Gå til innhold

MG WB. Virkelig så farlig?


Gremlin

Recommended Posts

Hei,

Jeg bruker MG WB en del selv, men aldri sterkere en 1:4 (oftest 1:10) og er veldig fornøyd med dette.

Jeg har lest masse på nettet om dette produktet og mange snakker om hvor farlig det er og at det er syreholdig etc. Stemmer virkelig dette? Innholdsfortegnelsen viser jo ikke noe syre og PH verdien er sagt at skal være 5,5 noe som ikke er så ekstremt surt?

Sitron: 2.0 ph

Cola: 2,6 ph

Vin: 4.0 ph

Mange bruker jo sitrusrens på felger for å fjerne lim etc helt uten å nøle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker denne daglig selv, cirka 1:2-3, aldri sett den gjort noe skade uansett hvor lenge den får ligge. Så nei, kan ikke si denne er særlig "farlig" å bruke. Den er ikke syreholdig visstnok, men etsende. Ikke noe god å inhalere.. Det man skal unngå, som jeg vet om, er felger med polert kant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Problemet er som Bernhard sier, at den reagerer med alu og om felgene har små skader i klarlakken, fra feks steinsprut, skal det veldig lite til før den sniker seg innunder klarlakken og forårsaker korrosjon, som igjen gjør at klarlakken bobler og flasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

WB er meget fin til en gang i mellom, den tar meget godt, og det er jo en grunn til det..

Som nevnt er problemet mest når en har sår som syre kan komme under og spiser seg videre til store flak.

Jeg er ikke sikker på om det blir det samme, men på gulvet i vaskehallen er det kommet så i belegget. Så en dag hadde kommet en del WB som hadde ligget å koset seg en stund. Resultat: Gulvet flasset opp en god meter i omkrets. (godt øyemål:))

Men igjen jeg vet ikke om noe særlig kraftigere, på godt og vondt:)

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bruker jo sitrusrens på felger for å fjerne lim etc helt uten å nøle?

WB inneholder saltsyre, og vil da som nevnt over kunne gjøre skade om felgen har små sår etc.

Rengjøringsevnen til sitrusrens er basert på hydrokarboner, og vil være veldig lik white spirit i.fht hva den fjerner/løser opp.

Så jeg skjønner ikke helt den sammenligningen med sitrusrens og WB ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på PH verdien til WB kontra sitrusrens og andre produktert. PH verdien avgjør jo hvor stor andel syre det er i produktet. Man kan jo i teorien drikke saltsyre sålenge man nøytraliserer det med en base....

Det står forøvring ingen ting om saltsyre i databladet til WB: http://www.canyonstateoil.com/msds-sheets/Meguiars/D140_Wheel_Brightener.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste sitrusrenser har nøytral ph.

Ammonium Bifluoride er saltsyre, og her er et lite utdrag som er litt interessant.

"Some folks have used Ammonium Bifluoride as a substitute for HF and
created (what they refer to as ) a "acid free" wheel cleaner. A
dangerous and deceptive practice."

(HF er hydrofluoric acid, som er den "vanlige" ingrediensen i syrebaserte produkter)

Endret av trogha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...