Gå til innhold

Hjelp med startkit fra Shinearama.


Espein

Recommended Posts

Hei!

Er litt ny innen bilpleie.

Men tenkte å kjøpe inn noen produkter fra Shinearama.

Har nå en mørk grå Volvo 940, så vil ha produkter til den først og fremst.

Har noen produkter fra før, Sonax wax, polish etc. Clas Ohlson poleringsmaskin (DA).

Tenkte på noen produkter til å starte med, rundt en tusenlapp.

Setter opp en liste over hva jeg har funnet, så kan dere gjerne gi tips på hva jeg trenger mer eller burde bytte!

Stjärnagloss See-Through Bucket with Red Grit Guard (2 items) - til vasking.

Meguiar's Deep Pile Microfibre Wash Mitt (single) - vasking.

Eurow Waffle Weave Microfibre Towel 3-Pack (3x 16x28 inches) - til tørking etter vask.

3M Car Care 3434 Professional Masking Tape 19mm (1 roll) - maskering.

Chemical Guys Citrus Wash+Gloss (16oz) - vaskesåpe.

Autoglym Interior Shampoo (500ml) - for stoff innvendig i bilen.

Shinearama Foam Applicator Pad (5-pack) - for påføring av wax?

Meguiar's Quik Clay Detailing Kit (473ml + 50g) - for fjerning av urenheter i lakken

Hvilken wax og polish anbefaler dere? Trenger jeg noe mere? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • Roaas

    15

  • trogha

    7

  • Krisse

    6

  • Espein

    5

Mest aktive i dette emnet

bilmagikeren

Ser vel greit ut, men ville byttet den Ag interior med en liten flaske APC som du kan blande ut og bruke til nesten alt:)

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som du har fått med deg en god del bra her! Vil anbefale deg å bytte ut Autoglym IS, med enten Meguiar's APC eller Green Clean :) Jeg solgte nylig den fra autoglym, var ikke fornøyd med den :) Funnet ut at Meguiar's APC er bedre..

CG Citrus Wash And Gloss er strålende såpe, og vær sparsom(!) Den varer lenge :)

Ville også hatt med følgende til utvendig vask:

- Prickbort - Sterk avfetting som tar salt og asfalt

- IronX - Løser opp metallpartikler

- Scholl Rim 7 - Sterk og god felgrens

- En god felgbørste

- Surfex HD - En god avfetting som kan blandes ut til ønsket styrke

Burde også ha en interiør børste og Meguiar's Dash & Trim Restorer (for å få en nybil-look og holde støv unda dashbordet).. Gå også til innkjøp av en god del MF, du kommer til å bruke det mye! ;)

Fyll på det jeg har glemt her gutter :fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for raske svar :)

Jeg tar ikke felgrens og børste med det første, det har jeg fra før (og bilen har ingen fine felger enda uansett)

Men det blir neste steg!

Noen tips til polish? Har lest att Duragloss 101 og 111 er bra, men disse kan jeg ville ikke bruke på maskin? Noen tips der?

Kan jeg bruke sonax pads fra biltema til polering?

I første omgang blir det vel: avfetting, vask, clay, polish og wax?

Endret av Espein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke Sonax Pads ja :) i forhold til polish så er jo Meguiar's Ultimate Compound ett greit sted å begynne? :) de kan du bruke på pads.. Er litt svak på polish, men det er det flere spesialister på her.. Du kan også lese deg opp på hvilke produkter du bør bruke på hvilke pads ;) Alt står her egentlig, det har jeg erfart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er tom for step 2 polishen til Meguiars, men kan man bruke duragloss 101 og 105 f.eks med maskin? Synest jeg så det i en tråd, men leste ett annet sted att det burde man ikke.

Mangler egentlig bare en polish og en wax jeg kan bruke, i første omgang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan bruke dei med da maskin. Men eg skjønner ikkje vitsen med det. Skal du bruke maskin, so bruk poleringsmidler med slipemidler, so du klarer å ta riper.

Forøvrigt er DG 101 og 111 bra produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan bruke dei med da maskin. Men eg skjønner ikkje vitsen med det. Skal du bruke maskin, so bruk poleringsmidler med slipemidler, so du klarer å ta riper.

Forøvrigt er DG 101 og 111 bra produkter.

