Gå til innhold

TEST: Gtechniq EXO


Estereo

Recommended Posts

Gtehniq Exo ultra durable hybrid coating får masse skryt i England der de allerde har brukt denne i ca 1 år nå, så når Bilnerden fikk den inn så måtte jeg bare teste :)

Lakken ble korrigert for ca 3 mnd siden, og fikk et nytt lag med glacier for ca 1 mnd siden så det ble:

- Prickbort

- Surfex 1:4

- IronX

- Clay var ikke nødvendig

Så etter svampvask med Zymol svamp med en god slump Mr. pink så var man klar for en runde med menzerna SF4000/blå uber/flex DA for å få opp en god finish å "spraye på"

Før påføring tok jeg en skikkelig wipe down med panel wipe, også fra Gtehniq.

Det som er viktig med exo er at temperaturen på lakken er minimum 20 grader.

Den kan lett synke etter exo er påført, men ikke under 20 når den legges på.

På stedet vi var viste måleren ca 18-20 grader.

Min temp måler vet jeg viser ca 10 grader for lite når det er temperaturer på rundt 100 grader, så er nok ikke umulig at den viser noe få grader for lite når tempen er rundt 20 eller, men vi varmet panelene med varmepistol til ca 25 grader for å være på sikre siden.

Brukte en korthåret MF (Gtechniq MF3 micro suede cloth - Tusen takk bilnerden)
slik at minst mulig av produktet skulle trekkes inn i kluten (Exo koster litt penger, så bare tull å prime en vanlig MF full ved påføring)

Produktet skal buffes av med en gang etter påføring, og etter 20 min skal man gjenta prosessen.

Bruksområdene er mange, så jeg la på vinduer, eksosstuss og felger (la på autobahn på 1 felg, bare for å sjekke forskjellen om en stund)

Var helt rått å øyeblikkelig kjenne hvor sinnsykt glatt og blank lakken ble - når man var ferdig var det faktisk helt imponerende å se på den voldsomme Wet looken det ble :wub:

Av det jeg har lest så er absolutt alle veldig imponert over dette produktet, og mange påstår de vasker bilen ca halvparten så ofte som før da møkka nesten ikke fester seg.

Er mange påstander om alt fra at vannet beader like mye etter 6 mnd som ved påføring, og det påstås at den skal holde på frontruta i 2 år med bruk av viskere :ph34r:

Tiden vil vise..

Kan bare konkludere med at det virket veldig spennende - lakken var sinnsykt glatt og blank, så etter at den har herdet i ca 48 timer nå skal det bli gøy å få den ut i vannet :blink:

Finner mye info i denne tråden her:

http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=260615

Film og info finner man her også:

http://www.autogeekonline.net/forum/how-articles/53967-gtechniq-exo-application-instructions-trista.html

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_2_32&products_id=299

Husket et par bilder også, men standarden på de kan man jo diskutere :lol:

post-5658-0-56242600-1362237527_thumb.jp

post-5658-0-78104000-1362237884_thumb.jp

post-5658-0-75659400-1362237906_thumb.jp

Endret av Estereo
  • DCN Poeng 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, blir spennende å se. Panel wipe lukter ikke strålende altså! Løsemidler er vel stikkordet der tror jeg ja :P

Endret av Estereo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cotte78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EXO er helt sykt, jeg har hatt 1 lag (over C1) på bakluka og støtfangerne i vinter. Det kommer vel EXO V2 også snart ;)

Endret av madskh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut. Litt usikker, men kan det stemme at forskjellen på v1 og v2 er kortere herdetid, og at den kan legges på i kjøligere temperaturer?

Skal også tåle noe sterkere/mer alkaliske produkter/avfettinger kan man lese.

Etter å ha kjørt en del på både våte og tørre veier i dag ble jeg overrasket hvor litt møkk som hadde festet seg, gleder meg til første vask :P

Endret av Estereo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gled deg! -Jeg har brukt prickbort 1 gang ila vinteren (pga litt nupper på C1/dørene); den perler seg på EXO! :wub: Skum vil heller ikke ligge særlig lenge (ikke dritt eller vann heller for den saks skyld..) Men du bør ikke bruke Surfex noe særlig sterkere enn 1:20 (bør ikke være nødvendig heller)

Noen forskjeller jeg har fått med meg på V2 vs V1:

-Ikke temperaturavhengig påføring

-3t "herdetid" (før bilen kan bli våt)

-Flytende produkt (som C1)

-Bedre motstand mot alkalier/kjemi

-115 grader kontaktvinkel (vs 110)

Endret av madskh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

På tide med en liten oppdateringen etter en drøy måned, og ca 10 - 12 vasker.

Har jo vært konstant våte veier, så har vasket ganske ofte.

Etter forvask med surfex 1:25 så er den som oftes helt hundre.

