Skulebollen

Handleliste og f.gangsmåte til Biltema DA maskin

Har en rød nissan 200sx eg tenkte eg skulle prøve og polere no, har for lenge sia kjøpt meg ei Biltema DA maskin til 300kr. Klarer man fint og fjerne swirls med denne? Har en god del vaskeriper på bilen.. Har aldri brukt maskin før så om noken kan forklare ang. kor hardt man bør trykke og hastighet til forskjellige produkt hadde dette vert fint:)

Tenker og handle alt fra scandicshine evt. shinearama.co.uk om det blir mykje billigare der?

På førehand takk:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har den maskina (to-hodet, yes?) sjæl, og har fått anbefalt Sonax-pads fra Clas og Meguiar's Ultimate Compound for fjerning av swirls. Men hadde vært interessant å vite litt mer om fremgangsmåte, press og hastighet, for meg også egentlig...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

To hodet ja:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med en sånn DA maskin går det stort sett alltid på full guffe og med mye press, samt langsomme bevegelser. Det er det som må til for å få tatt noe :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

mye av det som skrives i Guide til DA-Polering gjelder også for Biltema DA og Meguiar's Ultimate Compound. Maskinen er noe svakere enn maskinene det refereres i guiden, så kjør på full guffe som Mighty sier, selv om guiden sier 4-5. :)

Ultimate Compound er også non-diminishing, dvs at man slipper å måtte tenke på å kjøre til produktet er nedbrutt, bare passe på å stoppe før produktet tørker helt ut. Produktet har mye cut, men uten å benytte grove slipekorn slik illustrasjonene i guiden viser for diminishing polisher. (Meguiar's kaller det "SMAT" - Superduper Micro Abrasive Tech, eller.no :D Betyr ihvertfall at man kan gå rett til LSP etter hvor mange pass som helst med UC.

Når det gjelder press så skal man ikke presse så mye at bakplaten slutter å rotere, da mister man korrigeringsevnen. På to-hodet maskin så har man dobbelt så mange bakplater å passe på. ;)

I stedet for Sonax pads som man får kjøpt på Clas kan man bruke tilsvarende størrelse (95/100mm eller 4") pads fra annet merke f.eks Uber eller Cyclo. Når det gjelder polish har jeg imidlertid ikke sett de mer "avanserte" produktene bli anbefalt til denne maskinen. Jeg tipper det ikke har noe for seg og/eller at maskinen ikke er kraftig nok til å jobbe enkelte av dem, så UC er det trygge valget.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm, okay.. Så kas produkt bør eg handle da, og kor mykje treng eg for 1-2 biler?

Og kas farge bør det vere på dei forskjellige putene eg skal bruke?

Bakplate treng eg vel ikkje?

Endret av Skulebollen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om bakplata kan byttes ut jeg, noen som vet? Hadde jo vært interessant å prøve...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

UC (Ultimate compound) er jo allerede nevnt. Sonax pad er jo og nevnt. (uber og cyclo pads er og nevnt viss du vil ha fleire typer pads)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

men er det ikkje forskjellige pads på lakkrens, polering og voksing?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om bakplata kan byttes ut jeg, noen som vet? Hadde jo vært interessant å prøve...

Bakplatene på den to-hodete Biltema-maskinen kan ikke byttes ut (uten å ødelegge maskinen).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grønne cyclo pads er gull. Høy kvalitet på disse, og varer evig.

Endret av DetailerDude
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

men er det ikkje forskjellige pads på lakkrens, polering og voksing?

Ved bruk av maskin, er det vanligvis polering det heiter.

Håndprodukter blir ofte kalt lakkrens.

Voks legges vanligvis på for hånd.

Du kan selfølgeligt gå amok og kjøpe ein heil haug med poleringsmidler og pads, men da blir det litt feil med ei billig biltema maskin! ;)

Det billigaste blir nok UC med Sonax pads.

So blir det UC med Uber/Cyclo pads. (fins i fleire grovheitet)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil fjerne vaskeswirls eg, maaange.. koste ka det koste vil:P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv det billigaste. Fungerer ikkje det, er det berre å kjøpe litt meir utstyr. Du må nok teste ut kva som som fungerer på lakken på bilen din.

Sjekk ut Show & Shine trådene. Der ser du kva andre bruker. Men skal du ha litt utstyr, kan det bli dyrt!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive