Gå til innhold

Justering av hvitbalanse i full manuell (M) 550D


Øyvind G

Recommended Posts

Øyvind G

Går det ann å justere hvitbalanse når man har innstilt kameraet på full manuell?

får justert hvitbalansen når kameraet står på AV,TV og P, men ikke når det står på M.

Synes ikke jeg får det til?

Hvis det går, så ønsker jeg meg en liten forklaring på dette.

Kameraet jeg har er canon EOS 550D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rudilgr

ta et bilde av et hvitt ark, så mener jeg det er en funksjon i meny når du viser bilde, manuell whitebalance. Husker ikke eksakt men er noe i den duren på mitt 450D iaff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

ta et bilde av et hvitt ark, så mener jeg det er en funksjon i meny når du viser bilde, manuell whitebalance. Husker ikke eksakt men er noe i den duren på mitt 450D iaff...

må du justere hvitbalansen etter du har tatt bilde da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin.S

Interessant, skal se igjennom den etter på. Eneste jeg har sett er inne på menyen, er eksponeringskomp. som man kan bruke ved HDR bilder. Men da justerer man hvitbalansen begge veier opp på skalaen.

På instillig TV kan man i alle fall over under eksponere på hvitbalansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrulsMoen

På mitt 500D kan man gå inn på menu -> bla et hakk bortover -> WB Komp. Der kan du justere så du kan ta bilder med f.eks litt grønn-skjær.

Bedre å ta bilde i RAW format, og bruke f.eks Lightroom til å justere hvitebalanse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hva? Jeg svarte på martin.s sitt innlegg.

Edit: Ble litt forvirra nå.. var det hvitbalanse eller eksponering du opprinnelig mente?

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Dette hva? Jeg svarte på martin.s sitt innlegg.

Edit: Ble litt forvirra nå.. var det hvitbalanse eller eksponering du opprinnelig mente?

nå er jeg ikke sikker selv lenger? :wacko:

jeg trodde den skalaen som martin snakker om her var hvitbalanse jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en skala som du kan justere opp og ned i alle moduser unntatt full manuell så er det eksponeringskompensasjonen. I full manuell må du naturligvis selv stille eksponeringstid og blender for å stille eksponeringen. Det beste i de aller fleste situasjoner er å bruke av (blenderprioritert) og la kameraet velge lukkertid etter lysforholdene, evt justere med eksp. kompensasjon.

Hvitbalanse har med fargetemperaturer å gjøre. Og er i et helt annet kapittel :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Hvis det er en skala som du kan justere opp og ned i alle moduser unntatt full manuell så er det eksponeringskompensasjonen. I full manuell må du naturligvis selv stille eksponeringstid og blender for å stille eksponeringen. Det beste i de aller fleste situasjoner er å bruke av (blenderprioritert) og la kameraet velge lukkertid etter lysforholdene, evt justere med eksp. kompensasjon.

Hvitbalanse har med fargetemperaturer å gjøre. Og er i et helt annet kapittel :)

ok. så lukkertid + blender = eksponeringskompensasjon

da her har jeg misforstått i så fall. da er det ikke rart denne ikke kan justeres når kameraet står innstilt på full manuell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin.S

Hvis det er en skala som du kan justere opp og ned i alle moduser unntatt full manuell så er det eksponeringskompensasjonen. I full manuell må du naturligvis selv stille eksponeringstid og blender for å stille eksponeringen. Det beste i de aller fleste situasjoner er å bruke av (blenderprioritert) og la kameraet velge lukkertid etter lysforholdene, evt justere med eksp. kompensasjon.

Hvitbalanse har med fargetemperaturer å gjøre. Og er i et helt annet kapittel :)

Etter å ha sett filmen og tenkt meg litt om etter det du sa skjønner jeg det. Den innstillingen du tenker på er AV, sant? Og så under/over eksponere med skalaen midt i skjermen.

Har prøvd meg litt på det, selv om jeg egentlig bare bruker M.

