Gå til innhold

Alternativ til Rigid LED-bar


Michael

Recommended Posts

Finnes det et noenlunde likeverdig alternativ til Rigid sine LED-bars i en litt rimeligere prisklasse? (så fremt det ikke er billige kinakopier selvsagt)

Eller er Rigid mest bang-for-the-bucks og bare jeg som er gjerrig? :)

Velkommen til min komplette Bilpleieguide fra A til Å

Most cars have, like uncut diamonds, shining qualities beneath a rough exterior. Let them shine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg får en god pris på Rigid SR2-10 "Driving". Så meget bra ut til en egentlig fornuftig pris.

Hvordan er regelverket for slikt? Så vidt jeg vet må man ha lys i par. Dette gjelder også for LED-bars (e-merket)?

Velkommen til min komplette Bilpleieguide fra A til Å

Most cars have, like uncut diamonds, shining qualities beneath a rough exterior. Let them shine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lazer sine lykter skal være meget gode. Har selv prøvd bil med Lazer ST-4 lykter. Utrolig imponert. Skal kanskje kjøpe de til Skoda Superb. Men bilen har veldig gode lys fra før, så er litt i tvil. Men et par ST-8 skal kjøpes til landcruiseren hvis ikke den blir solgt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Baja Design har bedre produkter enn Rigid, spesielt med tanke på optikk og å faktisk få lyset ut der det skal være, men de ligger høyere i pris enn Rigid snarere enn lavere...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AppelsinSkall
10 timer siden, Michael skrev:

Mulig jeg får en god pris på Rigid SR2-10 "Driving". Så meget bra ut til en egentlig fornuftig pris.

Hvordan er regelverket for slikt? Så vidt jeg vet må man ha lys i par. Dette gjelder også for LED-bars (e-merket)?

En kompis med 1 LED-bar i fronten blei stoppa av SVV. De telte hver LED-pære som 1 lys... Han fik logisk nok en mangellapp for for mange lys :)

Har hørt at dette er det flere som har opplevd..

Endret av RuZleBiFf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Regelverket rundt lysbjelker er litt uklart, noen regner hele lysbjelken som en lysenhet, andre regner hver enkelt LED som en lysenhet... så hvis man da bare kan ha to ekstra lysenheter som ekstralanglys, så sier det seg selv at alle LEDbars må utelukkes som ekstralys da de er avhengige av flere dioder for å kunne gi brukbart lys.

Da det er sagt regner jeg med at det kommer noen endringer i lovgivningen rundt dette med antall nærlys og langlys etterhvert, siden flere og flere biler får LED-hovedlys der det er to dioder pr lykt som hver genererer en del av lyskjeglen. Slik lovverket er i dag skal disse regnes som to nærlys pr lykt, totalt fire, som ikke er tillatt. Såvidt jeg forstår fra teknisk dokumentasjon om disse lyktene fungerer også alle fire diodene som langlys. Enten mekanisk-elektronisk som på eldre biler, eller via automagi der lysstyringen er "flytende" og justeres etter forholdene og trafikk ved hjelp av kameraer og sensorer. Hvis da alle fire diodene også er langlys og da regnes som fire langlys, vil man ikke ha anledning til å montere ekstralys på slike biler i det hele tatt, siden man da vil ha for mange lyskilder igjen.

Dette er et reellt problem for bileiere i dag, så jeg tror som sagt at det vil komme en endring i lovverket/lovteksten rundt dette.

  • DCN Poeng 1

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Michael skrev:

Hvordan er kvalitet på slike fra Strands i forhold til Rigid?

Har ikkje prøvd rigid sine. Men har montert ein del stand led lys på ATV, traktor og gravemaskin og har ikkje hatt noen problemer med dei. Og dei får ein del juling der dei er montert og føreløbigt er alt iorden og dei lyser kraftigt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit det er flere som har klaget på fukt i Rigidlamper de har kjøpt hos ekstralys.no og kranglet mye for å få det på reklamasjon. 

Har dårlig erfaring med kundeservice. Jeg hadde en diskusjon med sjefen der over epost og han var rett og slett en drittsekk. Kom ingen vei så en ansatt tok over samtalen til slutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver å ser på ekstralys selv om dagen. Kommer med noen ting jeg har tittet på og, håper det er ok :)
 

Disse er hvertfall mye rimeligere enn Rigid, og lover mye lumen. Uvisst om dette er bra kvalitet, men ser mye bra tilbakemeldinger på facebooksiden deres. http://www.ledmyway.no/ekstralys/ledbars?tm=hjem

Evt kunne jeg tenkt meg disse;

E-merket: http://www.ledmyway.no/shop/product/proline-e-merket-ledbar-sett-av-2?tm=hjem&sm=ekstralys/ledbars

Eller to sånne: http://www.ledmyway.no/shop/product/ekstralys-45w-spot?tm=hjem&sm=ekstralys/led

 

Kola LEDbar 3550 lumen, 2790kr, 5 års garanti og E-merking: http://www.megalys.no/products/ko380

Denne fra Rigid fikk jeg spesielt anbefalt av ekstralys.no http://www.ekstralys.no/products/10srseriesdrivingspecter

Fikk også denne anbefalt, helt ny modell med masse lys for pengene: http://www.ekstralys.no/products/rigid-industries-radiance-rimelig-led-bar

 

2008 Audi A6 Allroad - solgt

2016 BMW X5 40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linker :) 

Problemet med mange av de andre LED-barene, for min del, er at de har feil lyskjegle. Jeg ønsker ikke spot-lys el.l. Må ha en viss spredning. Tror nok at Rigid SR2-10 "Driving" er midt i blinken :)

Velkommen til min komplette Bilpleieguide fra A til Å

Most cars have, like uncut diamonds, shining qualities beneath a rough exterior. Let them shine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer
17.1.2016 at 23.01, Michael skrev:

Takk for linker :) 

Problemet med mange av de andre LED-barene, for min del, er at de har feil lyskjegle. Jeg ønsker ikke spot-lys el.l. Må ha en viss spredning. Tror nok at Rigid SR2-10 "Driving" er midt i blinken :)

Hvis du ikke vil ha spot, hva skal du bruke den til? Arbeidslys?

Flood på 60° er ubrukelig til å kjøre fortere enn 40km/t med siden du drukner veien de første 30-50 meterne foran bilen med lys, som gjør at du mister dybdesyn og nattsyn. Det er derimot ideelt som ryggelys eller arbeidslys.

Spot på under 15° er litt slitsomt å kjøre med siden det er nærmest pencilbeam, men hvis du finner noe med 20-30° spredning gir det deg lys fremover og tilstrekkelig spredning til at du ser veikantene og kan reagere i god tid før du evt treffer noe.

Den ideelle LEDbaren bør ha en kombinasjon av flood og spot, og helst mulighet til å slå av flood-delene når man kommer litt opp i hastighet... men det finnes ikke.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...