Gå til innhold

Varmeskap til kald garasje?


grenness

Recommended Posts

Jeg har en garasje som er uisolert og dermed nokså kald vinterstid.

Garasjen ligger 20-30 meter unna huset, og jeg skulle gjerne ha lagret alt "bilrelatert" i garasjen, og slippe å ha bil-stæsj inne i huset.

Men så var det dette med kulda...

Er det noen som har en løsning for å kunne ha kjemikalier (polish, såpe, etc.) i garasjen, uten å måtte ha oppvarmet garasje, og uten at det koster skinn & bein verken i anskaffelse eller løpende utgifter?

Enten er jeg på utkikk etter et kjøleskap med motsatt fortegn, altså et isolert skap som kan holde på litt varme inne i skapet, der det er plass til litt flasker med diverse vasketing.

Jeg tror en sånn 12v kjøle-/varmeboks blir for liten, men det er en mulig opsjon.

Eller så må jeg lage noe selv, type IKEA med litt ekstraisolasjon, og en liten varmekilde. Clas har en 250w frostsikringsovn, eller så har man jo det gamle trikset med å henge en lyspære av den gode, gamle (varme) sorten som kanskje gir nok varme til å hindre frost.

Er det andre løsninger jeg ikke har tenkt på?

Noen som har noen løsninger de vil dele med meg?

~Christopher

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så må jeg lage noe selv, type IKEA med litt ekstraisolasjon, og det gamle trikset med å henge en lyspære av den gode, gamle (varme) sorten som kanskje gir nok varme til å hindre frost.

jeg synes dette er en glimrende ide som ikke koster skjorta , bedre å bruke pengene på div. bilpleieprodukter, D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en oljeovn på 500w ute i en "halvisolert" bod på 7 m2. Holder uproblematisk 4-5 grader selv nå i 10-15 minusgrader og termostaten holder ovnen av stort sett hele tiden. Det skal ikke mye til for å holde litt varme i et lite skap så en 60w pære holder nok i massevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har ikke tatt nøyaktige mål, men tror kanskje dette skapet fra Biltema kan danne utgangspunkt for prosjektet:

87-532_l.jpg

Oppbevaringsskap

Av kraftig og slagfast PP-plast. Med dører og løse hylleplater. Bredde: 68 cm. Dybde: 38 cm. Skapene leveres umontert.

Skap med 4 løse hylleplater. Høyde: 171 cm. Vekt: 12,5 kg.

Varenr 87532

Pris 399,-

Så skjærer jeg plass til vannrørene og håper rør og kran (jeg glemte vel å nevne det, men jeg har altså innlagt vann i garasjen, et lite sjansespill i en uisolert garasje men har ikke hatt antydning til frost ennå da jeg har tvinnet en varmekabel rundt vannrøret og et stykke ned i varerøret i sementgulvet) får plass i nedre halvdel av skapet, sammen med frostsikringsovnen fra Clas Ohlson, og så blir øverste del av skapet lagringsplass til kjemikalier. På innsiden av veggene klistrer jeg isolasjonsmatter, slike som man bruker til lydisolering av biler (filtmatter med lim som kan klippes til).

Hva tror dere, kan det funke?

~Christopher

Endret av grenness
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må huske at med lyspære "trikset" så blir det fort kuldegrader i skapet da lyspæren går. Det samme vil jo skje når strømmen går, selv om man bruker en ovn. I et hus vil temperaturen holde seg på pluss siden i mange timer eller dager når strømmen går, men et skap vil bli kaldt i løpet av minutter hvis det er noen blå på utsiden. Bare noe man bør ha i bakhodet før man oppbevarer mye produkter som ikke tåler frost der :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Tar opp igjen denne !

Genialt skap, men ser ikke ut som Biltema fører dette lenger..

Noen som har testet med Kjøleskap med 200W frostvakt inni ?

Evt, andre en biltema som leverer noe liggende skap til det som er linket til over her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat laget meg et frostsikkert skap i garasjen. Dette er et vinskap (60x70) som en kunde på jobb ville kaste grunnet knust ytterglass i døren. Har lagt en trinnlydplate inn mlm glassene og erstattet ytre glass med trefiberplate. Hadde planer om 200w frostvakt i skapet, men kom frem til at dette ville bli alt for mye. Prøvde først med ca 50 cm med selvregulerende varmekabel (4atv2-ct). Tror denne gir ca 13w pr meter. Den har holdt temperaturen på 15-18 gr i skapet, med 0-6 gr i garasjen. Synes dette var litt mye, så har nå kappet kabel til ca 30cm. Er tydeligvis ikke mye som skal til i et kjøleskap. Dette skapet har også to hull i topp til gjennomføring av kabel, som jeg har beholdt åpne. De er ca 1cm/dia. Tenkte det kunne være greitt med tanke på evt gassing fra produkter.

Kommer tilbake med konklusjon og bilder av "vinskapprosjektet" mitt........

  • Liker 1
  • DCN Poeng 1

Audi A4 allroad - Eissilber
VACN-Bergen

 

Logg: http://www.detailersclub.no/forum/topic/19408-kimmens-logg/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...