Gå til innhold

Hjelp til og skaffe Poleringsmaskin


Seatfr

Recommended Posts

Jeg vurderer og skaffe meg en poleringsmaskin, men siden jeg aldri tidligere testet dette så er jeg litt redd for og gjøre noe galt.

Har lest en del om maskiner som simulerer håndbevegelser og tenkte kanskje dette var det beste til og begynne med.

Hvor kan jeg få kjøpt en rimelig maskin og hvilke puter skal jeg kjøpe til denne maskinen?

Bruker step 123 serien fra meguiars + scratch-x. Tenkte jeg skulle teste ntx tech wax fra meguiars før carnuba voks denne ganen.

Har en sort seat leon perlemor (black magick mettalic) om det skulle ha noe og si for valg av maskin og pads.

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • Seatfr

    13

  • AndersB

    6

  • Hue

    5

  • roadrune

    4

hei

er du ute etter en billig maskin så får DA (dual action) sånn som du nevner selv på biltema til rundt 300 tror jeg , clas ohlson selger sonax puter som passer . når det gjelder produkter så pleier det vel å stå på flasken om de kan brukes til maskin , lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

er du ute etter en billig maskin så får DA (dual action) sånn som du nevner selv på biltema til rundt 300 tror jeg , clas ohlson selger sonax puter som passer . når det gjelder produkter så pleier det vel å stå på flasken om de kan brukes til maskin , lykke til :)

Så da er det DA maskin som skal fungere likt som for hånd? Grunnen til at jeg slenger ut spørsmål her er for jeg er redd for og ødelegge lakken på bilen da jeg har hørt at det ikke alltid er så lett og bruke maskin på mør bil. Tenker da mest på skjolder kjørespor osv osv. Har til nå ikke hatt noe av dette siden jeg har gjort alt for hånd.

Så det er ikke sikkert at meg serien 123 kan brukes på en slik DA maskin?

Er det forskjell på putene du bruker til f.eks lakkrens og polering eller kan du bruke samme typen puta på begge deler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DA maskin kan du vel bruke på se fleste produkter ment for hånd. Biltema maskinen er ganske svak, så du får ikke utretta så mye med den, men du får heller ikke gjordt så mye galt. Gikk det ikke ett rykte på forumet om at en av de norske nettbutikkene skulle ta inn en DA maskin til rundt 1000 lappen?unsure.gif Neste steg er vel da Flex DA til over 3500 kr på kampanje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkarbelling

DA maskin kan du vel bruke på se fleste produkter ment for hånd. Biltema maskinen er ganske svak, så du får ikke utretta så mye med den, men du får heller ikke gjordt så mye galt. Gikk det ikke ett rykte på forumet om at en av de norske nettbutikkene skulle ta inn en DA maskin til rundt 1000 lappen?unsure.gif Neste steg er vel da Flex DA til over 3500 kr på kampanje.

Du får jo også Kestrel DAS6 DA-Maskin fra Shinearama til en hyggelig pris. Link

2019 Volvo V90 T8 Inscription

2013 Volvo V70 D2 R-Design Rebel Blue

2014 Volvo V40 D2 Cross Country

2010 Volvo V70 D2 Summum

2007 Volvo C30 R-Design

1995 Volvo 850

1995 Volvo 850 GL

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så kan du vurdere denne: Kestrel DA overkant av 800kr inkl frakt + moms.. Finfin maskin fra en finfin sjappe :)

Edit. Akkarbelling slo meg der gitt, men min har med pads :P

Endret av AndersB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkarbelling

Eller så kan du vurdere denne: Kestrel DA  overkant av 800kr inkl frakt + moms..  Finfin maskin fra en finfin sjappe  :)

Edit. Akkarbelling slo meg der gitt, men min har med pads  :P

Hehe, er den med pads som jeg har selv B)

2019 Volvo V90 T8 Inscription

2013 Volvo V70 D2 R-Design Rebel Blue

2014 Volvo V40 D2 Cross Country

2010 Volvo V70 D2 Summum

2007 Volvo C30 R-Design

1995 Volvo 850

1995 Volvo 850 GL

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så kan du vurdere denne: Kestrel DA  overkant av 800kr inkl frakt + moms..  Finfin maskin fra en finfin sjappe  :)

Edit. Akkarbelling slo meg der gitt, men min har med pads  :P

Er dette en bra maskin som gjør ting mye bedre en for hånd? Jeg klarer vel ikke og ødelegge bilen min alt for mye med en slik maskin? Dersom jeg handler en slik er det noe jeg må passe på under bruk eller er det bare og teste og finne utav hvordan den er i bruk?

Sitter og leser på diverse pads og begynner og bli litt rar i toppen etterhvert som jeg leser med alle disse forskjellige fargene folk bruker. Er alt dette forskjellige styrker alt etter hva du skal bruke maskinen til?

