Gå til innhold

Nye arbeidsbilen.02 Saab 9-5 vector 2,0t

Recommended Posts

Anders_Aa
Skrevet

Jeg vil bare opplyse om at Saab ikke er noe dårlige biler ;) aldri eid det før nå, men har prøvd ett par som har tilfredsstilt mine behov :P Nå er dette en arbeidsbil, og jeg akter ikke å betale 2-500.000kr for en bil med usle 2-300hk på fremhjula, når jeg kan betale 59.000 og få kvalitet og masse utstyr i tillegg.Saab gikk konkurs pga. dårlig utvikling på design blant annet.

Ja, Saab virker generelt ut som gode biler, selv om jeg ikke har testet én. Dog er plassering til tenningslåsen litt spesiell, men de skulle vel teste slik som andre bilprodusenter gjør.

Du fikk ihvertfall mye bil for penga! Og som nevnt; interiøret ser ikke slitt ut i det hele tatt, til å vært brukt 200 000 km :)

hmsilset
Skrevet

Ja, Saab virker generelt ut som gode biler, selv om jeg ikke har testet én. Dog er plassering til tenningslåsen litt spesiell, men de skulle vel teste slik som andre bilprodusenter gjør.

Du fikk ihvertfall mye bil for penga! Og som nevnt; interiøret ser ikke slitt ut i det hele tatt, til å vært brukt 200 000 km :)

Ja, er rart det der med tenningslåsen.Var sånn på 80 tallet også husker jeg :P Var mye for pengene ja. Har flere ting som er skiftet på den, og skal skifte flere ting.Jeg fikk utført tilstandsrapport på bilen før kjøp, og mange av feilene stod ikke der, så får utbedret alt gratis :) Jeg kunne kalt selgerne for svindlere og levert den tilbake, men det er jo ikke selgerne sin skyld.Er verkstedet som utførte rapporten som har svikta.Jeg ser aldri nøye på en bil før kjøp, men tar tilstandsrapport.Da kan ingen bli lurt.Ikke selger og ikke kjøper :)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-Silset bilpleie 

Skrevet

Bare til info: Saab havna i uføret fordi eierne GM melket firmaet for penger i år etter år, istedet for å skyte kapital tilbake til Saab.

GM gav Saab tegningene på Opel Vectra og ba de basere Saab'en på den. Når så Saab 9-5 kom på markedet, delte den plutselig bare 10% av Opelen.

GM ble derfor bare grinete av hele greia. :)

hmsilset
Skrevet

Knutis: Sånn var det nok ja :) Det måtte vel bare gå konkurs.

Facebook-Silset bilpleie 

Skrevet

Yep, dessverre. GM var jo de som stakk kjeppene i hjulene når alle andre prøvde å redde Saab også.

De var livredde for at patenter skulle havne i Kina. Rimelig håpløst utgangspunkt dessverre.

Skrevet (endret)

Uten å være noen SAAB ekspert, så er det ikke umulig at en kombinasjon av GM og SAABs noe trege utvikling kanskje var det som drepte de. Gode biler har de vel stort sett gått for å være, men de hang nok ikke alltid med i alle svinga. Er mitt inntrykk.

Det med nøkkelen er det vel noe krasjtekniske årsaker til. Hvor det nøkkelknippet som mange har havner når fronten blir most inn. Mener jeg leste det et sted. Personlig synes jeg det er litt kult, når man først blir vant til det;) og i nyere tid så er det vel flere som nå har keyless og en startknapp omtrent der nede?

Og det så veldig pent ut ja :)

Endret av bsa
bilmagikeren
Skrevet

Men er ikke saab også flyfabrikant? kan det være litt design som skal være litt jagerfly:)? Nøkkelplasseringen tenker jeg på:)

Min bilpleielogg

Bilmagikeren 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

Swissvax certified detailer

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

Skrevet

Jo Svenska Aeroplan Aktiebolaget.

Men vissnok har ikke nøkkelplasseringen noe med fly å gjøre. I følge Top Gear sitt innslag om SAAB som er veldig verdt en titt .:)

Måtte jo sjekke litt nå da ;)

Fra Wiki:

1969: Saab creates an ignition system near the gearstick[citation needed] - instead of behind the steering wheel like most cars - in an attempt to reduce the very common serious and permanent knee injuries during collisions, caused by the knee impacting the key.

• 8 months later...
Skrevet (endret)

Hehe, nånå, En ombygd bil blir aldri like bra som en fabrikkbygd. Og etter min mening er ikke en slik bil fra 1997 verdt 200k! Men den hadde nok vært (dyr) morro, da. :P

EDIT:

Ups, merkelig tidlig på morgenen fører med seg en del misforståelser.

Endret av Klykken

*2014 BMW i3

*2025 Tesla Model Y LR

*2022 Polaris Nordic Pro 650

• Moderatorer
Christer
Skrevet

Leter etter ny arbeidsbil igjen.Synd den jeg ville ha ble holdt av og solgt i går..M3 hadde vært helt perfekt til mitt bruk!!

http://www.finn.no/f...nnkode=37836905

Hva skjedde med Saab'en?

