Gå til innhold

Produkter til Flex DA med Scholl puter


Jensenjr

Recommended Posts

Hei!

Jeg har lett en del gjennom forumet, lest gjennom produktposter og svar, men sliter med å bestemme meg. Trenger derfor hjelp fra "alle kanter" her inne.

Fikk nylig tak i en ubrukt Flex DA med små og store blå, oransje og svarte puter til en billig penge. ;)

Jeg er fullstendig nybegynner når det gjelder maskinpolering. Jeg har hatt gleden av å få prøve meg med roterende på egen bil i verkstedet til svenrik, så nå er jeg klar for å prøve meg videre med DA maskin.

Jeg har som sagt ikke særlig med erfaring og det kommer foreløpig bare til å bli egne og familiens biler jeg skal herje med. Vet at det er vanvittig med utvalg av produkter der ute og at de fleste produsentene foretrekker "egne" puter til sine produkter.

Nå har jeg jo Scholl putene mine og ønsker å bruke dem. Synes imidlertid Meguiars sine produkter virker veldig brukervennlige, men har også lagt merke til at mange sverger til Scholl.

Så, hvilke produkter bør jeg kjøpe og HVORFOR? Trenger primært til 1-stegs jobber, men kommer også til å gå for en god rub. Skal i nær fremtid ta en 2011 focus, en 2001 a6 og en 2004 navara.

ALLE tilbakemeldinger mottas med takk! :thumbup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies at Scholl ikke er det beste for DA.

Ellers bruker vel veldig mange 17+ for et stegs såvidt jeg har forstått.

Jeg har selv brukt GTechniq P1, dette skal være en at-i-en polish såvidt jeg forstår, så man bruker forskjellige puter for grov og fin cut, resultatet kan jeg dessverre si lite om ennå da jeg ikke har fått inspisert ordentlig etter jeg fikk tatt halve bilen.. (dårlig vær..)

Men ser foreløpig ganske bra ut. :)

Har også en Flex DA og har bestilt meg en haug med slike: http://www.autogeek.net/lc-ccs-6inch-pads.html , riktignok ikke derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg bruker følgende pads og midler på min Flex DA:

Pads:

Orange Scholl, str M

Blå Scholl, str M

Burgunder Scholl, str L

Svart Scholl, str M

Midler:

Scholl...

- S3 Gold

- S17+

- S30+

- S40

- A15 (AIO)

Meguiar's NXT Generation Tech Wax 2.0

Padene jeg bruker får til dels kjørt seg hardt, og jeg har ikke sett noen tegn til at de ryker i noen retninger enda. På siste bilen jeg tok ble Flex'en så varm i dekselet rundt girhuset at jeg holdt på å svi fingrene, men veldig lite av varmen gikk ned i bakplaten eller paden.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar! Interessante pads der aregar!

@csjoh: har du testet noen andre produkter eller bare Scholl sine? Hvilket ville du anbefalt til 1- stegs?

Har en boks MG #16 til LSP og tenker ikke kjøpe noe utover dette, foruten en evt. sealer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Synes alle Scholl produkter og puter passer til DA maskin jeg :) Peis på med noe grovt(trinn 5-6), og ta en runde med Orange pad og S30/40(trinn 2-4) etterpå :) Fungerer for meg ihvertfall, men bruker oftest DA til finish jobbene bare.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Takk for gode svar! Interessante pads der aregar!

@csjoh: har du testet noen andre produkter eller bare Scholl sine? Hvilket ville du anbefalt til 1- stegs?

Har en boks MG #16 til LSP og tenker ikke kjøpe noe utover dette, foruten en evt. sealer.

Jeg har bare brukt Scholl sine produkter, men synes de er veldig gode å jobbe med. Jeg får det resultatet jeg vil ha, så jeg har så langt ikke sett behovet for å prøve noe annet. På sikt kommer jeg nok til å kjøpe inn både det ene og det andre, men pr. nå klarer jeg meg godt med det jeg kjenner til. :)

For en-stegs-jobber synes jeg S17+ fungerer godt. Det tar bra med swirls og RDS (med noen ekstra pass og litt press), og gir en fin glans. Scholl mener sikkert at man bør følge opp med S30+ eller S40, men da er det plutselig ikke en-stegs lenger...