Er det kanskje lurt og kjøpe noen "milde" pads til og begynne med og heller ta dette gradvis ettersom du finner ut hvordan det virker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det slik. Jeg hadde ingen erfaring med maskin what so ever. Jeg har kjørt min(roterende) ganske hardt, og har enda ikke klart å ødelegge noe, så det skal nok litt til. Så en DA maskin er nok ganske idiotsikker.

Ellers bruker en jo alltid mildest mulig kombo(pad og produkt). 3- step serien, samt Scratch-x er fine produkter å bruke med DA.

Som du sier, så blir man fort klokere når man prøver seg frem og tilbake selv, samt leser litt her på forumet. Det finnes en veldig fin guide til DA. Skal se om jeg finner den.

Endret av jan tore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det slik. Jeg hadde ingen erfaring med maskin what so ever. Jeg har kjørt min(roterende) ganske hardt, og har enda ikke klart å ødelegge noe, så det skal nok litt til. Så en DA maskin er nok ganske idiotsikker.

DA-maskina er nokså idiotsikker ja, så lenge lakken er rengjort og clayet så er det bare å herje ivei(kan være en ide å sjekke ut noen instruksjoner om DA på youtube/forum først, så du ikke gjør det heeelt i blinde :))

ang roterende* Skal en del til ja, men pass deg for plastlister/kanter, der kan det skje på et tiendels sekund :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DA-maskina er nokså idiotsikker ja, så lenge lakken er rengjort og clayet så er det bare å herje ivei(kan være en ide å sjekke ut noen instruksjoner om DA på youtube/forum først, så du ikke gjør det heeelt i blinde :))

ang roterende* Skal en del til ja, men pass deg for plastlister/kanter, der kan det skje på et tiendels sekund :(

Hva vil skje om en kommer borti lister?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil skje om en kommer borti lister?

Tenkte på lakkerte plastlister, kom borti en på min egen bil.. lakken ble borte på en flekk der jeg var så vidt borti, dårlig stemning  :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkarbelling

Tenkte på lakkerte plastlister, kom borti en på min egen bil.. lakken ble borte på en flekk der jeg var så vidt borti, dårlig stemning  :(

Vil en DA-maskin også brenne lakken på lister? Har ikke fått testet min maskin enda

2019 Volvo V90 T8 Inscription

2013 Volvo V70 D2 R-Design Rebel Blue

2014 Volvo V40 D2 Cross Country

2010 Volvo V70 D2 Summum

2007 Volvo C30 R-Design

1995 Volvo 850

1995 Volvo 850 GL

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er så langt fra dreven i dette gamet som det er mulig å komme, MEN jeg har skaffet meg litt erfaring med maskinen du vurderer fra Shinearama.. (jeg fikk forøvrig pakken på 12 kg raskere enn noe av det jeg har bestillt fra norske leverandører, til en veldig OK fraktpris) Fed EX forsøkte å levere på hjemme på dagtid, jeg var ikke hjemme, fikk SMS, ringte de, levering på jobb neste dag.. Sånn det skal gjøres. Nesten så en får dårlig samvittighet når en pakke på 12 kg leveres på døra noen dager senere fra UK for 7£...

Jeg bestilte pakken med Kestrel DAS-6 med EU kontakt og MG #80 og #83 og tre forskjellige MG pads, la til liten bakplate og små Sonus pads for å få tatt fanger og andre steder med små flater på min bil. Jeg jobber på et verksted, og i dag ble en av demobilene våres skadet under prøvekjøring (mye tyder på at den blir kondemnert), så jeg fikk mulighet til å prøve min nyinnkjøpte DAS-6 med tillhørende puter på et "mishandlet/vasket av selgere" relativt nytt (2010 mod) panser med mørk rød metallic tsjekkisk/VAG lakk.. Tenkte jeg skulle se hva slags "skade" det var mulig å gjøre med maskinen, så jeg gikk rett på groveste kombo jeg hadde: mørkerød MG cutting pad med MG#83.

Jeg prøvde dette fordi jeg har ny relativt blank bil selv, og hadde lyst til å se hva jeg kan gjøre med DA maskinen uten å skade lakken.

Jeg vasket først panseret med Min link tørket med waffle MF fra SS og så gøyv jeg på med maskinen..

Med maskinen hermet jeg etter det jeg har sett på videoer av DA bruk, men dro den muligens noe langt. Jeg startet med å prime cutting pad'en med MG QD, la på 4 erter med #83 og spredde først noe uten å starte maskinen. Jeg hadde skilt av ett område på ca. 70x30cm med maskeringstape. Prøvde meg på turtall rundt "3", kjørte til det gikk nesten tørt, buffet av med en eller annen myk MF. Lite skille i forhold til resten av panelet... La på fire nye erter med produkt, ga "BÅNN GASS" holdt på i mange minutter på kun avmerket felt flyttet pad'en ikke sånn som tønsberg bilpleie gjør det, men jobbet slik at panelet faktisk ble litt varmt. Etter å ha jobbet ut produktet til det var nesten tørt/ikke noe igjen buffet jeg restene av med en fluffy myk misfarget (etter vask) MF.

