Gå til innhold
  • truhaa
    truhaa

    Felg og hjulbrønn - Når du skifter til sommersko

    Snart sommer og sommerfelger og dekk skal igjen rulles ut, farvel til vinglete vinterdekk og piggdekkstøy, hallo stillhet og grep i svingene.

     

    Ved dekkskift er det også en gylden mulighet til å ta en skikkelig vask og behandling av vinterfelgene, disse ser mer møkk og salt en mye annet under en vintersesong og de er viktige å holde i bra tilstand. Felger er i og for seg greie å holde i orden under vinteren også med rett utstyr, men så fort de kommer av bilen har du en mye bedre mulighet til å få de skikkelig vasket og behandlet, både fronten og på baksiden.

     

    Felgrens må til

     

    En skikkelig felgrens må til for å få fjernet det som har kommet på felgene etter en hard vinter, her anbefales det en felgrens som ikke er syreholdig for enkelhetens skyld. Den har ikke så kort virketid og sår/skader på felgene lar seg ikke påvirke så lett. Det er ingen stor fare med en syreholdig felgrens, men da må hver felg taes hver for seg så ikke felgrens ligger på felgene for lenge, og lager etseskader på klarlakken de har på seg, eller lager merker i aluminiumen om de er uten klarlakk.

     

    En felgrens som er høyt aktet av mange er P21s Power gel, denne er ikke syreholdig men er sterk nok til å fjerne det meste den kommer over, går det ikke første runden tar en bare en runde til.

     

    P21s Power Gel er effektiv og trygg

    ccs-3-0-32579200-1336694899_thumb.jpg

     

    Andre hjelpere til felgvask kan være en fordel

     

    Andre produkter som kan være behjelpelig om du har feks asfaltrester som sitter godt, er Mac Prickbort eller Autoglym sin Tar-Remover, vedr piggdekkstøv har du CarPro sin IronX til den jobben, den tar det du måtte ønske å fjerne av metallpartikler som har satt seg fast i overflatene på felgene.

     

    Jobben er A-B-C på 123

     

    Til jobben bruker du helst en høytrykksvasker om du har det, legg på en runde med felgrens, vent så lenge som bruksanvisningen på flasken sier og så spyler du over for å fjerne så mye du kan. Så legger du på runde to med felgrens og bruker en børste eller vaskevott for å jobbe den inn skikkelig, en medium hard børste er bra. Så er det avspyling igjen for å se om det er godkjent etter din standard Er det fortsatt mye som sitter igjen, kan overnevnte produkter benyttes, de løser forskjellige oppgaver og fungerer godt samme for å oppnå et 99,9% bra resultat. Ser det bra ut er det frem med bøtte, bilsåpe og vaskevott for en vanlig vask før du skyller over med vann og tørker de med mikrofiberhåndkle.

     

    Runde 1 med avfetting og såpekanon, la det virke noen miutter sammen før du spyler over med vann.

    ccs-3-0-66731900-1336694846_thumb.jpg

     

    Avfetting og såpe jobbet inn med dekkbørste på dekksider

    ccs-3-0-08794300-1336694850_thumb.jpg

     

    Runde nr 2 med såpe og avfetting før mitt eller børstevask av felger

    ccs-3-0-00561500-1336694853_thumb.jpg

     

    Så er det inn og få de tørket før du skal behandle de med rens og sealer/voks

    ccs-3-0-86316600-1336694856_thumb.jpg

     

    Husk også dekksider

     

    P21s Power Gel blant annet, kan også med stort hell brukes sammen med en børste på dekksider, husk begge sider av dekket, ikke bare den siden som syntes når de står på bilen, men også den du ikke ser. Visuelt er det ikke noe poeng, men for dekkes skyld er det godt å få vasket begge sider fri for salt og møkk. Surfex HD er også et suverent middel for dekksider, den trekker møkk ut av dekksidene som du aldri skulle tro var der.

     

    Vask er bare starten

     

    Da burde felger og dekk være rene, pene og klare for å legge på beskyttelse, viktig for neste sesong med vinterveier og saltlake, så da er det ofte greit å ta det med en gang, det er mer behagelig å behandle felger i vårtempratur en når det begynner å bli surt på høsten.

     

    Beskytt før du lagrer

     

    Felgene har som lakken din krav om beskyttelse, de lever et tøft liv og beskytter du de er de mye lettere å holde i orden når de vaskes senere, da slipper de møkk og salt lettere under vintervask.

     

    Felger som er lakkert kan du behandle på samme måte som en billakk. En lakkrens og en beskyttelse er ofte godt nok, men også her finnes det spesialprodukter som er ment for felger og det livet de lever. Swissvax har Autobahn felgvoks som er en super felgvoks, denne har god holdbarhet og er veldig enkel å legge på og fjerne fra lakkerte felger. Benytt Swissvax sin Cleaner Fluid først for best heft og legg gjerne to lag for å sikre best mulig dekning av flatene.

     

    Har du det mer bråttom har P21s også en felgbeskyttelse spray som er god, den holder også bra, og er veldig enkel å bruke. Den bare sprayes på felgen, fordeles lett med en mikrofiber og så snur du mikrofiberen til en ren og tørr side og tørker til det blir glatt. Denne har kortere holdbarhet en Swissvax sin Autobahn, men er såpass lett å bruke at den kan benyttes etter for eksempel vask av bilen ellers i sesongen for å friske opp glansen.