Ellers kjørte jeg over panseret på bilen til min mor med A15 og var midt på treet fornøyd. Dette skyldes mest sannsynlig mye ignoranse fra min side, da det var første produkt jeg prøvde og helt sikkert brukte feil pad, feil teknikk, for lite press og for mye produkt. Jeg har ikke avskrevet det enda, og tror nok det kan være veldig bra som en-stegs-produkt når jeg bare skjønner hvordan jeg skal bruke det. A15 er markedsført som et rendyrket en-stegs-produkt fra Scholl med middels cut og inneholder også litt voks, så når man er ferdig med poleringsjobben, så kan man faktisk si man er ferdig. Da er lakken korrigert og beskyttet, selv om de fleste nok vil legge et lag voks til på toppen.

MG #16 funker veldig bra over både A15 og S17+ - jeg brukte A15 og S17+ på min mors bil, og la MG #16 over, og det funker som en kule.

Scholl Concepts har en veldig grei pad/polish-sirkel i pdf-format der de viser hvilke produkter man "skal" bruke med hvilken pad på forskjellige typer lakk. Denne viser at A15 skal kjøres med blå eller burgunder pad for optimalt resultat. Jeg kjørte A15 med svart Scholl waffle-pad etter tips fra Tom@Scandicshine, og det funket stort sett bra. Her og der måtte jeg til med orange Schollpad for å ta litt styggere riper, og enkelte steder måtte jeg til med S3 Gold på orange. S17+ kjørte jeg litt på svart Scholl, litt på orange Scholl og litt på svart Chemical Guys Hex-Logic-pad. Blankt ble det hvertfall :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare brukt Scholl sine produkter, men synes de er veldig gode å jobbe med. Jeg får det resultatet jeg vil ha, så jeg har så langt ikke sett behovet for å prøve noe annet. På sikt kommer jeg nok til å kjøpe inn både det ene og det andre, men pr. nå klarer jeg meg godt med det jeg kjenner til. :)

For en-stegs-jobber synes jeg S17+ fungerer godt. Det tar bra med swirls og RDS (med noen ekstra pass og litt press), og gir en fin glans. Scholl mener sikkert at man bør følge opp med S30+ eller S40, men da er det plutselig ikke en-stegs lenger...

Ellers kjørte jeg over panseret på bilen til min mor med A15 og var midt på treet fornøyd. Dette skyldes mest sannsynlig mye ignoranse fra min side, da det var første produkt jeg prøvde og helt sikkert brukte feil pad, feil teknikk, for lite press og for mye produkt. Jeg har ikke avskrevet det enda, og tror nok det kan være veldig bra som en-stegs-produkt når jeg bare skjønner hvordan jeg skal bruke det. A15 er markedsført som et rendyrket en-stegs-produkt fra Scholl med middels cut og inneholder også litt voks, så når man er ferdig med poleringsjobben, så kan man faktisk si man er ferdig. Da er lakken korrigert og beskyttet, selv om de fleste nok vil legge et lag voks til på toppen.

MG #16 funker veldig bra over både A15 og S17+ - jeg brukte A15 og S17+ på min mors bil, og la MG #16 over, og det funker som en kule.

Scholl Concepts har en veldig grei pad/polish-sirkel i pdf-format der de viser hvilke produkter man "skal" bruke med hvilken pad på forskjellige typer lakk. Denne viser at A15 skal kjøres med blå eller burgunder pad for optimalt resultat. Jeg kjørte A15 med svart Scholl waffle-pad etter tips fra Tom@Scandicshine, og det funket stort sett bra. Her og der måtte jeg til med orange Schollpad for å ta litt styggere riper, og enkelte steder måtte jeg til med S3 Gold på orange. S17+ kjørte jeg litt på svart Scholl, litt på orange Scholl og litt på svart Chemical Guys Hex-Logic-pad. Blankt ble det hvertfall :)

Takk for fyldig svar! :thumbup:

Scholl sine produkter virker jo rimelig fair for nybegynnere som meg selv, spesielt med forklaringer av hvilke puter som passer til hvilke polisher.

