Gå til innhold

MCS - BMW 535 91 mod


Meringdal

Recommended Posts

Meringdal

BMW 5-serie 3,5l 1991

bmw-logo.jpg

Denne jobben har egentlig stått over meg en god stund, men ettersom det aldri har passet for både meg og eier samtidig, har det ikke blitt gjort noe før nå. Eier ble med på shine denne gangen.

Det begynte med at jeg kjørte til Ålesund og plukket opp bilen mens han var på jobb og kjørte tilbake på Vigra og fikk den klartgjort for shine. Bilen var nylakkert for ca 1 år siden, og var svært pen i lakken. Interiøret derimot var det dårligere standard over.

Bilen ble vasket i vaskeanlegg før den ble kjørt til garasjen.

Vasken inneholdt PB, surfex HD, Iron-x og en god del skum! Motorrom fikk litt sterkere Surfex enn resten.

IMG_0345.jpg
IMG_0346.jpg
IMG_0347.jpg
IMG_0348.jpg
IMG_0349.jpg
IMG_0350.jpg
IMG_0351.jpg
IMG_0352.jpg
IMG_0353.jpg
IMG_0354.jpg
IMG_0355.jpg
IMG_0356.jpg
IMG_0357.jpg
IMG_0358.jpg
IMG_0359.jpg
IMG_0360.jpg
IMG_0361.jpg
IMG_0362.jpg
Bilen ble så kjørt til garasjen. Dynket i Surfex enda engang og avspylt før den fikk komme inn i varmen. Her ble det tatt en rask inspeksjon, samt lakkmåling før alvoret startet.
Det eneste som var å sette fingeren på var egentlig panseret og fremskjermene. Her var det noen rare merker. Skjermene bar preg etter mekaniker-arbeid i motorrom.
IMG_0363.jpg
IMG_0364.jpg
IMG_0365.jpg
IMG_0366.jpg
IMG_0367.jpg
IMG_0368.jpg
IMG_0369.jpg
IMG_0370.jpg
IMG_0371.jpg
IMG_0372.jpg
IMG_0373.jpg
IMG_0374.jpg
IMG_0375.jpg
Kombotest: Scholl S03, Lilla og flex rot.
=
Win
IMG_0376.jpg
IMG_0377.jpg
IMG_0378.jpg
IMG_0379.jpg
IMG_0380.jpg
IMG_0381.jpg
IMG_0382.jpg
IMG_0383.jpg
IMG_0384.jpg
IMG_0385.jpg
IMG_0386.jpg
IMG_0387.jpg
IMG_0388.jpg
IMG_0389.jpg
IMG_0390.jpg
IMG_0391.jpg
IMG_0392.jpg
IMG_0393.jpg
IMG_0394.jpg
IMG_0395.jpg
IMG_0396.jpg
IMG_0397.jpg
Mens jeg gikk over med S03 kom eier bak meg med Flex DA, orange scholl og S30.
Heretter er det mulig bildene kommer i litt forskjellig rekkefølge da vi tok mye bilder mens vi jobbet på hver sine ting.
IMG_0398.jpg
IMG_0399.jpg
IMG_0400.jpg
IMG_0401.jpg
Plastidip på grillrammer i front. Matt sort. Se resultatbilder i slutten av tråden.
IMG_0402.jpg
IMG_0403.jpg
Når rubbing og polering var ferdig var interiøret nestemann i rekken. Dette hadde preg av støv, støv og støv.
Foma Mimo ble brukt til matter og gulvteppe inne i bilen, samt matte i bagasjerommet.
Her fikk eier også prøve seg :)
IMG_0404.jpg
IMG_0405.jpg
IMG_0406.jpg
IMG_0407.jpg
IMG_0408.jpg
IMG_0409.jpg
IMG_0410.jpg
IMG_0411.jpg
IMG_0412.jpg
IMG_0413.jpg