X2, polish med slipemidler er ikke så farlig som det høres ut, UC, S30+ og S17+ er fine hvis man ikke er helt ekspert. Fjerner litt, og gjør deg bitt av basillen :) :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Krisfje sier :) Jeg driver å planlegger fremtidig polish innhandling nå, og slik det ser ut ender jeg nok opp med Scholl sitt system! Det har fått mye skryt her inne, det virker trygt for en nybegynner samtidig som det også brukes av proffene..

Når det gjelder voks er det ett bredt spekter, og det er som det står flere steder her allerede, kun lommeboken som setter grensene :) Noen vokser som virker bra og er ganske rimelige er:

- Dodo Juice Blue Velvet

- Collinite

- Engel

- Nattys Paste Wax

Dette er blandt mange :) Er veldig mange som foretrekker Svisswax, og det er vel egentlig noe alle drømmer om å ha råd til, hvertffall jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville droppa 3step serien til meguiars.

Med budsjett på ca1000,- og flere ting i handlekurven, ville jeg gått for Meguiars Ultimate compound og medium og fine pads.

Samt f.eks en av de voksene Jac nevner.

Kansje du kunne sagt litt om hvor mye jobb du har tenkt å legge i dette og hvilket resutat du ønsker å oppnå, så blir det litt lettere å gi mer spesifike annbefalinger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere noen tips til hva jeg kan kjøpe til polish og wax da? :)

DG 101 og 111 kan selfølgeligt brukes.

Skal du ha bruke maskin, so er Scholl produkter bra. (eg bruker dei)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Til interiør ville jeg kjøpt denne (Link). Blandes ut med vann 1:10 så 1 liter av denne er 11 liter ferdig blandet. Fåes også i 5 liter (konsentrat) til dobbel pris av 1 liter flaska (Link)

Bruker denne mye selv. Her er det en interiør jobb som jeg har gjort med dette produktet (Link).

Tørk etter vask ville jeg anbefale ValetPro sitt håndkle (Link)

Til lakk ville jeg brukt 3M eller Scholl.

Andre ting som man trenger er

- Avfetting som f.eks Bilthammer Surfex HD (Link) eller Valetpro Citrus Pre-Wash (Link).

- Felgrens f.eks Bilberry (Link)

- IronX for å fjerne piggstøv (Link)

- Voks f.eks Natty's Blue (Link). Ta også en titt på Dodo Juice sine vokser.

Har nok ikke fått med alt her nå, men det er jo en start.

Dette er bare tips fra min side om produkter som jeg er fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke snakke for Bilberry, men Scholl Rim 7 gjør virkelig jobben for min del! Ufattelig drøy i bruk, trenger ikke ha på veldig mye for å se dritten bare renne av felgen :)

Og IronX er ett kapittel for seg selv, det er total overkjøring uten sidestykke av metallpartikler i på karosseriet og felgene :thumbup:

Den lukter riktig nok litt spesielt, men det blir fort glemt når du ser effekten av produktet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Har ikke testet Rim7 selv, men hører mange skryter av den og jeg har jo sett at den virker utrulig bra (ut i fra bilder jeg har sett her på forumet).

Bilberry synes jeg gir et ekseptabelt resultat på felger, dekk og innvendige matter.

Det er ganske stor prisforskjell på Rim7 vs bilberry. Rim 7 skal vel ikke blandes ut heller noe som gjør den enda dyrere hvis man ser på literpris ferdig blandet.

Tok et lite regnestykke på det ut ifra shinearama sine priser uten VAT

Rim7 58,29 / 5 = 11,658 £ per liter

Bilberry 19,96 / 55 = 0,363 £ per liter

Utifra valutakalkulatoren til Aftenposten blir det 106,9kr per liter for Rim7 og 3,3kr per liter for Bilberry.

Rett meg hvis jeg har bommet på noe på utregningen (skjer stadigvekk :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker rimelig riktig det der! Men akkurat det bryr jeg meg ikke om, for jeg er så ufattelig fornøyd med Rim 7 at jeg ikke kommer til å bytte med det første :) det skal komme noe rimelig drøye saker før jeg bytter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker rimelig riktig det der! Men akkurat det bryr jeg meg ikke om, for jeg er så ufattelig fornøyd med Rim 7 at jeg ikke kommer til å bytte med det første :) det skal komme noe rimelig drøye saker før jeg bytter...

Har du prøvd P21`s Power Gel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...