Skjønte også det med hvitbalansen nå og at det ikke har noe med det jeg nevnte tidligere. Sånn jeg forsto det så sett hvitbalansen på custom og ta bilde av et ark eller et sånn deksel som blir nevnt i det lysforholdet man er i. For så å gå inn i menyen og sette egendefinert WB.

Eksempel:

Dette bilde er tatt på AWB:

IMG_4204.jpg

Bilde av ark:

IMG_4206.jpg

Så bilde med egendefiner hvitbalanse:

IMG_4207.jpg

Med en farge som er likt det øyet mitt ser!

Tror jeg forsto det nå. Rett meg om det er feil Mighty;)

Endret av Martin.S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukkertid + blender bestemmer hvor mye lys som slipper inn. Eksponeringskompensasjon brukes til å justere eksponeringen litt over eller litt under det kameraet selv velger og vil da ved f.eks blenderprioritet (av) påvirke lukkertiden i ene eller andre retningen.

Tar man f.eks bilde av en svart bil vil det ofte lønne seg å justere litt ned på kompensasjonen da kameraet ikke ser forskjell på svart og mørkt og dermed vil overeksponere noe (bruke for lang lukkertid) og brenne ut det som er rundt bilen i bildet. Da kompanserer du motsatt vei. Det er ikke alltid man er helt enig med lysmåleren i kameraet.

Edit:

Du har skjønt det ja Martin.S. Hvitbalansen er veldig viktig selv om den ikke har med eksponeringen å gjøre. Spesiellt når man skal få frem rett farge og nyanse på billakk :) Det er ganske skjelden det er behov for å justere blender OG lukkertid manuellt da man gjerne justerer lukkertid etter lysmåleren i kameraet likevel.

Endret av Mighty

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin.S

Lukkertid + blender bestemmer hvor mye lys som slipper inn. Eksponeringskompensasjon brukes til å justere eksponeringen litt over eller litt under det kameraet selv velger og vil da ved f.eks blenderprioritet (av) påvirke lukkertiden i ene eller andre retningen.

Tar man f.eks bilde av en svart bil vil det ofte lønne seg å justere litt ned på kompensasjonen da kameraet ikke ser forskjell på svart og mørkt og dermed vil overeksponere noe (bruke for lang lukkertid) og brenne ut det som er rundt bilen i bildet. Da kompanserer du motsatt vei. Det er ikke alltid man er helt enig med lysmåleren i kameraet.

Edit:

Du har skjønt det ja Martin.S. Hvitbalansen er veldig viktig selv om den ikke har med eksponeringen å gjøre. Spesiellt når man skal få frem rett farge og nyanse på billakk :) Det er ganske skjelden det er behov for å justere blender OG lukkertid manuellt da man gjerne justerer etter lysmåleren i kameraet likevel.

Skjønner, da skal jeg prøve å bruke AV mere i fremtiden. Har liksom hengt meg opp i at kamera skal brukes i modus M. Og at det skal være full manuell. Men skjønner jo nå at det kanskje ikke har noe for seg.

Vurderer veldig å melde meg på et foto kurs nå, har litt grunnleggende teori, men hadde vært lurt å lære litt mer av noen som kan sakene sine. Så man ikke fortsetter å lære i feil rettning.

Jeg får dra med meg Øyvind på dette:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er å ha kontroll over blenderen da denne ikke bare styrer lysmengde/eksponering, men også dybdeskarphet. I full auto eller "P" vil kameraet nesten alltid velge største blender (laveste tall) og dette er skjelden optimalt. Lukkertiden kan kameraet for det meste ta seg av selv, så lenge du passer på at lukkertiden er kort nok til å ta skarpe bilder. Ellers må man kompansere med høyere ISO eller større blender slik at kameraet kan bruke kortere lukkertid.

Det beste er å bruke stativ under dårlige lysforhold da man i de fleste tilfeller kan bruke så lang lukkertid man vil og beholde andre innstillinger på det optimale. Et fotokurs er ikke dumt :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...