Og M3 har vel aldri kommet som noe annet enn sedan, såvidt jeg vet...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Skrevet

Om Saab'en var nr 19 så må jeg si at en M3 coupe hadde vært et "greit rundt tall" ^_^

hmsilset
Skrevet

Hehe, nånå, En ombygd bil blir aldri like bra som en fabrikkbygd. Og etter min mening er ikke en slik bil fra 1997 verdt 200k! Men den hadde nok vært (dyr) morro, da. :P

EDIT:

Ups, merkelig tidlig på morgenen fører med seg en del misforståelser.

Der er jeg helt uenig ;) Å kjøpe en bil en ville hatt i mange år er verdt litt ekstra.Å ha biler i 1 år vil ofte bli dyrt!

Hva skjedde med Saab'en?

Og M3 har vel aldri kommet som noe annet enn sedan, såvidt jeg vet...

Saaben er grei nok den.Tenkte å kaste inn 200hk til innen ett år, men fant ut at den fortsatt ikke ville være en bil jeg liker, så jeg har kun holdt den i bra stand.

Facebook-Silset bilpleie 

hmsilset
Skrevet

Den kom ihvertfall som coupe :)

Skal du ha M3 så må det jo bli en coupe :)

Jo, det er også aktuelt.Men jeg liker ombygde biler..Satt på med Hiace med 400hk for noen år siden, og synes det var veldig morro.

Om Saab'en var nr 19 så må jeg si at en M3 coupe hadde vært et "greit rundt tall" ^_^

Enig :) Jeg får lete videre.Har igrunn ikke lyst til å ha mere enn en bil.Må være noe jeg liker godt nok til å beholde og ta vare på.

Facebook-Silset bilpleie 

Skrevet

Der er jeg helt uenig ;) Å kjøpe en bil en ville hatt i mange år er verdt litt ekstra.Å ha biler i 1 år vil ofte bli dyrt!

tenker også ved et salg i fremtiden. Tviler på at denne er lett å bli kvitt om noen år. Ikke uten et formidabelt verditap iallefall. :) Men moro bil er det nok, helt uten tvil! På grunnlag av det, er nok bilen verdt det kanskje.

Men ja, å skifte bil støtt og stadig blir man aldri rik av - heller tvert imot. :P

*2014 BMW i3

*2025 Tesla Model Y LR

*2022 Polaris Nordic Pro 650

• Admins
truhaa
Skrevet

Kjøp deg Evo Silset... mer moro får en ikke ;) Bakhjulstrekk er bare pes på de våte veiene vi har i Norge ;)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

hmsilset
Skrevet

Kjøp deg Evo Silset... mer moro får en ikke ;) Bakhjulstrekk er bare pes på de våte veiene vi har i Norge ;)

Tror deg jeg;) Har isåfall bare råd til evo8. Har egentlig ikke lyst på store lån igjen:p Blir 36 neste år. Det er igrunn litt tidlig å bli gnien også..Hehe.

Facebook-Silset bilpleie 

• 2 weeks later...
hmsilset
Skrevet

Jeg har ikke råd, men går for EVO 9 om den jeg vil ha ikke blir kjøpt..Er en til 450000 også.Det er dyr nok bil til meg ihvertfall, som ikke eier hus.Eneste jeg eier er bilpleiesakene mine :)

Facebook-Silset bilpleie 

Skrevet

Det er altså ikke en BRUKSBIL du er ute etter? :)

Ja, jeg vasker med svamp!

hmsilset
Skrevet (endret)

Det er altså ikke en BRUKSBIL du er ute etter? :)

Joda :) Må bare bytte ut noen dager i året med detailing på andres biler og bruke dem på å stelle min egen.Om jeg får tak i en til bare litt over 400 da..Jeg skal ha neste bil i 10 år.Er lei av å prøve alt mulig uten å like det.Da er det billigere å gå for noe som jeg liker.

Endret av hmsilset

Facebook-Silset bilpleie 

• Forhandlere
Bernhard
Skrevet

Jeg håper og tror at du faktisk kommer til å bruke bilen og ikke spare på bilen sånn som Oluf og Truls..

• DCN Poeng 2
hmsilset
Skrevet

Jeg håper og tror at du faktisk kommer til å bruke bilen og ikke spare på bilen sånn som Oluf og Truls..

Godt noen føler det samme :) Jeg er blitt nøye di siste 3 åra, og skal holde bilen jeg kjøper i god stand.Uansett hva det blir..Og ikke låne bort til alle jeg kjenner sånn som før når jeg hadde artig bil.Nok med at faren min på 63 får låne, for han liker seg best i 250kmt :P

Facebook-Silset bilpleie 

hmsilset
Skrevet

Reserverer en EVO 9 i morgen.Og skal så se på den og hente den innen 2-3 mnd.Fikk tid å fjerne de gamle låna mine først..Se på den veldig snart da :) Og få utført tilstandsrapport.Lånet er i orden.

Facebook-Silset bilpleie 

Skrevet

Spennende :) skal du virkelig bruke en evo til dagligbil/arbeidsbil? Skulle ønske jeg hadde råd til det :P

Ja, jeg vasker med svamp!

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår