Gå til innhold

Dodo Juice pre-wax cleanser


audun-automat

Recommended Posts

audun-automat

Dodo Juice pre-wax cleanser, er det en polish som legges på før jeg vokser bilen med engel? Om det stemmer, skal Dodo Juice pre-wax cleanser først smøres på, så tørke i noen minutter før jeg polerer, eller skal den smøres på og poleres med en gang? Til informasjon så bruker jeg bare en microfiberklut og ingen maskin.

Endret av audun-automat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er LimePrimeLite du mener så fordeler jeg utover 2-3 paneler, går tilbake og buffer av. Så fortsetter jeg videre.

LimePrime inneholder litt slipemidler, så den må du jobbe med panel for panel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier buffe, mener du da med maskin? Tror du jeg får et bra nok resultat ved å polere "LimePrime" og "engel" for hånd?

Nei, man buffer veldig sjeldent med maskin - jeg gjør det aldri. Når han sier buffe mener han å bruke en eller flere microfiberkluter. De bruker du til mye på bilen så like greit å kjøpe mange. Eks: buffe polish, buffe voks, tørke vekk wipedown, vaske interiør osv.

2008 Audi A6 Allroad - solgt

2016 BMW X5 40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man polerer ikke når man buffer av produktet, man bare tørker det av lakken :) voksen skal bare spres og tørkes av og skal ikke "jobbes". Polere gjør man med polish :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

audun-automat

Utrolig hyggelig at dere vil svare.

Jeg har lest "bilpleie for dummies 2" som er helt fantastisk for oss nybegynnere, men jeg er litt dum når det gjelder bilpleie og har fortsatt noen spm.

Det står at man ikke skal la polishen tørke, andre sier at den skal tørke? han nevner også at polish ikke er så veldig nødvendig....mest for å få det blankt. Er LimePrimeLite i samme sjangeren.

Jeg har clay men forstår det ikke er det samme som lakkrens. Når jeg skal behandle bilen til våren, holder det med clay, eller skal jeg starte med lakkrens før jeg går over med clay?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clay etter vask, men før du tørker bilen. Etter tørk (og eventuelt vask etter claying) er det tid for lakkrens. (for hånd)

Bruker du maskin , heiter det vel polering.

Lakkrens og polish skal vanligvis ikkje tørke på lakken. Dei har jo gjort sitt når du er ferdige med dei. Og får dei tørke, kan det godt hende at dei sitter som f.. på lakken.

Det finnes ingen fasitsvar, so det er greit å høyre med andre kva dei gjere med det aktuelle produktet.

Eg har sjøl Dodo Juice Lime Prime Lite. Denne jobber eg med på eit område. (ca halv dør størrelse) og tørker av med ein gang etterpå.

Når det gjelder beskyttelse, (voks og lakkforsegling) so er det vanligt at desse produktene skal tørke på lakken før du buffer produktet. (med ein MF)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det to begreper som er viktig å holde adskilt: hazing og herding. Hazing er når LSP (last step product, dvs voks eller sealer) ligger på lakken rett etter påføring. Normal hazing-tid er 10-15 minutter. Man kan bruke en finger (ren!), og dra forsiktig over - blir det "rent" så er det klart til å buffe av med en egnet mikrofiber.

Herding derimot er etter at et ferdig-hazet produkt er buffet av. 70-90% av herdingen skjer innen 30 minutter med de aller, aller fleste produktene på markedet - noen sier minimum herdetid på 12-24 timer før man utsetter lakken for enten mer LSP eller generell "vær og vind". Det er den siste herde-tiden som i de fleste tilfeller avgjør holdbarheten til produktet. En LSP til 100.000,- krukka varer ikke lengre enn en til 400,- hvis herdetiden er for kort. Jeg legger som regel lag 2 etter 4 timer med Swissvax-vokser, og etter 1-2 timer med Dodo / Nattys vokser. Med sealere lar jeg det gå mellom 4 og 8 timer før jeg eventuelt legger lag nummer to.

Utseende til LSP er i stor grad avhengig av prosessen forut. En bra preppet lakk (vask, clay, polering, pre-wax/glaze) vil se fantastisk ut med nesten hvilken som helst LSP. En dårlig preppet lakk blir ikke nevneverdig bedre selv med "top-shelf LSP".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...