Gå til innhold

Spm om polering/voks/sealer


Hans Olav

Recommended Posts

Er helt ny her inne og har et par spm. Ser mange bruker voks på bilen. Hvilken rekkefølge gjelder her?

Først vask, så polering, så sealer og SÅ voks? Eller voks til slutt? Og hva i grunn hovedforskjell på voks og polish? Trodde først at det var enten eller. Men det er det tydeligvis ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • Hans Olav

    26

  • AndersB

    6

  • Bernhard

    5

  • truhaa

    4

Mest aktive i dette emnet

Først vask, så polering, så sealer og SÅ voks? Og hva i grunn hovedforskjell på voks og polish? Trodde først at det var enten eller. Men det er det tydeligvis ikke.

er litt ny selv her men ser ok ut den rekkefølgen der , polish brukes til å få opp glansen/dybden i lakken , og voksen til beskytte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen hit! :)

Anbefaler at du tar en titt på linkene i denne tråden:

http://www.detailersclub.no/forum/topic/3642-produktspoersmaal-ta-en-titt-her-foer-du-spoer/

Det er mye god lesing her inne, så hvis du surfer litt rundt, og bruker søkefunksjonen litt i tillegg, så tror jeg du finner svar på en del av spørsmålene du måtte ha. :)

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen hit! :)

Anbefaler at du tar en titt på linkene i denne tråden:

http://www.detailersclub.no/forum/topic/3642-produktspoersmaal-ta-en-titt-her-foer-du-spoer/

Det er mye god lesing her inne, så hvis du surfer litt rundt, og bruker søkefunksjonen litt i tillegg, så tror jeg du finner svar på en del av spørsmålene du måtte ha. :)

Takk takk! Og ja, jeg burde ha søkt litt først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Vask / rens av lakk (avfetting, vask og clay + evt kjemisk rens med f.eks. MG DC1)

2. Polering med forskjellige midler (grov -> fin polish, f.eks rubbing med MG #105 og fin-polering med MG #205)

- husk, alltid start med mild kombo av polish og pad - man skal alltid gå for den minst aggressive kombo som får jobben gjort

3. Glaze for å få opp "bling" og glans

4. Sealer

5. Voks

Alltid sealer før voks - ikke motsatt. Man må ikke legge sealer og voks, men om vinteren er det greiest med 1-2 lag med sealer før 1-2 lag voks. Om sommeren blir det gjerne bare voks. Pkt 3 er ikke et "must" - men det er 30 minutter vel anvendt i min bok mht resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid sealer før voks - ellers fester ikke sealer seg. Den må være nærmeste lakken for å få skikkelig feste. Dessuten "dreper" du voksen med å ha sealer over voks - voks er "bonus" utenpå sealer (for å få våthet og glans)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok da vet jeg det! Er som sagt ikke så inn på dette, men ser at andre har det gøy med å behandle biler og vil gjerne lære! Takk for hjelpa!

Hva er foressten en god voks? Har sett andre bruke Chemical guys 5050.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel ikke uttale meg så mye om hva som er bra voks siden jeg selger det selv men liker veldig godt Migliore Original og Frutta,

Raceglaze Signature series 42 og 55 kommer også inn i butikken snart, dette er voks som har et utrolig bra utseende og holdbarhet.

Ikke dårlig i pris noen av disse heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Ok da vet jeg det! Er som sagt ikke så inn på dette, men ser at andre har det gøy med å behandle biler og vil gjerne lære! Takk for hjelpa!

Hva er foressten en god voks? Har sett andre bruke Chemical guys 5050.

Chemical Guys 5050 er en veldig god voks, det samme gjelder Swissvax Onyx, det er en god og undervurdert voks, også med en veldig god varighet :)

Hva slags bil har du og hvor mye skal du eventuelt legge i en voks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to BMW'er jeg skal behandle litt. En e36 325 cab. Her er lakken i grunn ganske strøken, men et par små striper jeg vil få bort.

Har også en 520 Touring. Denne har en del vaskestriper jeg vil ha vekk. Jeg kunne vel betalt noen til å gjøre dette for meg men har fått mer og mer lyst til å gjøre dette selv.

Har hørt at Meguiars nr 95 er en fin polish til å ta striper. Men da er det bare å legge på med maskin og snurre av gårde over hele bilen og så tørke av. Og vips så er stripene borte? ;)

Tenkte jeg skulle prøve CG 5050 voksen jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 95* er ganske grov så det kan være greit å gå over med en finere polish etterpå. f.eks #205 deretter voks/sealer, da burde det bli bra :thumbup: 

*maskinpolish, har du poleringsmaskin? er tungt å ta en hel bil med dette for hånd:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godkjemi.com og blankbil.no har vel megs, men du kan jo også vurdere 3m(godkjemi.com), menzerna og scholl(scandicshine.no) som er svært populære blandt de ivrige innpå her.

Så må du avgjøre om du skal ha roterende eller DA-maskin, jeg vil anbefale roterende. :P

Endret av Lexis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden DA funger som om man skulle lagt på for hånd så tar det mye lengre tid enn med roterende, spesielt hvis du skal fjerne riper osv, da en DA-maskin runde av ripene så de ikke blir like synlig lengre. Mens med roterende får man fjernet mye mer av riper. Og de produktene nevnt tidligere fungerer fint med både DA og roterende. 

Roterende kan virke skummelt til å begyne med, men så lenge man tar noen forhåndsregler og er forsiktig så er det null stress i joggedress. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å legge sealer under voksen er noe man gjerne gjør på vinteren for å få et "ekstra lag" med beskyttelse og øke holdbarheten, men det er ikke et must. Mange bruker kun sealer og mange bruker kun voks. På sommeren bruker de fleste kun voks :) Sealer er rett og slett en "menneskelaget" voks, eller en "kunstig" voks, og disse har som regel bedre holdbarhet enn naturlige vokser. Det er ikke mer hokus pokus enn det :)

Alle poleringsmidler som er poulære her kan brukes med roterende da det er "profesjonelle" produkter som ikke er laget for "håndbruk". Voks eller sealer legger de aller flese på for hånd, men man kan også bruke en DA maskin hvis man ønsker :)

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...