IMG_0444.jpg
IMG_0445.jpg
IMG_0446.jpg
IMG_0447.jpg
IMG_0448.jpg
IMG_0449.jpg
IMG_0456.jpg
IMG_0457.jpg
IMG_0458.jpg
IMG_0459.jpg
IMG_0460.jpg
IMG_0461.jpg
IMG_0462.jpg
IMG_0463.jpg
IMG_0464.jpg
IMG_0465.jpg
IMG_0466.jpg
IMG_0467.jpg
IMG_0469.jpg
Taktrekk ble renset med APC, grean clean, samt varmt vann i sprayflaske og en MF. Noen ganger brukte jeg børste også for å få ut skitten, men det virket som det satt løst denne gangen.
DSC_4322.jpg
DSC_4323.jpg
DSC_4324.jpg
DSC_4325.jpg
DSC_4326.jpg
DSC_4327.jpg
DSC_4328.jpg
DSC_4329.jpg
DSC_4330.jpg
DSC_4331.jpg
DSC_4332.jpg
DSC_4333.jpg
DSC_4334.jpg
DSC_4335.jpg
DSC_4336.jpg
DSC_4337.jpg
DSC_4338.jpg
DSC_4339.jpg
DSC_4340.jpg
Mens eier fortsatte på interiøret buffa jeg av det siste på bilen, samt poppa hooden. Her var det mye arbeid!
IMG_0414.jpg
IMG_0415.jpg
IMG_0416.jpg
IMG_0417.jpg
IMG_0418.jpg
IMG_0419.jpg
IMG_0420.jpg
IMG_0421.jpg
IMG_0422.jpg
IMG_0423.jpg
Her ble det brukt stålull, Metal shine, Nano express og div. andre produkter. Et par pads gikk også med på dette.
IMG_0424.jpg
IMG_0425.jpg
IMG_0426.jpg
IMG_0427.jpg
IMG_0428.jpg
IMG_0429.jpg
IMG_0430.jpg
IMG_0431.jpg
IMG_0432.jpg
IMG_0433.jpg
IMG_0434.jpg
IMG_0435.jpg
IMG_0436.jpg
IMG_0437.jpg
LSP for dagen: AG HD Wax.
IMG_0450.jpg
IMG_0451.jpg
IMG_0452.jpg
IMG_0453.jpg
IMG_0454.jpg
IMG_0455.jpg
Rutene ble vasket med SV Crystal, innvendig og utvendig, før det ble påført rain-X. To runder.
Ettersom klokka hadde passert midnatt var solen også borte. Eier måtte hjem og vi fikk derfor ikke tatt så mange ferdigbilder. Men han har lovet meg å gi meg noen slik jeg får fullført tråden når han får spylt over bilen :)

DSC_4341.jpg
DSC_4342.jpg
DSC_4343.jpg
DSC_4344.jpg
DSC_4345.jpg
DSC_4346.jpg
DSC_4347.jpg
DSC_4348.jpg
DSC_4349.jpg
  • DCN Poeng 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Flott S&S dette, Meringdal! Men over 20 bilder av motorrommet og 10 bilder av at eier skrubber teppet i bagasjen ble litt for mye synes jeg, hehe.

Endret av kristian_

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

R. Molnes

Ble veldig bra resultat! :)

Når det kom til motorrommet og vasken, tapet du opp koblinger eller kjørte bare på? Tar som regel litt nyere bilder med en forkjærlighet for plastdeksler både her og der hehe, men her virker det som mye var eksponert. Lurer bare på fremgangsmåten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meringdal

Knalljobb dette! På en bil som nok spraker godt ifra seg!

Ble det gjort noe med skinnsetene? :D

Takk for det Smurf!

Skinnsetene ble behandlet med Ikea skinnpleiesett! Kun for å teste. Funket fjell! :)

Flott S&S dette, Meringdal! Men over 20 bilder av motorrommet og 10 bilder av at eier skrubber teppet i bagasjen ble litt for mye synes jeg, hehe.

Takk for det Kristian! Vi brukte en del tid på motorrommet og tekstilrens så det er kanskje ikke så rart! Hehe.. Det er forresten meg som skrubber teppet. Måtte ty til surfex HD i 1:5 for å få bukt med oljeflekken.

Ble veldig bra resultat! :)

Når det kom til motorrommet og vasken, tapet du opp koblinger eller kjørte bare på? Tar som regel litt nyere bilder med en forkjærlighet for plastdeksler både her og der hehe, men her virker det som mye var eksponert. Lurer bare på fremgangsmåten :)

Har vasket en del motorer av eldre årgang og taper heller ikke opp disse bilene. Samme fremgangsmåte som på andre biler. På med rikeslig med avfetting og la det virke lenge. Legge skum på, deretter dusje det hele av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meringdal

Hadde forventa en skikkelig rånebil, men denne var jo fin!

Tøff bil og bra utført jobb! :)

Eier har vært heldig her. Svært pent eksemplar av en gammel traver.

Takk for tilbakemelding! :)

Må få flere etterbilder :) Bruker du ikke maskering på frontfanger når du maskinpolerer fremskjerm?Bra jobba på både interiør og eksteriør :)

Ja jeg har gitt eieren oppgave om å ta noen bilder, så vi får se om han slenger inn noen etterhvert! :)

Maskerer som regel alt jeg ikke vil komme borti når jeg rubber. Alt fra lykter til plastlister osv.! Men det er mulig jeg allerede har flyttet teipen til et nytt panel om du ser et bilde uten.

