• Rupes LHR75E Mini

    • DavidRS
    • Av DavidRS
    • 11 233 visninger

    Endelig var dagen her! En hentelapp dumpa ned i postkassa, kunne det være Rupes Mini som var kommet?

    Jeg løp som en overivrig fjortiss på vei til Telenor Arena når Justin Beaber var i landet til bilen og kjørte til Posten nesten i transe. Og der var den, en pappeske med Rupes-tape på. Tror ikke jeg har vært så spent på å se en pappeske siden jeg var bitteliten, og pappesker var stas å leke med. Men denne gangen var det ikke pappesken som var det spennende. Vel hjemme igjen rakk jeg vel knapt å få av skoene før jeg reiv bort pappesken og løftet ut en søt liten detailing-bag fra Rupes. Helt lik den jeg er vant med fra LHR15-maskinen min, bare mindre. Søtt!

    Jeg åpnet pakken og løftet opp maskinen. Førsteintrykket mitt er at maskinen er tung og solid, og virker god å jobbe med, nå måtte jeg bare finne noe å teste den på. Passet jo fryktelig dårlig at det var avtalt polering av en Tesla Model S bare dagen etter.

     

    1.jpg

    En hendig bag å frakte med seg om det trengs.

     

    I pakken

     

    Her i Norge selges maskinene bare i kit, derfor kommer maskinen i den søte detailing-bagen. Oppi bagen har Rupes slengt oppi litt diverse godsaker. Det er en pakke med 4 Rupes microfiber, dette er ordentlig kvalitetskluter som er gode å jobbe med. Det følger med blå og gule poleringsputer, 250ml blå (Zepir) og gul (Keramik) poleringsmiddel, og et Rupes Bigfoot detailing-forkle.

     

    2.jpg

    Klutene

     

    3.jpg

    Forkle

     

    4.jpg

    Maskinen, en hendig størrelse.

     

     

    I bruk

     

    Maskinen er som nevnt tung og solid, og ligger godt i hendene når man jobber med den. Når jeg sier den er tung, så mener jeg jo ikke veldig tung, men tung nok til at man får kvalitetsfølelse av maskinen. Jeg hadde alt funnet frem til hva slags pad og middel jeg skulle bruke på bilen, så jeg satt på pad i samme farge på Mini og prøvde.

    Først ut var speilet, det var fantastisk godt å jobbe med en liten maskin, og liten pad på speilene, det var ingen problemer med at det føltes for stort, som det kan gjøre når man kjører speiler med en Rupes 15 eller 21. Jeg kjørte også en del andre steder med mini for å teste litt, under spoileren og inne i området der skiltet skal være, nederst på dørene mot kanalen, øverst på dørene opp mot speiler og på framfanger. Endelig gikk det an å komme til å få polert ordentlig uten å krangle med maskinen og være nervøs for å slå maskinen eller bakplate borti noe den ikke burde vært borti. Når man ikke brukte maskinen var det meget praktisk med gummien oppå maskinen, så den ikke velter når man legger den fra seg. Skulle gjerne sett en slik løsning også på 15 og 21.

    Det har vært diskutert en del i forumet om plasseringen av hastighetsregulatoren, og til å begynne med så føles det kanskje som om denne sitter noe malplasert, men jeg fant en behagelig måte å holde maskinen på etter ganske kort tid som gjorde at jeg relativt lett kunne justere hastighet på maskinen. Jeg skulle gjerne hatt regulatoren på toppen av maskinen, men jeg tror at dette blir en vanesak relativt raskt.

     

     

    5.jpg

    Ikke noe problem å komme til på trange steder med denne.

     

    6.jpg

    Jo mer jeg prøvde maskinen, jo mer overbevist blei jeg.

     

    Konklusjon

     

    For å svare på spørsmålet jeg stilte innledningsvis, ja, den er alt jeg håpet den skulle være.

    Maskinen gjør jobben utrolig mye lettere når man først bruker den. Med litt kreativitet kommer man til på de aller fleste steder med en maskin med større bakplate og pads også, men det å kunne gjøre det uten å tenke over hvordan maskinen føres og holdes i like stor grad gjør jobben mye lettere for oss detailere. Jeg kommer til å bruke min maskin meget mye i tiden fremover, og vil anbefale alle som går med tanker om å kjøpe en Mini å gjøre det.

     

    Maskinen selges hos følgende av DCN's samarbeidspartnere: Alien Autospa, Bilnerden.no, Blankbil.no Concours.no, Exint.no og Scandicshine.

    21