Gå til innhold

Hjelp! Skjolder på gammel SS-lakk :(


Dr_S

Recommended Posts

Skulle vaske en 70-talls Porsche på lørdag, for å ha den med på treff søndag. Hadde samme bilen ifjor og vasket den da også. Men husker ikke om jeg brukte avfetting eller ikke.

Uansett, jeg påførte først Prickbort, deretter en sikkert for sterk Surfex-blanding. Lot det ikke stå mer enn maks 3-4 minutter før avspyling. Da kom sjokket.. Bilen så ikke ut i måneskinn etterpå, det var rennemerker overalt på SS-lakken og jeg kjente panikken lett bre seg. Jeg tror det er Surfex'en som er synderen her, Prickbort gjør vel ikke skade?

Det var spesielt synlig på forskjermer og panser (som er i alu) så jeg fant ut at jeg måtte bare stikke hjem og hente DA og polish skulle det være sjans for å få lakken fin igjen.

Fant tilslutt ut at burgunder Meguiars pad samt UC uten noe press tok vekk mye etter endel pass, men panseret var vanskelig å få pent, så der må jeg komme tilbake å polere mer.

Er det noen som har tips til hvordan få dette bra igjen? Har ikke lakkmåler, men ser jo at paden drar ut en del farge. Kan det f.eks våtslipes? Prøvde også å mette lakken med Swissvax voks, men da kom skjoldene tilbake igjen så måtte polere over på nytt.

Bilen skal trolig snart selges og jeg er litt desperat..

bilde-3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg hadde guffet på med mer Surfex og virkelig dynket det søkkvått, og deretter spylt av umiddelbart uten noe liggetid, deretter håndvask mens panelet fremdeles var vått. Jeg har fjernet slike rennemerker på den måten tidligere med stort hell. Hvis de fortsatt ikke går vekk må du nok polere, og siden det ser ut til å være en del oksidasjon i lakken kommer du til å holde på en stund...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larsern

Hadde inne en Porsche 964 for ikke så lenge siden med noe av det samme. Her hadde eier fått seg en liten overraskelse etter bruk av avfetting på selvvasken på bensinstasjonen. Tok litt tid, men med Rupes og Menzerna ble det rød bil igjen :)

1979117_746121645406205_4643733334684741

10001045_746131882071848_662159541820391

  • DCN Poeng 1

2003 Porsche Carrera 2

2004 Range Rover TD6

Samlede S&S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glaze vil tilføre oljer som gjør at det vil se litt bedre ut umiddelbart, men ved neste skikkelige vask vil du risikere samme resultatet.

Det den trenger er en skikkelig runde med rubbing.

Tror kanskje du ikke så denne: http://www.detailersclub.no/forum/topic/20834-fikse-gammel-single-stage-lakk/

Som inneholdt denne:

http://www.autogeekonline.net/forum/ask-expert-featuring-mike-phillips/25304-secret-removing-oxidation-restoring-show-car-finish-antique-single-stage-paints.html

B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser artikkelen du linker til ser du at det er for å bevare mest mulig av den originale lakken til evt. spesielle biler.

Fyll på med oljer, og kjør et finsteg for litt ekstra glans for å unngå å fjerne lakk, og da er du egentlig bare tilbake til utgangspunktet du hadde før vask. Oljer lar seg til slutt vaske ut av tørr og oksydert SS lakk, men hvis hele poenget her bare er å sminke trollet, så er jo guiden god som gull. Skal du ha et varig resultat må du fjerne den døde lakken, enkel mattematikk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrekt. ;) Men det stemmer jo uansett det jeg sier.

Hvis du leser artikkelen du linker til ser du at det er for å bevare mest mulig av den originale lakken til evt. spesielle biler.

Fyll på med oljer, og kjør et finsteg for litt ekstra glans for å unngå å fjerne lakk, og da er du egentlig bare tilbake til utgangspunktet du hadde før vask. Oljer lar seg til slutt vaske ut av tørr og oksydert SS lakk, men hvis hele poenget her bare er å sminke trollet, så er jo guiden god som gull. Skal du ha et varig resultat må du fjerne den døde lakken, enkel mattematikk ;)

Amen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
hmsilset

Blir ikke mye synelig på lakkdybdemåleren etter å ha fjernet den oxyderte lakken i forhold til sånn den er nå. Peis på med maskin :)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Mike Philips of Autogeek fame sier man ikke skal dure rett på med grov rubbing på oksidert SS-lakk, men mette den med oljer først og deretter polere på vanlig måte - dvs begynn med noe snilt og gå grovere dersom det er nødvendig.

Jeg har aldri tatt i SS-lakk, men det han sier gir mening.

Ref: http://www.autogeekonline.net/forum/ask-expert-featuring-mike-phillips/25304-secret-removing-oxidation-restoring-show-car-finish-antique-single-stage-paints.html

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mike Philips of Autogeek fame sier man ikke skal dure rett på med grov rubbing på oksidert SS-lakk, men mette den med oljer først og deretter polere på vanlig måte - dvs begynn med noe snilt og gå grovere dersom det er nødvendig.

Jeg har aldri tatt i SS-lakk, men det han sier gir mening.

Ref: http://www.autogeekonline.net/forum/ask-expert-featuring-mike-phillips/25304-secret-removing-oxidation-restoring-show-car-finish-antique-single-stage-paints.html

Les posten min lengere opp her, det er for å bevare lakken på antikke/skjeldne biler, skal du ha det strøkent uten at oksyderingen kommer tilbake etter en vask eller to, må den døde lakken bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Derfor skrev jeg "mette lakken med oljer først og deretter polere på vanlig måte". Skal man bli kvitt oksyderingen må man fjerne den døde lakken, men jeg ser for meg at det er bedre for lakken å være feit av oljer når man polerer enn at den er knusktørr.

Men igjen, jeg har aldri tatt i SS-lakk og vet egentlig ikke hva jeg snakker om :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri mettet lakken med noe på forhånd, jeg har hatt best hell med ull på oksidert ss-lakk. Skumgummien mettes for fort. Lakken er uans full av oljer etter første passet, det trekker fort inn. :)

Lurer litt på et par ting til; hva anbefales som LSP på SS_lakk egentlig? Og er lakken trygg mot Iron-X og Korrosol?

Det samme som på vanlig lakk. Enkelte produsenter har vel noen produkter ment for antikk lakk, men alt funker.

Ja, lakken tåler alle typer avfettinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, den tålte ikke Surfex på visse paneler ihvertfall. Panelene som reagerte mest er av aluminium og muligens var de fortsatt litt varme da jeg vasket den. Idag fikk jeg fjernet endel mer fra panseret, men er fortsatt ikke 100% fornøyd. Hater SS lakk! [emoji20]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...