Alle teiper på kanter flytter jeg frem og tilbake mens jeg jobber. Sunnmøring vett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott jobb på en (snart) klassiker av en BMW! :) Litt av en jobb som ble gjort på interiøret :) Hvordan synes du klarlakken var på denne, siden den var lakkert for 1 år siden? Vanligvis er jo originallakkene på BMW steinharde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meringdal

Smart :) Har lært det av deg.Begynt å flytte og maskere opp litt ekstra jeg også :) Fort gjort å flytte mellom dører.

Lært av meg?! Jeg vet ikke hvem som lærte meg hvordan maskeringen skulle ligge jeg da! jeg tror det gikk en kilometer med teip i fjor :P

Ja det er veldig greit å legge på alle kanter for sikkereheten sin skyld.

Veldig bra S&S og kanon resultat! :) Cred er gitt!

Takk for det Christoffer!

Flott jobb på en (snart) klassiker av en BMW! :) Litt av en jobb som ble gjort på interiøret :) Hvordan synes du klarlakken var på denne, siden den var lakkert for 1 år siden? Vanligvis er jo originallakkene på BMW steinharde.

Dette er vel og forbli en klassiker i all evighet. Selv kunne jeg godt tenkt meg en E30 da det er noe med disse eldre bmwene som virkelig faller i smak! Det må være fronten tror jeg! :)

Lakken på denne var egentlig ganske myk. En av de mykere jeg har vært borti med en maskin, selv om bilen ikke bar preg av dette. Det var svært lite riper på bilen (utenom panser og skjermer, litt på tak og litt på bakluke), men på dører osv. var det svært lite. Så denne bilen har blitt tatt godt vare på siste året værtfall!

Det skulle lite til med lilla scholl og s03 for å fjerne det som var der værtfall. Stor forskjell på en av de nyere lakkene jeg har vært borti som har hatt orginallakk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

christofferhansson

Hei og takk for en hyggelig og lærerik kveld!

Er jeg som er eier av bilen, og det har vært for mye jobb til at jeg har fått tatt noen skikkelige etterbilder, men tenkte å få gjort det imårra! Bilen ble helt utrolig mye bedre, da denne var generelt langt over gjennmosnittet skitten innvendig, noe som satt dypt fra forrige eier.

Lærte mye av Magnus denne kvelden, og det var veldig morro å holde på. Har en ganske sjelden, og pen Audi S2 vi skal ta senere i år også! :) Anbefaler virkelig alle en shine hos Magnus, han har virkelig greie på hva han gjør! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Skinnsetene ble behandlet med Ikea skinnpleiesett! Kun for å teste. Funket fjell! :)

Har testet det på en sofa opp mot AutoGlym sitt sett, og jeg syns AG skinnpleie ga betydelig mykere lær, holdt lenger og luktet bedre. Men for all del, Ikeas sett hjalp og kostet ikke all verden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meringdal

Lært av deg ja:) Er ganske så sikker på at du viste det på en s&s!

Vi har vel lært av hverandre, dog var det du som introduserte meg hvor viktig maskering var :)

Godt jobba, trivelig lesning og bilder.

Takk for det Challenger. Koselig med tilbakemeldinger :)

Hei og takk for en hyggelig og lærerik kveld!

Er jeg som er eier av bilen, og det har vært for mye jobb til at jeg har fått tatt noen skikkelige etterbilder, men tenkte å få gjort det imårra! Bilen ble helt utrolig mye bedre, da denne var generelt langt over gjennmosnittet skitten innvendig, noe som satt dypt fra forrige eier.

Lærte mye av Magnus denne kvelden, og det var veldig morro å holde på. Har en ganske sjelden, og pen Audi S2 vi skal ta senere i år også! :) Anbefaler virkelig alle en shine hos Magnus, han har virkelig greie på hva han gjør! :)

Det var godt å høre Christoffer! Jeg håper du får tid en dag å ta et par bilder av skuta nå når været blir bedre. Er vel flere enn meg som venter på dem :)

Har testet det på en sofa opp mot AutoGlym sitt sett, og jeg syns AG skinnpleie ga betydelig mykere lær, holdt lenger og luktet bedre. Men for all del, Ikeas sett hjalp og kostet ikke all verden :)

Grunnen til valg av ikea-pleie var fordi jeg ikke hadde swissvax-settet liggende for hånd akkurat den dagen. AG sitt har jeg faktisk ikke testet, men det virker jo greit etter det du sier!

man kan vel ikke forvente seg altfor mye av Ikea da dette ikke kostet all verden som du sier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...