Mighty 271 Skrevet 24 Juli, 2011 Rapporter Share Skrevet 24 Juli, 2011 Bilen er en peugeot 406 HDI 2001 mod. Har i det siste fått en irriterende dunking som kommer under svak aksellerasjon og deaksellerasjon. Lyden følger rotasjonen på hjulene. Jeg kan også kjenne det såvidt i rattet. Merker det mest i lave hastigheter. Det kommer også et kraftigere KLUNK når jeg kjører i gang eller når jeg slipper gassen, dette kan jeg kjenne godt i rattet. Jeg har tenkt mest på ytre drivledd, men det er så rart at jeg ikke greier å framprovosere det ved å svinge mens jeg aksellererer osv. Lyden kommer fra høyre side foran. Når jeg svinger mens jeg kjører over humper kan det også komme klunke/riste lyder fra forstillingen. Noen ideer? Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jkkarlsen 63 Skrevet 24 Juli, 2011 Rapporter Share Skrevet 24 Juli, 2011 Gåent hjullager? Kan være temmelig vanskelig å bedømme hvilken siden lyden kommer fra når du selv sitter inne i bilen, lærte det på den dyre måten. Prøv å kjenn på hjulene, dytt og dra litt og ellers se etter slark Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bent 341 Skrevet 24 Juli, 2011 Rapporter Share Skrevet 24 Juli, 2011 Foring i bærearm eller styreledd. Prøvd ta tak i hjulet å svinge på det? Da merker du fort om endeledd er dårlig. Kan også være foring i bærearm, da vill bærearm bevege seg litt og gi lyd og sannsynlighvis risting. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 24 Juli, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 24 Juli, 2011 (endret) Har prøvd å røske i hjulene uten å merke noe slark. Alle hjullagerene på bilen og endeledd er byttet i løpet av det siste året også. Men selvfølgelig kan det jo ryke fordet. Høres bare ikke ut som gåent hjullager som jeg har hørt flere ganger før. Det pleier å være uling eller subbing, nå hører jeg kun " dunka dunka dunka dunka dunk". Første gangen det kom trodde jeg faktisk at jeg hatte punktert. Merket i dag at lyden er der også med clutchen inne i lave hastigheter. Oppleves forresten nesten som det gjorde for en mnd siden når jeg hadde en diger skrue sittende i kjørebanen på venste fremhjul, men da var det mye værre. Bilen "hoppet" på skruehodet så det kjentes ut som hele hjulet skulle rase av. Endret 24 Juli, 2011 av Mighty Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 24 Juli, 2011 Rapporter Share Skrevet 24 Juli, 2011 bare skumleste her siste innlegget. Utløserlageret til clutchen kanskje? Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TrulsMoen 24 Skrevet 24 Juli, 2011 Rapporter Share Skrevet 24 Juli, 2011 Gåene hjullager kan også lage dunke lyder, ikke bare susing. Jekk opp bilen og rikk på bærearmer, stag osv. Sjekk også etter dårlige foringer. Se om dempere er i orden. Husk på at det kan være flere enn èn ting som er ødelagt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 25 Juli, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 25 Juli, 2011 Var mer oppmerksom på det når jeg kjørte til jobben i dag. Lyden forsvinner ved sideveis belastning, altså hvis jeg svinger enten til venstre eller høyre. Lyden forsvinner også når jeg gir mer gass. Den er mest fremtredende ved akkurt nok belastning til å holde jevn fart. Det kommer også et dunk når jeg slipper gassen for å gire. Utelukker dette noe? Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hirobofly 49 Skrevet 25 Juli, 2011 Rapporter Share Skrevet 25 Juli, 2011 Siden du hører dunk-dunk-dunk-dunk lyder når du kjører og disse følger hastigheten, så tror jeg nok feilen er relatert til drivlinja ja. Forsøkt å jekke opp bilen, sette den i fri og snurre litt på hjulet??