Av prinsipp tørker man jo ikke bilen uten at man har hatt berøringsvask først, men har faktisk vært nære på et par ganger, da den "glassaktige" lakken ser helt ren ut.

Synes vannet sheeter like fint som for en måned siden, men på en litt annen måte enn hva det gjør på voks, samme med beading - litt vanskelig å forklare..

Brukte sjelden vindusviskere tidligere med rainX, og det samme gjelder selvfølgelig nå med exo. (tror ikke jeg har brukt de den siste måneden i hvert fall)

Utfordringen er... hva skal jeg gjøre nå da? Lakken er kjempeblank, og etter å ha plystert litt høyt, samt viftet et håndkle over lakken så er den jo tørr etter vask ;) Har kjøpt C1,5 silo seal bare for å toppe den litt, eller egentlig bare for å se om man ser noe forskjell.

Heldigvis har jeg noen biler "innom" som blir fikset litt på, og solgt igjen - kjedelig å ikke ha noe å shine opp også :rolleyes:

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg ville lagt silo seal over exo. Jeg har ikke prøvd EXO, men jeg har prøvd silo seal, og jeg synes ikke den var spes imponerende i forhold til f.eks c2 v2. Da er den sikkert ikke bedre enn exo heller da det er en helt annen type sealer.

If it ain't broken, don't fix it!

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kanskje vært bedre å f.eks blandet ut C2 v2 og brukt den som en QD etter vask for å fjerne eventuelle vannstriper o.l?

Har kun lest litt om at det er noen som har testet C1.5 for å "toppe" exo litt - men er jo faktisk ingenting å "toppe" slik man gjør på en voks.

Exo kan sammenlignes litt med silikonpupper - ser ofte helt supert ut (særlig under en t-skjorte osv) men blir liksom litt falskt :D

De orginale kan man liksom pleie litt mer, og er ofte litt mer "kos" He he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg ville lagt silo seal over exo. Jeg har ikke prøvd EXO, men jeg har prøvd silo seal, og jeg synes ikke den var spes imponerende i forhold til f.eks c2 v2. Da er den sikkert ikke bedre enn exo heller da det er en helt annen type sealer.

If it ain't broken, don't fix it!

Var det v1 eller v2 av C1.5 du testet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var v1 :) Det sies at C2 v2 og v3 også gruser c1.5 v2 på holdbarhet og "glatthet". Har blitt veldig glad i C2. Utrolig lettvint og holdbart. Fullverdig lakkforsegling på 15 min i en kald og fuktig vaskehall, og tar 5 min å "piffe den opp" hvis den blir slapp på noen felter. Ikke noe herding osv. Bestilte v3 for noen dager siden :)

Nå er jo exo v2 rett rundt hjørnet også. Uten krav om temperatur osv :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • Forhandlere
Bernhard
  • Forhandlere
Bilnerden.no

Vil bare for ordens skyld opplyse om at man ikke bør legge andre vokser over EXO. Dette fordi man da vil bytte ut den organiske topcoaten som nettopp er det som gjør EXO så unik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du bør ikke bruke Surfex noe særlig sterkere enn 1:20 (bør ikke være nødvendig heller)

Må arrestere meg selv litt her.

I følge

http://gtechniq.com/shop/3s-for-cars/exterior-coatings/exov2-ultra-durable-hybrid-coating/

tåler EXOv1 Surfex HD i 1:3000 og EXOv2 1:100

Så bare å putte den nederst i skuffa etter EXO mao..

Endret av madskh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp.. Min løsning på utfordringen har vært å bruke en god mikroavfetting til forvask/avfetting.

Lahega Microl 648 eller KCL Micro Royal (pH på ca 10,5) fungerer utmerket. ~1:20 om sommeren og ~1:2 på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exo har ligget på i ca 4 mnd hos meg nå, og det er fortsatt bekyttelse.

Jeg vasket bilen veldig mye i vinter, og brukte surfex 1:25/ mr.pink eller maxi suds i bøtta 2-3 ganger pr uke. (prick bort 2-3 ganger i løpet av vinteren)

Har kjørt ca 15000 km og synes det begynte å ligge litt flatt på de nedre panelene, har derfor gjort det man da egentlig ikke skal gjøre, nemlig å legge C3v2, det har jeg gjort 1 gang, og bruker den utblandet 1:2 etter hver vask.

Vinduene har jeg lagt rain-x 1 gang etter exo da jeg synes virkningen dabbet av etter ca et par mnd.

Ser veldig godt på eksosstussen at den ikke blir like møkkete som før, så der er i hvert fall virkningen bra ennå :)

Om min er noe svekket pga for høy PH på midlene jeg har brukt, eller hva det er vet jeg ikke, men skal jo også sies at konstant våte/salt veier sliter sikkert også litt.

Men en ting er sikkert, når den har full effekt så er den helt sinnsyk (selv på hvit bil) :)

Endret av Estereo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...