Gå til innhold

Hjemmelaget padwasher


Sindre2

Recommended Posts

Har lenge vurdert å kjøpe meg en slik padwasher, men prisen har skremt meg! Disse ligger i prisnivået 1500-2000,- , noe jeg synes er vell drøyt når man kanskje har behov for å vaske paddene 2-3 ganger i året for mitt tilfelle.. Har studert bilder av disse sakene, og konkludert med at de har en ganske enkel mekanisme. Derfor har jeg lagd min egen hjemmelagde padwasher. Etter mange timer med grubling og leting på Internett kom jeg fram til dette resultatet. Har aldri testet en ordentlig padwasher så jeg har desverre ingenting å sammenligne med.

Tekst under bildene:

1.jpg

Utstyret som ble brukt.

2.jpg

Startet med å finne frem 3 vinkeljern som skulle holde gritguarden oppe fra vannet i bøtta. Limte fast en bit av skumgummi på disse slik at gritguarden fikk en fjærende effekt og dermed kunne beveges opp og ned av vannet.

3.jpg

Sett fra en annen vinkel

4.jpg

Vinklene ble skrudd rett i bøtta, som dere ser måtte jeg ha 2 forsøk før jeg fant den riktige høyden.

5.jpg

Ferdig montert.

6.jpg

Alle 3 på plass.

7.jpg

Gritguard legges rett oppå skumgummien. Var litt spent på om den vil spinne rundt når jeg kjørte poleringsmaskinene, men det var ikke noe problem!

8.jpg

Detalj..

10.jpg

11.jpg

Fyller forsiktig med vann..

12.jpg

Setter på litt mere trykk!

13.jpg

Ferdig oppfylt, ca 5 millimeter under toppen av gritguarden.

14.jpg

En kjekk sak jeg brukte til å klippe hull i lokket som skulle fungere som sprutebeskyttelse.

16.jpg

17.jpg

Første halvdel på plass..

18.jpg

Flex prøvemonteres

19.jpg

20.jpg

Hullet ble litt for lite, så måtte ta en strafferunde ;)

21.jpg

Klar tl bruk

22.jpg

Skitne pads ligger klare til å bli testet

23.jpg

Startet med en sliten jalla pute som fulgte med Biltema maskina mi, denne var vasket for hånd tidligere,

24.jpg

Etter vask, ikke store endringa desverre. Denne gikk forresten i søppelbøtta etterpå:lol:

25.jpg

En annen pad jeg hadde liggende, aner ikke hva den er brukt til, men fin var den ihvertfall ikke!

26.jpg

Etter vask. Hmm, skuffende resultat

27.jpg

Neste pad ut,

28.jpg

Etter vask.

Ble litt skuffa over resultatene, så gikk inn på PCen og sjekka ut om det var noen som hadde noen tips til hvordan man kunne få rene pads. Etter litt lesing kom jeg frem til Zalo, Sufex HD, Green Clean, Snappy Clean og flere. Jeg testa med Surfex HD 1:10 og Green Clean. Surfex funka ikke så bra, men Grean Clean funka brukbart. Tar gjerne imot tips angående dette :-)

29.jpg

Scholl Oransje før vask:

30.jpg

Etter vask. Synes den ble ganske bra, bedre enn det som ser ut som på bildet.

31.jpg

Skittent vann etter en pad.

32.jpg

Kanskje ikke helt det resultatet jeg hadde forventa, men den funka såvidt :lol:

Takk for titten:)

Endret av Sindre2
  • DCN Poeng 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft!

Har ikke testa padwasher jeg heller, men er tilhenger av diy :) Ser ikke ut som de ble verre iallfall, og sikkert bra nok for oss som vasker noen få pads i året. Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

Ikke for å ødelegge hele prosjektet ditt, men hadde du sett en padwasher live så hadde du sett at den funker ganske langt fra slik som du har laget din. Jeg ville ikke kjørt mine pads på en gritt guard. Det kommer til å slite veldig på dem. Jeg polerer en god del og jeg har heller ikke tatt meg bryet å kjøpe padwasher for jeg har min egen teknikk som er mye enklere. Jeg fyller den vanlige vaskebøtta mi med gritt guard, varmt vann og Sonus wunder washe. Jeg har flere puter av samme type, så mens den brukte ligger å godgjør seg i bøtta bruker jeg en annen. Etter en halvtimes tid i bøtta er all polishen løst opp og jeg kan skylle ut resten i rent vann. Etter det setter jeg den på maskinen og tørker den på full hastighet.

