Gå til innhold

Litt problemer med bilen her.. Drivledd?


Mighty

Recommended Posts

Bilen er en peugeot 406 HDI 2001 mod. Har i det siste fått en irriterende dunking som kommer under svak aksellerasjon og deaksellerasjon. Lyden følger rotasjonen på hjulene. Jeg kan også kjenne det såvidt i rattet. Merker det mest i lave hastigheter.

Det kommer også et kraftigere KLUNK når jeg kjører i gang eller når jeg slipper gassen, dette kan jeg kjenne godt i rattet. Jeg har tenkt mest på ytre drivledd, men det er så rart at jeg ikke greier å framprovosere det ved å svinge mens jeg aksellererer osv. Lyden kommer fra høyre side foran.

Når jeg svinger mens jeg kjører over humper kan det også komme klunke/riste lyder fra forstillingen.

Noen ideer?

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jkkarlsen

Gåent hjullager?

Kan være temmelig vanskelig å bedømme hvilken siden lyden kommer fra når du selv sitter inne i bilen, lærte det på den dyre måten. Prøv å kjenn på hjulene, dytt og dra litt og ellers se etter slark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foring i bærearm eller styreledd.

Prøvd ta tak i hjulet å svinge på det? Da merker du fort om endeledd er dårlig.

Kan også være foring i bærearm, da vill bærearm bevege seg litt og gi lyd og sannsynlighvis risting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å røske i hjulene uten å merke noe slark. Alle hjullagerene på bilen og endeledd er byttet i løpet av det siste året også. Men selvfølgelig kan det jo ryke fordet. Høres bare ikke ut som gåent hjullager som jeg har hørt flere ganger før. Det pleier å være uling eller subbing, nå hører jeg kun " dunka dunka dunka dunka dunk". Første gangen det kom trodde jeg faktisk at jeg hatte punktert. Merket i dag at lyden er der også med clutchen inne i lave hastigheter.

Oppleves forresten nesten som det gjorde for en mnd siden når jeg hadde en diger skrue sittende i kjørebanen på venste fremhjul, men da var det mye værre. Bilen "hoppet" på skruehodet så det kjentes ut som hele hjulet skulle rase av.

Endret av Mighty

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrulsMoen

Gåene hjullager kan også lage dunke lyder, ikke bare susing.

Jekk opp bilen og rikk på bærearmer, stag osv. Sjekk også etter dårlige foringer. Se om dempere er i orden.

Husk på at det kan være flere enn èn ting som er ødelagt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var mer oppmerksom på det når jeg kjørte til jobben i dag. Lyden forsvinner ved sideveis belastning, altså hvis jeg svinger enten til venstre eller høyre. Lyden forsvinner også når jeg gir mer gass. Den er mest fremtredende ved akkurt nok belastning til å holde jevn fart. Det kommer også et dunk når jeg slipper gassen for å gire. Utelukker dette noe?

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirobofly

Siden du hører dunk-dunk-dunk-dunk lyder når du kjører og disse følger hastigheten, så tror jeg nok feilen er relatert til drivlinja ja.

Forsøkt å jekke opp bilen, sette den i fri og snurre litt på hjulet??-Ev holde litt igjen på drivaksel, røkke og dra litt i drivknutene, etc? Kan være en drivknute som har tatt kvelden. Sjekk ev mansjetter på indre/yttre, skade på disse kan jo ha gjort at grease er vekk og da er det kort levetid på drivknutene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NeDD

Var mer oppmerksom på det når jeg kjørte til jobben i dag. Lyden forsvinner ved sideveis belastning, altså hvis jeg svinger enten til venstre eller høyre. Lyden forsvinner også når jeg gir mer gass.

Disse symtomene er like de jeg hadde når hjullageret mitt begynte å synge på siste verset.

3 uker senere begynte det å lage mer lyd, spesielt i høyere fart.

Om det er en drivknute så burde den lage en slags rulle lyd kun den ene vegen om du står i ro og tar en 90 graders akselerasjon.

Ueland Bilpleie & Detailing
v/ Kenneth Ueland - Mob. 93096714.

Mine jobber

Detailer-garasjen

Vår Facebook side
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rudilgr

"Om det er en drivknute så burde den lage en slags rulle lyd kun den ene vegen om du står i ro og tar en 90 graders akselerasjon. "

Drivknuter kan oppføre seg veldig forskjellig... Finnes ingen fasit på hvordan det skal låte og ikke låte. Har vært borti gåen knute som kun ga fra seg ørlitegrann lyd rett fremover, ved den minste lille sving til hvem som helst side ble det helt stille. Var aldri mye lyd heller, før bilen plutselig ikke ville gå fremover lenger... Sjekk drivknuter, indre og ytre godt. Hold igjen drivaksel med bil jekket opp og snurr på hjulet for å sjekke etter slakk. ofte vil du kunne høre ulyder fra knutene bare ved å snurre hjulet og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjullagre lager rumlende lyd når de er utslitt, har opplevd at de låser seg helt når de virkelig er ferdige, skjedde på min første bil (1985 Sierra).

Ville heller satset på å sjekke motorfester, bærekuler og fòringer i bærebruer etc.

Det kan også være noe så enkelt som et feste til eksosanlegget som ligger å slår i understellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

nå hører jeg kun " dunka dunka dunka dunka dunk".

Hva med å skru av "repeat" på CD spilleren?

Hva med å prøve å kjøre bilen på brostensbelagt vei? Der kommer somregel fort frem hva som er galt, men jeg satser også på hjullager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrulsMoen

Dunke lyden som kommer når du slipper gassen KAN være dårlige motorfester. En kammerat av meg hadde en 405 med en kraftig klunke lyd. Høte den veldig godt når ga på litt, og når man brå bremset. Byttet motorfeste og lyden ble borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Gammel tråd, men har akkurat samme problemet med min bil som trådstarter hadde.

Lurer derfor om hva som var galt, om du fortsatt er her?

Bilen min er på verksted, får svar i morgen, men er jo spendt på hva skattepengene i år skal gå til :(

Takker på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...