Som du sier virker s17+ og A15 begge som gode allroundere, vanskelig å bestemme seg der. Skulle jeg måtte rubbe en bil skikkelig er vel ingen av disse tilstrekkelig? Da ville kanskje S3 gold være noe å ha i hylla? S3 gold virker jo også å være en bra sak på nyere lakk. En av mine første "oppdrag" blir fatterns nye Focus, så da er kanskje S3/A15 tingen?

Hva er "orange peel"? Er det som lakken på min '05 Mondeo? Den har på en måte "appelsinskall-lakk" når man ser nærme.

Har handlet grovt den siste tida, så må passe på å ikke strekke familiebudsjettet for hardt på en måned. :excl:

Har jo også svart waffle, blå og oransje puter fra Scholl, det er jo en start :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg vil tro du kommer veldig langt med S3 Gold, S17+ og S30+ og de padene du har.

Jeg skal høvle over en kompis sin Focus stv i kveld, og på grunn av særdeles stramt tidsskjema blir det i beste fall tid til en en-stegs ("vask/tørk/polering/voks på 5 timer? Jada, går sikkert fint det!"), så jeg sitter og debatterer med meg selv om jeg skal bruke S17+ eller A15...

"Orange peel" er som du sier at lakken ser ut som appelsinskall. Dette skyldes som regel feil lakkeringsteknikk, og forårsakes av for rask fordamping av tynneren i lakken, feil lakkpistol (for lavt lufttrykk eller feil dyse), feil vinkel eller påføring av for mye lakk. For å bli kvitt appelsinlakken må man våtslipe områdene med slik lakk, ofte betyr dette hele bilen.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner skjønner :) Er vel ikke aktuelt å våtslipe dråget mitt, men den skal være blank :)

Gi meg en tilbakemelding på hvordan det gikk med focusen, er spent på lakk!

Blir handling til uka, ny lønning :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Vask/tørk/polering/voks av Focusen på 5 timer ble 8 timer. Så langt enstegsjobber går ble det ca 80%. En del RDS igjen, litt skraper her og der, en del steinsprut, men på grunn av tidspress og bulker og skraper så ikke eier noe poeng i å få resten 100% når en kjøper vil henge seg opp i småskrammene uansett.

Lakken vil jeg si var medium hardhet. Fikk tatt veldig mye med burgunder/blå/orange (gikk tom for pads) Scholl, orange CG Hex-Logic og Scholl S17+. Egentlig veldig grei å jobbe med. Hadde jeg fått ta en to/tre-stegs så hadde jeg fått den mye bedre, og hadde jeg hatt en padwasher hadde jeg ikke gått tom for pads heller...

S&S kommer plutselig når eier og jeg får ladet opp igjen batteriene til våre respektive kamera og jeg får bilder fra ham. :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg fått ta en to/tre-stegs så hadde jeg fått den mye bedre, og hadde jeg hatt en padwasher hadde jeg ikke gått tom for pads heller...

Tar jo ikke lang tid å skylle en pad i vann å gni ut litt produkt, kanskje litt enklere med roterende da det bare er å settet pad`n tilbake på maskinen våt, og kjøre den tørr på litt høyt turtall. Men pad`n blir ikke akkurat tørr etter en runde i padwasher med DA maskin ;)

Endret av trogha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

s/en padwasher/den roterende maskinen :)

Jeg skal jo selge Makitaen, så den glemte jeg å ta med meg. Da jeg tok Saab'en brukte jeg den roterende hovedsaklig til å tørke pads med. Hadde 9 pads som trengte vask i natt da S17+ clogget pads noe helt forjævlig...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg følte jeg var flink å børste paden, men det er også fullt mulig at jeg var sløv med det... så da ble det lettere å bare bytte pad oftere, men det gikk såvidt. Da jeg omsider var ferdig hadde jeg kun glaze-pads igjen, og det får man ikke fjernet særlig med riper med :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stressjobb deluxe! Høres ut som "standard" ford lakk! Hvilken modell var det?

Skjønner at jeg må gå til innkjøp av flere pads hvertfall! Hvordan merker dere at paden blir "mettet" og må bytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det merker du! ;)

Eg har ikkje testa so mykje, men produktet kladder seg og det spruter litt meir. Da er det å vaske paden eller å bytte.

Er greit med fleire pads, so du slipper å vaske heile tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Stressjobb deluxe! Høres ut som "standard" ford lakk! Hvilken modell var det?

