Gå til innhold

Fjerne vanskelig flekk på dashbord... Nanosvamp?


Simen

Recommended Posts

Simen

3105001.jpg?t=1306796414

^ Er ikke svære greiene det der, men nok til å irritere meg! Den hvite flekken midt på der er meget vanskelig å få bort...

Tenkte jeg skulle prøve med nanosvamp, og vet at den selvfølgelig vil gå bort da - men hva med resten av overflaten? Vil den mattes ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det er lim etter sånn luftfrisker sak? Hvis ikke ublandet GreenClean tar det, ville jeg prøvd litt forsiktig med sånn du fjerner plasterlim med...eller sitrusrens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AcciDabbi

Sansynligvis, som du sier, så vil overflaten bli litt anderledes om du bruker nanosvampen.. Men om du ikke får den vekk med noe annet, prøv svampen skikkelig godt under dash'en eller en eller annen plass der det ikke synes så godt.. Når du har prøvd så bruker du en eller annen plast/vinyl-fornyer oppå for å friske opp fargen ijen ;) Hvis dette virker og det ikke blir noe farge-forskjell skulle det jo være greit :D

(Det er vel en fordel å vente noe timer etter påføring av plast/vinyl-fornyer så den får tørket helt.. Alt er vel egentlig fint rett etter påføring når det enda er vått.. B) )

Som Dr_S sier, sitrusrens vil også funke fjell, men denne vil også etterlate fargeforskjell ettersom at den fjerner alle oljer.. Her trenger du også noe å friske opp med etterpå :P

Endret av AcciDabbi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

F34Johnny

Tipper det er lim etter sånn luftfrisker sak? Hvis ikke ublandet GreenClean tar det, ville jeg prøvd litt forsiktig med sånn du fjerner plasterlim med...eller sitrusrens

X2

Enig med Dr_S her prøv med plasterfjerner. ( Apoteket kan bli den nye bil pleie sjappa :P )

Har ikke testet Green Clean end da jeg nettopp har fått den i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Jeg tror faktisk det er rester etter festemasse/skjitt, om dere vet hva jeg mener? Skal jeg fortsatt prøve med plasterfjerner? Skal uansett prøve med Green Clean og varmt vann først (og mikrofiberklut seff!), og se om det hjelper.

E46Johnny: Gled deg, GC er ett genialt middel. Lukter veldig godt også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F34Johnny

Jeg tror faktisk det er rester etter festemasse/skjitt, om dere vet hva jeg mener? Skal jeg fortsatt prøve med plasterfjerner? Skal uansett prøve med Green Clean og varmt vann først (og mikrofiberklut seff!), og se om det hjelper.

E46Johnny: Gled deg, GC er ett genialt middel. Lukter veldig godt også :)

Hvis det er slik plakat festemasse / kitt kan du prøve med en børst og green clean.

Jeg tror nano svampen kan matte plasten som nevnt tidligere i tråden.

Hvis det skulle vise seg og være lim basert kan du jo også prøve. 3M General Purpose Adhesive Cleaner

Men jeg ville testa både plaster fjerneren og / eller 3M GPAC på et lite synlig sted først, da det er mulig at enkelte sterkere løsemidler omtrent smelter plasten.

Mine personlige erfaringer med plaster fjerner er så bra at jeg har alltid en flaske eller to stående.

Jeg må nokk bestille noe 3M GPAC også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Hva med scholl spam og microfiber?

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Hvis det er slik plakat festemasse / kitt kan du prøve med en børst og green clean.

Ja det er slik ja. Børste sier du? Har en tekstilbørste, skal jeg bruke den på vinylen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F34Johnny

Ja det er slik ja. Børste sier du? Har en tekstilbørste, skal jeg bruke den på vinylen??

Jepp, jeg ville prøvd litt forsiktig, ikke gnukk som en gal med en gang, men med list å lempe som de sa i gamledager.

Hvis du er redd for tekstil børsten din, kan du bruke en annen litt myk børste.

Børsten tillater deg å komme bedre ned i strukturen på vinylen, jeg har testa det på vinyl tapet i kjellerstuen, og det er kun en meget svak grønn skygge igjen av kittet.

På mitt forsøk tok børste bedre en mf.

Vinylen på bil kan være så forskjellig, noen er robuste å tåler greit litt børsting, mens andre har en anderledes overfalte som lett kan få litt merker.

Men er du i tvil test alltid på et lite synlig sted først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Jeg er ikke redd for børsten, jeg er redd for dashbordet. :lol:

Men fra spøk til alvor, jeg skal prøve meg frem med Green Clean, MF og børste. Thanks! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Prøvde med Green Clean og skrubbing, hjalp ikke. Er der ennå :( Får se om jeg skaffer meg 3M's sitrusrens. Om det er noen som har 'for mye' og kunne tenkt seg å selge meg resten så send gjerne en PM. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For og si det sånn; I bil verden så klarer jeg meg ikke uten sitrusrens. Den vil nok ta dette på 1 sekund. Kjøp deg 3m/Luna sitrusrens. Dog litt dyr, men er 100% verdt pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plasterfjerner som nevnt over er en god gammel slager. Den har jeg brukt på mye rart opp gjennom tidene. Av ren nysgjerrighet sjekket jeg innholdsfortegnelsen i dag og den inneholder Heptane (hva nå enn det er), isopropyl alcohol, (den kjenner vi, og det har du kanskje litt stående av?) og tilslutt peanut oil...og det kan man jo bare pent klare seg uten.

Prøv IPA er min konklusjon ;) Men test et lite synlig sted først seff ;)

fra wiki: and used to give second-hand or worn non-vinyl phonograph records newer-looking sheens. Isopropyl alcohol should not be used to clean vinyl records as it may leach plasticizer from the vinyl making it more rigid[citation needed]). Isopropyl alcohol removes smudges, dirt, and fingerprints from cell phones and PDAs. It is effective at removing residual glue from some sticky labels although some other adhesives used on tapes and paper labels are resistant to it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

3m sitrusrens tar mye ja, sjekk bare på et lite synlig sted først før du tar en flekk midt på dashbordet

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Har du testet med Sitrusrensen enda? :)

Sorry treigt svar, men ja jeg har testet den. Men dette er ikke limrester, da jeg faktisk kom på hva dette er rester av. Det er rester av festemasse/kitt som jeg hadde brukt til å feste fast noe "pynt" når jeg akkurat hadde fått bilen (tåpelig). Men kan hvertfall rapportere at sitrusrensen ikke lager vinyl-finishen matt eller skader noe på noen måte. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...