  • DCN Poeng 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å ødelegge hele prosjektet ditt, men hadde du sett en padwasher live så hadde du sett at den funker ganske langt fra slik som du har laget din. Jeg ville ikke kjørt mine pads på en gritt guard. Det kommer til å slite veldig på dem. Jeg polerer en god del og jeg har heller ikke tatt meg bryet å kjøpe padwasher for jeg har min egen teknikk som er mye enklere. Jeg fyller den vanlige vaskebøtta mi med gritt guard, varmt vann og Sonus wunder washe. Jeg har flere puter av samme type, så mens den brukte ligger å godgjør seg i bøtta bruker jeg en annen. Etter en halvtimes tid i bøtta er all polishen løst opp og jeg kan skylle ut resten i rent vann. Etter det setter jeg den på maskinen og tørker den på full hastighet.

Er det ikke sånn de virker? Omtrent sånn min virker bare at gritguarden har en "durt"/kul i midten.. (også er det noe mongo-opplegg som "pumper" vann opp i padden, det er unødvendig vil jeg påstå)

Et annet alternativ som jeg har sett er: Bøtte med fotball(med lavt lufttrykk så den kan klemmes), gritguard og vann. Denne Funker nok best med DA-maskin  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at den har en slik "kul" på midten. Dette er bare en "mini-gritguard" som festes oppå den vanlige.

Ellers så har den også et fjæringssystem, som ved lett press får vannet til å sprute opp igjennom 4 hull, slik at pad´en blir fuktig under.

Kan gjodt være din fungerer, men rengjøringsresultatet kan ikke sammenlignes med det jeg får til med padwasheren. Etter en runde i den så er de helt rene og klare til bruk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

Sorry, tok kanksje litt, da jeg ikke så at den fjæret. Men du vil jo ha vann med rensemiddel spruta inn i paden så du får ut møkka? Får vel kanksje litt av den samme effekten med å kunne dyppe den nedi vannet. men en del polish kan sitte ganske godt inni padden.

Men test med ett rensemiddel laget for vasking av pad og test om den fjerner polish godt fra hele paden, så har du jo en kjekk sak.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg ren surfex er rå på å rengjøre pads, sprayer litt rett på pad, og venter litt før jeg klemmer og skyller. Det er lite eller ingenting jeg har prøvd som er like effektivt på så kort tid. Snappy clean er bra, men må ligge litt i bløtt før de kan klemmes og skylles.

Den padwashern så dessverre ut som en padkiller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den virker like bra som en original padwasher kan vel diskuteres, jeg synes uansett det er bra at noen tar initiativ for å prøve å lage hjemmelagde alternativ. Stå på! :thumbup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke sånn de virker? Omtrent sånn min virker bare at gritguarden har en "durt"/kul i midten.. (også er det noe mongo-opplegg som "pumper" vann opp i padden, det er unødvendig vil jeg påstå)

Et annet alternativ som jeg har sett er: Bøtte med fotball(med lavt lufttrykk så den kan klemmes), gritguard og vann. Denne Funker nok best med DA-maskin :P

Vet ikke på din, men etter å ha lest litt om min som jeg kjøpte fra Dag så er den "mini gritguarden" for å montere i de to hulla det står "dry your pads here", kjører på denne med lav hastighet for å få ut det siste vannet.. Og ja, jeg sjekker selvfølgelig alltid paden for plast som kan ha kommet fra enten vaskeren eller tørkeren etterpå(etter å ha fucka opp dørsida på toyotaen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger! :) Som noen kommenterer så merka jeg også at den sleit godt på paddene, spesielt en pad som det lå igjen et par småbiter i bøtta når jeg var ferdig :lol: Har prøvd med ren Surfex i dag og da ble de ganske rene, men tror nok det er fornuftig som AndreasL sier og legge paddene i vannbad med rengjøringsmiddel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger! :) Som noen kommenterer så merka jeg også at den sleit godt på paddene, spesielt en pad som det lå igjen et par småbiter i bøtta når jeg var ferdig :lol: Har prøvd med ren Surfex i dag og da ble de ganske rene, men tror nok det er fornuftig som AndreasL sier og legge paddene i vannbad med rengjøringsmiddel ;)

Om man må bruke ren surfex og mange andre midler sammen med denne "padwasheren" for å få pads'ene rene så går det jo fort noen kroner på det også, så da sparer man kanskje penger i lengden på å kjøpe en skikkelig padwasher. Uansett ett morro prosjekt dette her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...