Kjørte nesten tilsvarende runde med gul MG pute og MG#80 på samme felt etterpå. La på AG High Definition Wax etter "finpoleringen" Jeg ville ikke bruke SV Shield (som er den eneste ordentlige voksen jeg har) til denne forsøksjobben..

Resultat var: God glans, jeg tror ikke jeg hadde klart å gjøre noe feil med DA maskinen kombinert med nevnte puter og produkt uansett hvordan jeg forsøkte. Mange swirls var borte, og noe av det som var "borderline RDS/swirls" hang igjen.. Kort sagt, jeg tror jeg skal klare å holde min nye bil sånn passe blank, men dersom jeg/noen andre skulle klare å pådra min "nye" Yeti mere enn swirls tror jeg at jeg kommer til å begynne og spare til roterende maskin og hvassere produkter..

Er det noen som har gode tips til DA kompatible produkter som funker med mine MG puter (har sort, gul og burgunder+ 4"sonus pads fra grov til fin) som har grov cut men kan ryddes opp i med finere produkter, så rop ut!

Er det mulig å fjerne mere enn det jeg har gjort med DA og MG#83, eller er det bare å kjøpe seg roterende maskin?

Forresten, SKÅL! Gi meg tips nå, er best på net-shopping med høy promille :unsure:

Endret av JonA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil en DA-maskin også brenne lakken på lister? Har ikke fått testet min maskin enda

En DA er MYE tryggere sånn sett :)

Til rubbing med DA maskin vil jeg anbefale 3M fast cut plus, som er en veldig oljete sak med mye cut. Det går ikke tørt og brenner seg slik som MG sine produkter bruker å gjøre...

Jeg lånte bort min Flex DA maskin til en kollega som ikke har så mye erfaring med bilpleie, han gikk over husverten sin sort metallic VW Touran med MG burgunder pute med 3M FCP, og ble strålende fornøyd med at alle vaskeriper forsvant. Jeg må si meg enig i at dette så meget bra ut. Deretter ble det polert med MG 205 på gul MG pute. Strøkent resultat:) Nok et eksempel på at DA er gode greier, og mange kan klare seg med en slik maskin.

Jeg har faktisk fjernet tæringer etter fugledritt med en MG 220 da maskin på en sort metallic Volvo S40 2009 mod, med MG produkter.

Man kommer et stykke lengre med Flex sin DA enn 'normale' DA-maskiner.  Flex sin har jo tvungen rotasjon ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av poenget er jo at DA maskiner som ikke koster "hele verden" er med på å gjøre det å pleie bilen sin riktig litt mere tilgjengelig for hvermansen, og hvis de kan funke bra sammen med riktige produkter er jo det bare bra...

Hvis jeg blir bedt om å stille i VM i ronking på Cuba ansetter jeg personlig trener, kanskje jeg bytter ut min senebetente slitne bilmekanikerarm mot noe dyrere/bedre osv. for å oppnå pallplass...

Er jeg kun keen på en kjapp en med meg selv funker den senebetente gamle armen helt strøkent :P

Jeg synes jeg presset ganske godt av og til med Kestrel DAS-6'en uten at den sluttet å rotere... Den/ sammen med padden produserte i allefall godt med friksjon/varme, og det er vel det som er hensikten med tvungen rotasjon?

:blink::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh, kunne ikke sagt det bedre selv? :lol: 

Men er fortsatt ganske stor forskjell på Flex sin DA og 'vanlig' DA. Og nei, Kestrel sin er ingen dårlig sak selv om den ikke har samme specs. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt OT dette.

Jeg hadde heller gått for en billig roterende med Scholl produkter (pads og compound). Tape alle hjørner og lister, og forsøk å lære deg teknikken med roterende først som sist.

Grunnen til at jeg sier dette, er at de aller fleste uansett tar steget opp til roterende etter kort tid med DA.

Skjønner at dette ikke er det du spurte om, men håper du kanskje kan spare noen kroner med å hoppe over DA'en.

Roterende korrigerer langt mer effektivt enn DA og er ikke så farlig som mange tror før de har prøvd. Bare vær forsiktig med press til å begynne med, så lærer du deg hvordan maskinen oppfører seg. Og en ting som aldri kan bli sagt for mange ganger: TAPE alt du ikke vil komme borti :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, er den med pads som jeg har selv B)

Er ikke noen som skal selle sin slik maskin og kjøpe seg en roterende så skal nokk jeg få kjøpt den gamle DA`n deres for en grei pris?:P

Har litt problemer med og kjøpe den dere linker til da jeg ikke har peiling på hvordan du kjøper fra utlandet .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndersB

Er ikke noen som skal selle sin slik maskin og kjøpe seg en roterende så skal nokk jeg få kjøpt den gamle DA`n deres for en grei pris?:P

Har litt problemer med og kjøpe den dere linker til da jeg ikke har peiling på hvordan du kjøper fra utlandet .

Har roterende og DA, ja takk begge deler :D

Å handle fra den butikken der er like enkelt som å sove.. Du kan bare sjekke ut tråden om Shinearama på forumet her, så å si bare positive tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...