Gå til innhold

Collinite 915 VS. Meguiars #16


kalevipalo

Recommended Posts

kalevipalo

Vil dele min erfaring angående disse to vokstypene med dere.

Før jeg la ut på min 260 mil lange bilferie i år så fant jeg ut at jeg skulle teste to forskjellige voks merker på panseret på min Audi.

Startet med å dynke bilen i prickbort, den ble så skumlagt og håndvasket. Etter dette så ble panseret polert ved hjelp av en Kestrel DA maskin og Meguiars Ultimate Compound.

La på Meguiars #16 på sjaførsiden og Collinite 915 på passasjersiden på panseret. Resten av bilen fikk Pete`s 53 da dette var favoritten.

La to lag voks med 12 timers mellomrom der bilen fikk stå i varm garasje under hele vaske og vokse perioden.

Når jeg kom hjem ifra ferie så kunne jeg merke stor forskjell i hvordan de to forskjellige voksmerkene oppførte seg i regnet. På den siden Collinite var lagt på så forsvant vannet mye raskere.

Prøver med denne videoen å vise forskjellen når jeg vanner panseret med hageslangen.

Beklager kvaliteten på videoen da den ble filmet med mobil samtidig som jeg holdt hageslangen

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kalevipalo

Må inrømme at jeg trodde Meguiars sin voks skulle holde like bra som Collinite.

Neste test blir mellom Collinite og DoDo Juice Supernatural Hybrid. Kommer til å legge ut mer om dette når jeg har prøvd de på panseret en måneds tid,me normal vask en til to ganger i uka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om vannet renner fortere av på ene siden betyr det ikke nødvendigvis at #16 er borte, noen vokser sheeter bra og noen beader bra. Ser jo på filmen at #16 fortsatt sheeter vannet bra, også må du huske at voksen får mer juling på førersiden enn passasjersiden, men #915 er en kanonvoks som gir sinnsykt mye for pengene.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kalevipalo

Meguiars sin skal være litt mer "sticky" har jeg hørt. Og den må virkelig legges tynt, hvis ikke så sliter du :)

Jeg er også litt nysgjerrig på andre ulemper med MG voksen. Vil også høre fordelene med voksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kris1986

Jeg har bedre erfaring med MG#16 enn 915 fra vintertesten jeg hadde av de to, men begge er knallgode!

476s er også god, det samme er 845!

Det jeg synes er positivt med MG#16:

-Veldig wet-look (på sølvfargede biler ser jeg gigantisk forskjell)

-Bra sheeting (noe jeg setter stor pris på da det blir mye lettere å tørke bilen samt man slipper lettere unna med flekker etter regn)

Det med at den er veldig "sticky" har ikke jeg merket noe til, men har heller ikke brukt den voksen på min bil så mye (sånn er det når man handler for mye)

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

også må du huske at voksen får mer juling på førersiden enn passasjersiden

Hvorfor det?

Har aldri testet Collinite voksene, men den beadingen som #16 ga på den filmen, likner ikke på beading jeg får med samme voks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke ulemper da? Bare nysgjerrig :)

Tenkte mest på at den har en tendens til å tiltrekke seg støv og skitt veldig lett de første dagene. Har sett dette tydelig selv når jeg la den 50/50 med vics concours. #16 siden ble betydelig mere støvete.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kalevipalo

Merket ikke så mye til at den tiltrakk seg mer støv enn Collinite, men etter ca 260 mil i regnvær så merket jeg tydelig at vannet forsvant raskere på passasjer siden.

Fikk en litt spydig kommentar ifra kona som lurte på om jeg hadde "jukset" når jeg vasket, polerte og vokset bil før vi dro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Det jeg synes er positivt med MG#16:

-Veldig wet-look (på sølvfargede biler ser jeg gigantisk forskjell)

-Bra sheeting (...)

Så dette er en du vil anbefale på sølvfargede biler? Bilen min er det, og det virker som at det er en bil som er vanskelig å få skikkelig speilblank...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det?

Har aldri testet Collinite voksene, men den beadingen som #16 ga på den filmen, likner ikke på beading jeg får med samme voks.

Det er vel fordi førersiden er den siden som får vann- og skittspruten fra møtekommende biler på seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...