Gå til innhold

Rense delskinn på BMW + noobie spørsmål


danvoll

Recommended Posts

Hei!

Jeg har prøvd å søke litt rundt uten å finne noe konkret om fremgangmåte på denne.

Jeg har denne kombinasjonen på setene i bilen min

bmwseter_zps871ac3c6.jpg

Bildet kun til illustrasjon, ikke min bil!

Hva ville dere brukt for å rense stoffet? Helst uten å komme med den dyreste metoden(swisswax)

Jeg finner ei heller noe konkret på om skinnet er skai eller ekte skinn?(har for øyeblikket ikke bilen her da den er å får nye bremser) Er det noen som vet?(har kjøpt http://www.elitecarcare.co.uk/gliptone-professional-leather-care-kit.php?cPath=67 )

Jeg har for øyeblikket ikke tilgang på våtsuger, og på studenbudsjett tror jeg ikke det så aktuellt og anskaffe med det første :P

Etter å ha smyglest på forumet i litt over en uke bestemte jeg meg for å legge autoglymen og Biltema DA'en på hylla(bra for lakken, men lommeboka griner?)

Bestilte meg derfor en DAS6-Pro fra bilnerden samt en pakke med menzerna sf4000, pf2500 og fg400 samt uber pads. Det jeg da ikke visste på det tidspunktet - men nå vet etter å ha lest en del tråder er at BMW lakk er mega hard. Vill jeg i det hele tatt klare og korrigere vaskeriper, hologrammer og slikt? Bilen har noen småsår jeg ikke har klart og korrigere med DA'en fra biltema eller for hånd.

Hva ville dere anbefalt som LSP?(igjen uten å komme med swisswax) Har til nå brukt autoglym EGP, som jeg før jeg begynnte og vanke her mener ga et OK resultat. Vet ikke om det er relevant, men bilen er i fargen Titansilber metallic(354) Har lest at mange bruker collinite 845 og AG HD wax

Har utover dette på den lille uken anskaffet

- Gritguard bøtte

- PB

- Surfex

- Vaskehanske (chenille wash mitt fra bilnerden) <- vaskes denne som MF? med milo osv? Hvor mange ganger kan den brukes før den kastes?

- MF(fra både bilnerden og fra kina MF'en som det var test på her om dagen)

- 2x miracle dryer

- CG glossworkz

- clay + lube

- menzerna top inspection

- diverse sprayflasker

- rain-x

På forhånd takk! Jeg må beklage hvis noen av spørsmålene mine virker dumme :P

Edit: Hvis noen skulle lure er det en BMW 320 cd med facelift :) Hvor får jeg kjøpt en greie børster til felger og

til interiør? :)

Endret av danvoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har prøvd å søke litt rundt uten å finne noe konkret om fremgangmåte på denne.

Jeg har denne kombinasjonen på setene i bilen min

bmwseter_zps871ac3c6.jpg

Bildet kun til illustrasjon, ikke min bil!

Hva ville dere brukt for å rense stoffet? Helst uten å komme med den dyreste metoden(swisswax)

Jeg finner ei heller noe konkret på om skinnet er skai eller ekte skinn?(har for øyeblikket ikke bilen her da den er å får nye bremser) Er det noen som vet?(har kjøpt http://www.elitecarcare.co.uk/gliptone-professional-leather-care-kit.php?cPath=67 )

Jeg har for øyeblikket ikke tilgang på våtsuger, og på studenbudsjett tror jeg ikke det så aktuellt og anskaffe med det første :P

Etter å ha smyglest på forumet i litt over en uke bestemte jeg meg for å legge autoglymen og Biltema DA'en på hylla(bra for lakken, men lommeboka griner?)

Bestilte meg derfor en DAS6-Pro fra bilnerden samt en pakke med menzerna sf4000, pf2500 og fg400 samt uber pads. Det jeg da ikke visste på det tidspunktet - men nå vet etter å ha lest en del tråder er at BMW lakk er mega hard. Vill jeg i det hele tatt klare og korrigere vaskeriper, hologrammer og slikt? Bilen har noen småsår jeg ikke har klart og korrigere med DA'en fra biltema eller for hånd.

Hva ville dere anbefalt som LSP?(igjen uten å komme med swisswax) Har til nå brukt autoglym EGP, som jeg før jeg begynnte og vanke her mener ga et OK resultat. Vet ikke om det er relevant, men bilen er i fargen Titansilber metallic(354) Har lest at mange bruker collinite 845 og AG HD wax

Har utover dette på den lille uken anskaffet

- Gritguard bøtte

- PB

- Surfex

- Vaskehanske (chenille wash mitt fra bilnerden) <- vaskes denne som MF? med milo osv? Hvor mange ganger kan den brukes før den kastes?

- MF(fra både bilnerden og fra kina MF'en som det var test på her om dagen)

- 2x miracle dryer

- CG glossworkz

- clay + lube

- menzerna top inspection

- diverse sprayflasker

- rain-x

På forhånd takk! Jeg må beklage hvis noen av spørsmålene mine virker dumme :P

Edit: Hvis noen skulle lure er det en BMW 320 cd med facelift :) Hvor får jeg kjøpt en greie børster til felger og

til interiør? :)

Rekker bare et raskt svar. Surfex har tidligefd vært brukt på skinnseter her inne, med hell. Har gjort det selv.

Påfør, børst, tørk. Gå gjerne over med vann for å vatne ut surfexrester. Husk skinnmelk/lotion.

