Gå til innhold

Kaffeentusiast?


Are G

Recommended Posts

Noen kaffeentusiaster her?

Kunne godt tenkt meg noen tips til hvor dere bestiller kaffe.

Har tidligere bestilt fra Temperato og gått over til Stavanger Kaffebrenneri, bl.a. fordi de selger "hippie-kaffe", dvs fairtrade/økologisk.

Men man skal jo alltid være åpen for å teste noe nytt så tar gjerne tips til hvor kjøpe kaffe.

Lager kaffen på en Rancilio Silvia.

Tar også gjerne tips på koffeinfri kaffe.

Har fått flere typer fra Stavanger tidligere, med også forskjellig smak, hvor den siste vi fikk var litt "vassen" synes jeg.

På universitetet selger de Wendelbøe i kaffebaren men her er det også veldig variabelt hvordan det smaker, det har kanskje med med fremgangsmåte enn kaffen å gjøre?

Nå er det kaffe igjen til 2-3 kopper så må bestille umiddelbart :D

Lurte på noe slikt, der er det jo en del variert

http://teaandcoffee....64&idKategori=5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper ofte hos www.timwendelboe.no har aldri opplevd noe galt med den, men vis den varierer så ligger det i mine kunnskaper som barista. .

Du nevner ingen ting om du kværner kaffen selv eller kjøper den ferdig malt, det vil ha Mye å si.

Husk også at kaffen bør få 7-10 dager på seg i fra den er brent til den brukes og best i intill 4 uker etter brenningsdato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett den tråden men valgte å starte en ny da den andre var fra 2010.

Kværner selv, har normalt bønnene i frysa fra levering til bruk, og doserer da ca til hver kopp slik at kaffen blir ferskest mulig.

Må da justere kostnaden med porto vs forringing ved lagring, og det er ikke så lett.. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En artikkel på VG.no, tenkte denne passet for deg som er kaffe entusiast ;)http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10090186

Kjøretøy:

 

[  ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart.

[  ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black...

[X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475

[X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303
[X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler stort sett all kaffen min fra Supreme Roastworks. De har høy kvalitet på bønnnene. Kjøper som regel bønner som ikke er brent for espressomaskin (espressobønnene er beregnet for kaffebarer og kaffe med melk, og derfor er litt mer nøytrale i smaken). Har handlet en del fra Tim Wendelboe tidligere, det var også veldig bra.

Begge disse sjappene merker posene med brennedato, noe jeg synes er alfa og omega. Bønnene er aller best 1-3 uker etter brenning, og det er det umulig å ha kontroll på fra leverandører som ikke merker posene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...