Gå til innhold

S&S Volvo V60 R Design 2013


Øyvind G

Recommended Posts

Drar opp denne tråden igjen:)

Min kone har en svart V60 jeg sliter med. Den ble tatt for noen få uker siden, og det ble skjolder. Trodde dette bare var svetting fra voksen, fikk bort en del ved Quick Detailer. Nå tok jeg meg tid til å ta bilen en gang til.

Uten å gå i detaljer brukte jeg Prickbort, Surfex HD, Iron-X, skum, og avsluttet med håndvask. Clay tok jeg ikke, da dette ble gjort for kort tid siden, og det har bare vært fint vær. Ingen nupper i lakken.

Overraskelsen var stooooor da jeg tok i bruk Scholl S30 og gul Rupes pute, ripene gikk ikke bort...? Prøvde flere kombier som Scholl S30 på blå Rupes pute og på Scholl Neo. Så gikk jeg over til Scholl S17 på gul og blå Rupes, Scholl Neo. Til slutt tok jeg Scholl S3 på hvit spiderpad, og ripene var der fortsatt.

Begynte vurdere om jeg kjørte for grovt, så jeg testet S30 igjen, denne gang på hvit Rupes pute, og ripene ble færre, men en ser skjoldene med lommelykt (akkurat da følte jeg lommelykta var verdens dårligste oppfinnelse!! :)).

Konklusjonen er at bilen blir kjørt på dagstur til Gøteborg kontoret vårt i morgen, med skjolder, og jeg kommer til å være utilpass!

Jeg får i morgen/onsdag tilsendt en del varer fra Scandicshine, blant annet Master Collection med Concorso, der er det SV Cleaner Fluid... I Rupes Bigfoot 15 pakka var det med div Rupes midler også, som jeg ikke testet.

Har du forslag til kombinasjoner? Regner med det blir en 2-stegs dette??

Håper du ser denne tråden nå :)

Mvh Magne

'81 Golf GTi, '82 Golf Cab, '89 Golf GTi, '92 Golf VR6, '96 Audi A4 1.8TQ
'00 Golf IV, '07 Touran 2.0 TDI Exclusive, '07 Audi A4 1.9 TDI S-line
'12 Audi A4 2.0 TDI 2xS-Line, '13 Audi A4 Allroad 177hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Jeg har ikke tatt så ny Volvo som er svart, kun denne hvite her som jeg har hvert borti.

En ting som du bør finne ut av som man kan bli litt lurt av er om ripene ikke fjernes eller om du faktisk fjerner de samtidig som du lager nye (for grov kombo)

Hvis det er 019 fargen din heter (sort uten metallic) så har jeg hvert borti et par eldre lakktyper av denne fargen. Disse er litt vanskelig å jobbe med. Serlig den eldste av de. Tåler ikke varme, Mye jobb å få bort dypere defekter samtidig som at lakken får micro riper veldig fort.

I senere tid har jeg kjøpt med Rupes Duetto kit. Utifra testingen min så er Rupes gul/gul den beste komboen mtp. avslutting når det kommer til denne lakktypen (da snakker jeg om lakken som var i 1998). Dette tok "vanlige" riper og samtidig så avsluttet den meget bra. Kommer til å bruke denne komboen når jeg skal ta bilen min på nytt.

Som sagt denne lakken fra 98 er meget utfordrende og jeg tror at det er lettere på nyere modeller. En 2002 modell som jeg var med på hver hvertfall mye lettere å jobbe med.

Går du inn må "oversikt over mine jobber" i signaturen min så finner du begge disse bilene. Det er ikke sikkert lakken din oppfører seg på samme måte, men det kan likevel hende at du finner noen tips der.

Tror nok du må belage deg på 2 eller 3 steg her ja. Du må prøve deg nøye frem og se hva som tar nok og samtidig ikke lager for mye ugang. Finner du en kombo som tar de ripene du ønsker å ta og som lager lite ugang så holder det nok med 2 steg.

Misstenker at du ikke finner denne komboen slik at du får mye å rydde opp i og ender opp med 3 steg.

Som det stadig sies, her må man prøve seg frem og inspisere nøye.

Sliter du med skjolder, produktrester og uttørket produkt så bør du søke på ordene "sticky lakk" å lese litt om det.

Er det slik at lakken din er ekstremt hard så kan du prøve noe av dette:

- På ekstremt hard lakk ender jeg ofte opp med å bruke grønn 3M da denne har cut som er langt bedre enn mange andre.

- Ullpute har også god cut og kan kombineres med bla. grønn 3M.

- Våtslip kan også være et alternativ for å ta det groveste. Da begynner det å bli endel jobb. Dette endte faktisk jeg opp med på min svare bil fra 98.

Håper dette var til hjelp. Vet det er flere her på forumet som har erfaring med lakken du har på bilen din så hvis du ikke føler at du fikk svaret du ønsket så kan det lønne seg å lage en egen tråd slik at spørsmålene dine blir synlig for de som har erfaring med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! På vei til Gøteborg, så skal se nøyere på dette i morgen:)

Mvh Magne

'81 Golf GTi, '82 Golf Cab, '89 Golf GTi, '92 Golf VR6, '96 Audi A4 1.8TQ
'00 Golf IV, '07 Touran 2.0 TDI Exclusive, '07 Audi A4 1.9 TDI S-line
'12 Audi A4 2.0 TDI 2xS-Line, '13 Audi A4 Allroad 177hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! På vei til Gøteborg, så skal se nøyere på dette i morgen:)

Jeg har tatt en annen farge, men nyere Volvo, og den var det hardeste jeg noensinne har prøvd meg på, de tyske jeg har tatt ble myke som smør i forhold.

Bigfoot med blå/blå hadde tatt evigheter.

Skulle fjerne/dempe noen "vanlige riper" på panser, og med roterende på høy rpm, grov pad og produkt så tok det fremdeles over 1 time å nå et punkt jeg var fornøyd. Etter dette kjørte jeg blå/blå Rupes for å fjerne litt lettere matthet rundt om..

Hvis du vet der er riper før du begynner, så kanskje denne lakken også rett og slett bare er jævlig hard?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønn 3M fungerte veldig godt på riper som var harde å få bort på en 2013 V60 i fargen Caspian Blue.. Hadde da i forkant testet med S3gold uten at det fungerte veldig bra på denne lakken..

----------------------------------------

2016 - BMW 420D xDrive M-Sport

2013 - VW Caravelle

X- 13 Volvo V60 R-Design

X -12 Ford S-max

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg synes ull tar mer, men den etterlater seg jo holocaust på lakken omtrent uansett hvordan man kjører. Spiderpads kan være mulig å avslutte mer holofritt med, men den etterlater seg søkkevis med microswirls i stedet. Uansett hva man bruker må man over med noe finere etterpå for å rydde opp etter slaktefesten...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir Volvoen gitt et nytt forsøk i kveld! Fått råd om å prøve Krauss maskinen i stedet for Rupes, og med S30 og Neo pad. Gir det et forsøk og nok tålmodighet. Alt av pads og MF ble vasket og klargjort for ny runde, i går.

Mvh Magne

'81 Golf GTi, '82 Golf Cab, '89 Golf GTi, '92 Golf VR6, '96 Audi A4 1.8TQ
'00 Golf IV, '07 Touran 2.0 TDI Exclusive, '07 Audi A4 1.9 TDI S-line
'12 Audi A4 2.0 TDI 2xS-Line, '13 Audi A4 Allroad 177hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine riper var noe så enkelt som tørkeriper fra MF... Nå er det avdekket og bilen blir knall!!:)

Mvh Magne

'81 Golf GTi, '82 Golf Cab, '89 Golf GTi, '92 Golf VR6, '96 Audi A4 1.8TQ
'00 Golf IV, '07 Touran 2.0 TDI Exclusive, '07 Audi A4 1.9 TDI S-line
'12 Audi A4 2.0 TDI 2xS-Line, '13 Audi A4 Allroad 177hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Mine riper var noe så enkelt som tørkeriper fra MF... Nå er det avdekket og bilen blir knall!! :)

Godt du fant ut av det. Fort gjort å bli lurt av slike ting som dette.

Selv har jeg blitt lurt av riper fra grov kombo. Trodde ikke jeg fikk bort ripene, men så viste det seg det at jeg fikk de bort samtidig som jeg laget nye. :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...