Samme med tekstil egentlig, men koster ikke mange kronene for en mer brukt APC til slik. Els. Green Clean fra Chemical Guys.

Våtsuger får du til 500kr elns på Biltema. Duger helt greit.

Du klarer å korrigere, men det tar tid.

Collinite 845 er gull. Gå for den.

Bilnerden har Wheel Wollies.

Vil uansett anbefale seg Swissvax sitt skinnkit. Koster litt, men varer lenge. Melka er DRØY.

Vaskehansken vaskes med, samma hva egentlig. Ikke skyllemiddel eller impregnering selvsagt. Jeg bruker milo på alt av bilpleieting.

Ikke kastet noen ennå. Blir den skitten/ubrukelig blir den degradert til felgvask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Heisann, og velkommen til forumet :)

Kjøpte en nilfisk våtsuger hos Jula for 800 kr. Knallbra, kan brukes både som støvsuger og rensemaskin.

Apropo delskinnet. Siden du har kjøt inn surfex, kan du bruke dette på delskinnet også. Bland ut 1:10 og spray på, gjerne jobb det inn med en børste eller detailbrush. Om du ikke har dette fungerer det også med mikrofiberkluter. Om dette er skai, er det ikke vits å kjøpe inn noe form for skinnrens/skinnlotion (siktet til swissvax). Har selv prøvd skinnrens på skai, noe som fungerer veldig dårlig. Chemical Guys green clean eller Surfex HD er to sikre vinnere her.

Og når det gjelder maskinpoleringen. Du har kjøpt en bra førstegansmaskin som det er vanskelig å gjøre feil med. Du nevner at du har mange skavanker du ønsker å fjerne i lakken. Tar du deg god tid og smører deg med tålmodighet, bruker riktig press og får varme på maskinen tror jeg du kommer langt. Vaskeriper og spesielt hologrammer skal ikke være noe problem å fjerne med denne maskinen. Du har sikkert lest en del emner her inne allrede. Om du ikke har, anbefaler deg å lese guider og kikke på S&S utført med denne poleringsmaskinen og poleringsmidlene. Da er du langt på vei!

Lykke til, oppdater oss gjerne med bilder :)

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Er selv ganske ny her inne, men Collinite 845 har jeg god erfaring med. La den på bilen forrige uke og den var veldig fin å jobbe med. Brukte gul påføringspute fra Uber.

Til skinn så har jeg kjøpt Swissvax Leather care kit og er veldig fornøyd med dette. Koster litt, men det holder lenge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, og velkommen til forumet :)

Kjøpte en nilfisk våtsuger hos Jula for 800 kr. Knallbra, kan brukes både som støvsuger og rensemaskin.

Apropo delskinnet. Siden du har kjøt inn surfex, kan du bruke dette på delskinnet også. Bland ut 1:10 og spray på, gjerne jobb det inn med en børste eller detailbrush. Om du ikke har dette fungerer det også med mikrofiberkluter. Om dette er skai, er det ikke vits å kjøpe inn noe form for skinnrens/skinnlotion (siktet til swissvax). Har selv prøvd skinnrens på skai, noe som fungerer veldig dårlig. Chemical Guys green clean eller Surfex HD er to sikre vinnere her.

Og når det gjelder maskinpoleringen. Du har kjøpt en bra førstegansmaskin som det er vanskelig å gjøre feil med. Du nevner at du har mange skavanker du ønsker å fjerne i lakken. Tar du deg god tid og smører deg med tålmodighet, bruker riktig press og får varme på maskinen tror jeg du kommer langt. Vaskeriper og spesielt hologrammer skal ikke være noe problem å fjerne med denne maskinen. Du har sikkert lest en del emner her inne allrede. Om du ikke har, anbefaler deg å lese guider og kikke på S&S utført med denne poleringsmaskinen og poleringsmidlene. Da er du langt på vei!

Lykke til, oppdater oss gjerne med bilder :)

Edit: Takk! :)

så tilfeldigvis nå denne: http://www.clasohlson.com/no/Cotech-t%C3%B8rr--og-v%C3%A5tsuger-med-maskinuttak/40-7938 det kostet jo ikke mange kronene og satt ned fra litt over 900, er dette dugelig? :P eller er nilfisken du nevner overaskende mye bedre?

Endret av danvoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Takk! :)

så tilfeldigvis nå denne: http://www.clasohlson.com/no/Cotech-t%C3%B8rr--og-v%C3%A5tsuger-med-maskinuttak/40-7938 det kostet jo ikke mange kronene og satt ned fra litt over 900, er dette dugelig? :P eller er nilfisken du nevner overaskende mye bedre?

Om du kun skal ta egen og familiens biler, holder en billig våtsuger lenge. Man må holde på litt lengre med en billigere, i og med at den suger dårligere, men det tåles om den er billig.

Har du derimot planer om å ta på deg litt biler for venners venner etc. ville jeg kjøpt en rensemaskin med en gang, man blir fort lei av å knote med lavtrykkskanne med vann om man tar en del biler. Rensemaskinen som de fleste sammarbeidspartnere her inne selger, er ei kjempemaskin til en hyggelig pris - 2000,- uten DCN-rabatt vil da si 1800,- for deg, noe som er 400,- unna billigste Nilfisk hos Jula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Du vil helt fint korrigere bilen din med pakka di. Jeg har Bmw selv og tok den med das6 fg 400 og sf4000

Kan ses i min første s&s

Endret av polishduden

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...