     

    Lakkrens som er enkel å jobbe med og som fjerner ting som sitter i lakken. Her er det tilstanden på felgene dine som bestemmer hvor hardt du må tilverks

    ccs-3-0-65521000-1336694858_thumb.jpg

     

    Mitt "go to" team mht felg og dekkprepp

    ccs-3-0-73630400-1336694862_thumb.jpg

     

    Dekk må ikke glemmes

     

    Dekk bør også behandles før lagring, der bruker du en dekkfornyer etter eget ønske, Swissvax PNEU er en av bransjens beste både mht holdbarhet og utseende, så den kan anbefales. Bruk helst en vannbasert dekkfornyer, den er ikke like voldsom for dekkene som en petroleumsbasert er. Vannbasert legger seg på dekket, en petroleumsbasert trekker inn i gummien og det er noe som kan føre til at dekkene kan få sprekker eller blir brune ved overdrevent bruk.

     

    Sjekk også dekktrykk før lagring, samt dekkbane for eventuelle store steiner eller andre ting som ikke bør være der aka, spiker og skruer

     

    Kort oppsummert

     

    - Ta felger av bilen

    - Legg på felgrens (vent så lenge som veiledning på felgrensen sier du skal vente)

    - Høytrykksspyl for å fjerne mest mulig møkk

    - Legg på felgrens igjen

    - Vask med en vaskevott, myk børste

    - Spyl over

    - Vask med bilsåpe og vaskevott

    - Tørk

    - Bruk en lakkrens for å fjerne eventuelt smuss som sitter ”I” lakken

    - Legg på en felgvoks eller en lakkbeskyttelse

    - Trill de inn i garasjen og lagre de tørt og mørkt

     

    Så skal det se sånn ut etterpå, da er de klare til lagring, eller til å sette på bilen om du juksa når de ble tatt av sist.

    ccs-3-0-92927000-1336694864_thumb.jpg

     

    ccs-3-0-97010100-1336694866_thumb.jpg

     

     

    Sommerfelgene som skal på

     

    Er du av den nøye typen er disse allerede behandlet når de ble satt bort, fikk du litt mer oisann av det som stod skrevet vedr behandling av vinterfelger, kan du benytte den oppskriften på sommerfelgene også. Da går du en sommer i møte med lettstelte felger.

     

    Vedlikehold av felger

     

    Vask og vedlikehold må til, på sommerfelger er det stort sett ikke så ille å fjerne skitt, er de beskyttet med voks eller lakkforsegling er de nesten rene kun ved hjelp av høytrykksvask, Her kan du benytte en vannbasert felgrens (feks P21s power gel) og tynne den ut 1:2 eller 1:3 for mer en bra nok vaskeeffekt.

     

    Bremsestøv er vel det som plager de fleste litt da det setter seg mer fast, men en runde med felgrens og en børste gjør ofte underverker. Har du mye bremsestøv, så kan det være du ikke bør tynne ut eventuelt felgrens noe. Er felgrens vannbasert kan den ofte stå på felgen ganske lenge og derfor løse opp mer av det du ønsker å fjerne (se alltid bruksanvisning)

     

    Anbefalte produkter og utstyr

     

    - Felgrens

    - Felgkost

    - Felgbørste

    - Bilsåpe

    - Vaskehanske

    - Lakkrens, voks og mikrofiber

    - Eventuelt spraysealer + mikrofiber

     

    Husk også

     

    Hjulbrønn/hjulbuer når du skifter dekk, da kommer du skikkelig til med hageslangen bak plateknekker og får fjernet møkk som ellers er vanskelig å fjerne når felger er på bilen. Bruk en normalt avfetting om du ønsker, da får du bort det du trenger å fjerne, en børste kan også være en god ide her. Husk å skylle godt.

     

    Her brukte jeg Cartec sin felgrens mht hjulbuer og understell til stor jubel og ståhei, den er sterk, så den fjernet møkk og oljer fort sammen med hageslange. Når en har bilen på jekk er det ofte litt bedre med en sterkere avfetting da det går fortere og bilen trenger ikke stå å hvile på jekken for lenge mht jekkfester mm. Denne bruke jeg her uten noe mekanisk berøring og det ble mer en rent nok. Skulle du ha mye som sitter godt, kan du enten bruke den med børste eller benytte deg av feks Prickbort/asfalt eller IronX /piggdekkstøv. Nevnte jeg at du skal skylle godt med MYE vann etterpå ? Dette er viktig så ikke noe avfetting ligger igjen der og tærer på plast eller aludeler

     

    Pass på at jekken står støtt når du gjør dette for både din egen del og bilens del, legg noe under bilen, feks felgene du tar av så du er sikret om bilen skulle gli av jekken. samt, lese pakningsvedlegg på alle produkter du benytter. nøye

     

    Da bør alt være tilstede for at dekk skal få seg en etterlengtet pleie, husk at det ikke er en skam å ta av felger av bilen i løpet av sesongen for en grundig vask, det gir deg et smil og bilen et løft.




    Kommentarer

    Recommended Comments

    Det er ingen kommentarer å vise.



    Bli med i samtalen

    Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

    Gjest
    Skriv en kommentar...

    ×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

    ×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Opprett ny...