-Ev holde litt igjen på drivaksel, røkke og dra litt i drivknutene, etc? Kan være en drivknute som har tatt kvelden. Sjekk ev mansjetter på indre/yttre, skade på disse kan jo ha gjort at grease er vekk og da er det kort levetid på drivknutene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NeDD 1 604 Skrevet 25 Juli, 2011 Rapporter Share Skrevet 25 Juli, 2011 Var mer oppmerksom på det når jeg kjørte til jobben i dag. Lyden forsvinner ved sideveis belastning, altså hvis jeg svinger enten til venstre eller høyre. Lyden forsvinner også når jeg gir mer gass. Disse symtomene er like de jeg hadde når hjullageret mitt begynte å synge på siste verset. 3 uker senere begynte det å lage mer lyd, spesielt i høyere fart. Om det er en drivknute så burde den lage en slags rulle lyd kun den ene vegen om du står i ro og tar en 90 graders akselerasjon. Siter Ueland Bilpleie & Detailing v/ Kenneth Ueland - Mob. 93096714. Mine jobber Detailer-garasjen Vår Facebook side Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 25 Juli, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 25 Juli, 2011 Kun bankelyder altså? Ikke noe summing? Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rudilgr 200 Skrevet 25 Juli, 2011 Rapporter Share Skrevet 25 Juli, 2011 "Om det er en drivknute så burde den lage en slags rulle lyd kun den ene vegen om du står i ro og tar en 90 graders akselerasjon. " Drivknuter kan oppføre seg veldig forskjellig... Finnes ingen fasit på hvordan det skal låte og ikke låte. Har vært borti gåen knute som kun ga fra seg ørlitegrann lyd rett fremover, ved den minste lille sving til hvem som helst side ble det helt stille. Var aldri mye lyd heller, før bilen plutselig ikke ville gå fremover lenger... Sjekk drivknuter, indre og ytre godt. Hold igjen drivaksel med bil jekket opp og snurr på hjulet for å sjekke etter slakk. ofte vil du kunne høre ulyder fra knutene bare ved å snurre hjulet og... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kleiv 23 Skrevet 25 Juli, 2011 Rapporter Share Skrevet 25 Juli, 2011 Hjullagre lager rumlende lyd når de er utslitt, har opplevd at de låser seg helt når de virkelig er ferdige, skjedde på min første bil (1985 Sierra). Ville heller satset på å sjekke motorfester, bærekuler og fòringer i bærebruer etc. Det kan også være noe så enkelt som et feste til eksosanlegget som ligger å slår i understellet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere Bernhard 2 385 Skrevet 25 Juli, 2011 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 25 Juli, 2011 nå hører jeg kun " dunka dunka dunka dunka dunk". Hva med å skru av "repeat" på CD spilleren? Hva med å prøve å kjøre bilen på brostensbelagt vei? Der kommer somregel fort frem hva som er galt, men jeg satser også på hjullager Siter Facebook: Brynildsen Autospa Hjemmeside: Brynildsen Autospa Hjemmeside: BAS-ShopAudi RS6 Ducati 1199 Panigale S Audi Q7 S-line BMW 318D Ferrari 360 Modena BMW E92 320D Lemansblau Audi A8 D3 4.2 Quattro Audi A4 B7 Granatrød Audi RS4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TrulsMoen 24 Skrevet 26 Juli, 2011 Rapporter Share Skrevet 26 Juli, 2011 Dunke lyden som kommer når du slipper gassen KAN være dårlige motorfester. En kammerat av meg hadde en 405 med en kraftig klunke lyd. Høte den veldig godt når ga på litt, og når man brå bremset. Byttet motorfeste og lyden ble borte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Medusa 0 Skrevet 18 Mars, 2014 Rapporter Share Skrevet 18 Mars, 2014 Gammel tråd, men har akkurat samme problemet med min bil som trådstarter hadde. Lurer derfor om hva som var galt, om du fortsatt er her? Bilen min er på verksted, får svar i morgen, men er jo spendt på hva skattepengene i år skal gå til Takker på forhånd Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.