Psyfoon

Fersk bruker, sp.mål ang.DA og pads

Hei alle sammen :-) Dette er mitt første innlegg i forumet her, men jeg har lest en god del her før da :-)

Bil er min store lidenskap og jeg har 4 biler (1972 BMW 1602, 1984 Mazda 626 Coupè, 1996 BMW 316i Compact og 97 Volvo 850 St.vogn) pr.dags dato.

Jeg har pusset og polert mye bil, men ønsker å ta hobbyen et skritt lenger og prøve meg på maskinpolering. Vurderte lenge å kjøpe den billige DA-maskinen fra Clas/Biltema, men heller mer mot å prøve DJ Puff Daddy DA som selges hos blankbil.no. Jeg tror dette er en maskin jeg kommer til å trives bedre med i lengden. Budsjettet mitt er begrenset, så jeg er egentlig mest ute etter noe enkelt og greit som fungerer til mitt bruk. Proffutstyr får heller komme etter hvert.

Jeg har noen hyllemeter av bilpleieprodukter i garasjen fra før, av ymse slag. Har brukt mye Autoglym, noe Turtle, Sonax, orig. BMW-produkter og faktisk noe Biltema også. De fleste av disse produktene har gitt greie resultater for hånd. Jeg har også snart brukt opp en hel krukke CG Pete`s 53 som jeg har vært veldig fornøyd med, bortsett fra holdbarheten.

Jeg får ny voks i posten i dag fra Scandicshine og valget falt på Swissvax Onyx da jeg vil prøve om Swissvax er så mye bedre enn andre merker. I tillegg har jeg handlet MG Ultimate Compound som jeg tror er en enkel og grei førstegangs-lakkorrigering for maskin.

Beklager langt innlegg, men jeg ønsker bare å presentere meg litt da jeg sannsynligvis kommer til å bli en aktiv forumbruker og legge ut en del bilder og slikt her etter hvert.

Skal komme til saken nå :-)

Medfølgende på DJ Puff Daddy-maskinen er en 125mm bakplate. Regner med det er greiest å kjøre med 150mm pad på disse?

I tillegg ønsker jeg en mindre bakplate. Blankbil selger kun 1 type bakplate til denne og den er 75mm. Regner med denne er best til 100mm pads?

Spørsmålet er da om jeg burde kjøpe 75mm bakplaten eller gå for en 50mm? Er 75mm for stort til å komme til på litt trange plasser? Hva hadde dere valgt mellom 75 og 50 hvis dere hadde 125 fra før og bare kunne velge èn til?

Jeg ønsker også tips til hvor jeg evt. kan kjøpe en grei og rimelig 50mm bakplate til DA hvis dette er å anbefale fremfor 75mm.

Og så pads; her ønsker jeg 2 typer til hver bakplate. Èn type som egner seg til f.eks. UC og andre milde lakkorrigeringsmidler og èn finere pad til polish. Jeg trenger ingen finishing-pad da jeg ønsker å ta av voksen for hånd.

Noen som kan anbefale noen slike gode pad`er til mitt bruk med link til hvor jeg får kjøpt de for en fornuftig penge? :-)

På forhånd takk for alle svar og ha ei flott helg alle sammen! :-)

Mvh. Arnstein (Trondheim).

post-3343-0-99772900-1311329744_thumb.jp

post-3343-0-02387900-1311329757_thumb.jp

Endret av Psyfoon
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du har et knapt budsjett ville jeg kanskje gått for Biltema's to-hodede DA + Sonax (10mm) pads som du kan kjøpe på Clas. Så har du heller litt mere penger til gode produkter? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du har et knapt budsjett ville jeg kanskje gått for Biltema's to-hodede DA + Sonax (10mm) pads som du kan kjøpe på Clas. Så har du heller litt mere penger til gode produkter? :)

Enig i valget, gjorde det samme selv da jeg startet :) Men det er 100mm pads (~4").

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha ja jeg glemte en 0 der, tror ikke det finnes 1 cm pads. :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må bare få gi cred for den vakre og strøkne 1602´n din. Utrolig pen bil i en farge jeg ikke ser ofte :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger og takk for komplementen på 02`en min, Skramstad :) Fargen heter forøvrig Malaga, som er originalfargen på bilen, dog opplakkert for ca.7 år siden.

Det jeg er litt skeptisk til angående den 2-paddede DA-maskinen fra Tema/Clas er hvordan den er å bruke.. Føler at det blir vanskeligere å holde kontroll på 2 pad`er enn 1, særlig på litt smale områder, uten at jeg har prøvd maskinen da. Men hvis noen her inne går god for at denne maskinen er grei å bruke så skal jeg revurdere den :) Sparer jo noen kroner iallefall :D

Jeg var en tur innom Torshov bilrekv. i dag for å handle noe småtterier og der hadde de supertilbud på Glare.. Nedsatt fra. ca.300kr til 51kr pr.flaske. Husker at jeg hadde lest noe bra om produktene så jeg slo til og kjøpte 2 av hver flaske; Prof. Finish og Micro-finish. Skyndte meg hjem for å søke etter Glare på forumet her og trodde kanskje at jeg hadde gjort et kupp, men ble nok litt skuffet etter litt lesing i gamle tråder :blush:

Er det virkelig slik at det er helt umulig å legge voks på disse produktene? I tilfelle blir de ikke brukt, for jeg mottok i dag min første Swissvax, Onyx -og gleder meg som en unge til å legge den på 02`en :wub: Skal gifte meg lørdag om en uke med den som brudebil så jeg har satt av resten av helga til kosestund i garasjen med den og masse nyinnhandlede produkter :D

Da får jeg heller claye, bruke opp det jeg har igjen av AG SRP for så å legge på SV til slutt. (02`en har så og si ikke en eneste ripe eller hologram da den er pertentlig vasket og pleiet og stått inne i garasjen 99,8% av tiden siden den ble lakket for 7 år siden. Har kanskje kjørt 200 mil på de 7 årene).

Men disse orange Sonax-paddene på Clas, er det slik at de kan brukes til både lett lakkorrigering, polish og finish? På Clas i Tr.heim har de iallefall kun denne ene typen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker som en solid maskin det der! Hadde jeg bare hatt nok penger, hadde jeg lett kjøpt en sånn. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flere her inne som heller ville anbefalt deg å kjøpe http://autobahn-bilpleie.no/index.php?nr=90&case=4&id=347&idkategori=31&kat_name=&prod_name=Kestrel DAS-6 PRO&startrow=

Det er visst mye mer maskin for pengene. Søk og let litt rundt på forumet, er mange diskusjoner og artikler om denne :)

Jupp, har sett det :) Er dessverre litt for mye å bruke på maskin for meg akkurat nå ettersom det er bryllup om 1 uke, samt bryllupsreise om 10 dager. Så kan hende jeg kjøper DA-maskinen fra BT/Clas inntil videre og heller satser på denne senere hvis jeg ønsker å oppgradere. Men takk for tipset! :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og husk at du ikke mååå bruke begge hodene overalt på bilen. Kan ta først alle store/enkle områder med 2 - også skru av den ene bakplata og ta resten med ett hode...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive