Gå til innhold

Vask av bil etter polering


Peavey

Recommended Posts

Har nylig polert og lagt på forsegling på bilen. Meguiar's's DP 3 steg + Meguiar's #21.

Alt dette gikk veldig fint og resultatet ble bra.

I går skulle jeg ta første vask av bilen siden poleringen og tenkte dette skulle bli en enkel sak.

Problemet var at det var ikke bare å spyle av skiten, fikk ikke bort alt, kjenner med hånda

at det er "sandpapir" på de verste stedene. Prøvde også med høytrykksspyler, men fikk ikke bort

alt.

Bilen "ser" ren ut selv om dette ikke kom bort, men det er ikke bra å gnu inn skiten i lakken.

Det må tas veldig forsiktig i såfall, og blir ikke bra. Kjenner jeg får vondt i magen av å vaske når jeg vet det er skit i lakken :S

Konklusjonen min er da at jeg må bruke avfetting for å få bilen ren ved spyling slik at man kan vaske/gnu med svamp,

men da vil avfettingen ødelegge poleringen, og poenget med poleringen er borte.

Mulig jeg har tatt helt feil, men jeg tenkte at alt dette grunnarbeidet skulle gjøre dette enklere gjennom vinteren.

Noen tips? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Om det er møkk på bilen etter poleringen har du ikke clayet bilen eller rengjort den skikkelig, da sitter det møkk igjen på lakken. Alt er at du har kjørt i noe som har satt seg på lakken din etterpå, og da må du claye de omerådene det gjelder og lbenytte DC serien + MG21 igjen der.

Som GL sier, ikke vasket rett etter at du har fjernet MG21? husk at den skal herde i 24 timer....

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har gått over en måned siden jeg la på MG21 så det er ikke problemet.

Skitten ligger utpå alt, men er vanskelig å få løs...

Vasket ikke bilen etter jeg la på MG21, den fikk stå å herde

Tror det er en misforståelse her, der var ikke skitt på bilen rett etter polering og forsegling. Jeg skrev nylig, men det er en stund siden da:p

Dette er skitt som er kommet lenge etter, men for å få bilen ren nå må jeg bruke avfetting og dermed ødelegge polering + forsegling.

Endret av Peavey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Ok, sånn å forstå.

Kan være det har gått litt lenge mellom vask da. Meguiar's 21 tåler noe avfetting den så fremt du har latt den herde skikkelig, men noe traileravfetting er ikke noe poeng, benyttet Prickbort over MG21 jeg og det gikk helt fint. men du trenger ikke å legge på prickbort med svamp etter vask og gni hardt over, hoøder ofte med en dusj før høytrykk eller såpepålegging så tar den mye. Regner med det er nedre paneler på sidene det er snakk om her?

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, sånn å forstå.

Kan være det har gått litt lenge mellom vask da. Meguiar's 21 tåler noe avfetting den så fremt du har latt den herde skikkelig, men noe traileravfetting er ikke noe poeng, benyttet Prickbort over MG21 jeg og det gikk helt fint. men du trenger ikke å legge på prickbort med svamp etter vask og gni hardt over, hoøder ofte med en dusj før høytrykk eller såpepålegging så tar den mye. Regner med det er nedre paneler på sidene det er snakk om her?

Ja har gått litt lenge mellom vask, ha vært bortreis nesten 1 mnd, men bilen har stått i ro da...

Stemmer, det er nedre paneler det er snakk om.

Hvem selger prickbort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk litt på forumet her, så finner du nok noen i nærheten. Det har blitt skrevet en god del om dette tidligere :)

edit: det er uansett mye lettere å hjelpe deg dersom du legger inn opplysninger om hvor du bor ;)

Endret av Hulders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ut fra hva du skriver i første post se ut som du har lagt #21 over DC Step 3?

I så fall har du neppe noe #21 igjen.. den fester seg dårlig på carnauba.

La #21 før step 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ligger i alle fall ikke problemet der..

Men er ikke sikker på hvordan #21 oppfører seg på "filler-polish" som DC3, kanskje noen andre her har erfaringer..?

Jeg har ikke forsøkt å legge #21 uten å kjøre wipedown først

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Scandicshine.no

Selv om en bil er polert og lakkforseglet, vil det feste seg skitt hvis det går for lenge. Det holder ikke bare å spyle av bilen. Man må til med en god såpe og mitt. De vil ikke ripe opp lakken.

www.scandicshine.no
Alt i bilpleie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om en bil er polert og lakkforseglet, vil det feste seg skitt hvis det går for lenge. Det holder ikke bare å spyle av bilen. Man må til med en god såpe og mitt. De vil ikke ripe opp lakken.

Er ikke så inne på fagterminologien...

Du skriver en god såpe og mitt, hva er en mitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Prickbort finner du bla hos www.godkjemi.com (husk detailersvlubs rabatt avtale med de)

Tviler på at det er noe problem med DC 3 over MG21, DC 3 er en vanlig sealer det uten rense etc i seg, og så fremt Meguiar's 21 har herdet det den skal er det ikke noe problem, men DC 3 kan forsvinne ved avfetting av bilen, den er ikke så holdbar som Meguiar's 21 er (den vil nok tåle det)

Om bilen står vil det uansett sette seg dritt og møkk på den, så tror som sagt jeg ville prøvd med feks prickbort på nedre paneler og sett om nupper går bort da, om ikke må du claye og legge på MG21 feks på nytt, men det er fort gjort om det bare er snakk om den nedre panelene på bilen din.

Uansett holder det ike med bare ht vask av bilen i lengden, innimellom funker det greit, men noe setter seg på lakken, og da hoper det seg fort opp etterhvert, så som Pirex sier trengs en vask også innimellom. (generelt ikke dumt å spyle bilen, det er kjapt og greit og hinderer at mye setter seg på lakken din)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Benytter den etter at du har hoytrykksspylt bilen din...

ta en titt her:

bilpleie guide

der står det en del om det meste mht vask og "enkelt" bilhold

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clay over områdene som er ille og gi hele bilen et strøk polish. Dersom du har brukt avfetting i mellomtiden er sealeren din redusert mye og

du kan like godt holde skitten på avstand i vintersesongen ved å jevnlig legge et lag eller to med en god polish + evt. en god sealer.

Men som de fleste sier så er forarbeid det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Clay over områdene som er ille og gi hele bilen et strøk polish. Dersom du har brukt avfetting i mellomtiden er sealeren din redusert mye og

du kan like godt holde skitten på avstand i vintersesongen ved å jevnlig legge et lag eller to med en god polish + evt. en god sealer.

Men som de fleste sier så er forarbeid det viktigste.

Bortreist igjen, så tok litt tid før jeg hadde mulighet til å svare :P

Vil ikke kalle noen områder som ille. Er bare de nederste panelene som er "prikkete". Skal teste prickbort og se om det da blir bedre.

Har ikke brukt avfetting siden polering, så regner med sealeren er holdbar enda.

Forarbeidet skulle være bra. Fulgte instrukser, mange fra denne siden, så tror ikke det er problemet.

Tenkte vel mest at de 3 meg stegene + #21 skulle forhindre at noe festet seg, men dette er sikkert umulig ;)

Skal se om jeg ikke får tid til å legge ut bilder av polishen før og etter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...