandinga... Kanskje ha i litt såpe i tillegg til autofoam...

Surfex og prikkbort er langt mer effektivt enn skum, skal du spyle over bilen flere ganger på rad for å få den "ren" dropper du skummet og konsentrerer deg om surfex og prikkbort. Når du har fått polert og vokset bilen kan du blande surfex mildere f.eks 1:20-1:50, da er det en effektiv forvask som er mild mot voksen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...