Skjønner at jeg må gå til innkjøp av flere pads hvertfall! Hvordan merker dere at paden blir "mettet" og må bytte?

2006-modell Focus stv, 1.6 TDCi, Sea Grey Metallic.

Det merker du! ;)

Eg har ikkje testa so mykje, men produktet kladder seg og det spruter litt meir. Da er det å vaske paden eller å bytte.

Er greit med fleire pads, so du slipper å vaske heile tiden

What he said :)

Produktet kladdet seg noe grønnjævlig og det sprutet klumper over hele garasjen, maskinen blir vanskelig å styre fordi det skapes et vakuum mellom paden og lakken, så bevegelsene til maskinen styrer hvor den går og driter tynt i hva du som maskinfører mener om saken. Du ser også tydelige spor av ikke-nedbrutt produktrester på lakken, og disse er vanskelige å få bort. Enten må du ta så hardt i at du risikerer å lage nye riper, eller så bllir det liggende en hinne av guffe igjen. Denne kan fjernes med wipedown, men det blir som regel bare mer søl. Jeg har pleid å finne en ny pad og dusje den med QD eller pad conditioner og kjøre en runde til over produkthinnen, så forsvinner den.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2006-modell Focus stv, 1.6 TDCi, Sea Grey Metallic.

What he said :)

Produktet kladdet seg noe grønnjævlig og det sprutet klumper over hele garasjen, maskinen blir vanskelig å styre fordi det skapes et vakuum mellom paden og lakken, så bevegelsene til maskinen styrer hvor den går og driter tynt i hva du som maskinfører mener om saken. Du ser også tydelige spor av ikke-nedbrutt produktrester på lakken, og disse er vanskelige å få bort. Enten må du ta så hardt i at du risikerer å lage nye riper, eller så bllir det liggende en hinne av guffe igjen. Denne kan fjernes med wipedown, men det blir som regel bare mer søl. Jeg har pleid å finne en ny pad og dusje den med QD eller pad conditioner og kjøre en runde til over produkthinnen, så forsvinner den.

Herlige tilbakemeldinger! :D

lærer så det griner her nå.

Børster dere paden mellom påføringene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Herlige tilbakemeldinger! :D

lærer så det griner her nå.

Børster dere paden mellom påføringene?

Jeg ser det litt an, men det blir vel en runde med børsten per panel, omtrentlig.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

2006-modell Focus stv, 1.6 TDCi, Sea Grey Metallic.

What he said :)

Produktet kladdet seg noe grønnjævlig og det sprutet klumper over hele garasjen, maskinen blir vanskelig å styre fordi det skapes et vakuum mellom paden og lakken, så bevegelsene til maskinen styrer hvor den går og driter tynt i hva du som maskinfører mener om saken. Du ser også tydelige spor av ikke-nedbrutt produktrester på lakken, og disse er vanskelige å få bort. Enten må du ta så hardt i at du risikerer å lage nye riper, eller så bllir det liggende en hinne av guffe igjen. Denne kan fjernes med wipedown, men det blir som regel bare mer søl. Jeg har pleid å finne en ny pad og dusje den med QD eller pad conditioner og kjøre en runde til over produkthinnen, så forsvinner den.

At produktet kladder seg/tørker ut og spruter rundt er ettersom jeg ahr forstått pga sticky lakk.

Dette skjer med engang lakken begynner å bli varm. Har du sticky lakk, så kan du ikke kjøre panelene så varme som på en ikke sticky lakk.

Kjør heller flere ganger og med litt mer produkt mindre press og ferre pass (tips fra Tyggern). Dette fungerte hvertfall fint på min 940 som viste seg å være litt sticky (produkt tørker ut som du sier her).

Effektiv måte å fjerne disse merkane (produkt som sitter fast) er å enten subbe lett over med kanten på pad. Dette fungerer best når lakken er kald. En annen ting som også fungerer er å spraye rikelig med IPA på en MF og forsiktig vaske fort flekkene. Dette lager som regel litt riper. Det løses ved å kjøre over panelet igjen med lettere trykk (uten å lage nye merker)

I mitt tilfelle valgte jeg å våtslipe litt der det var ikke (nesten hele bilen) da dette viste seg å være ganske så effektivt og merkene fra fåtslipinga gikk lettere vekk enn de dypere ripene som var i lakken.

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...