Gå til innhold

1981 Porsche 911 turbo (930)


todleif

Recommended Posts

Da er det tid for min første SS. Har nok ein del å lære og eg er ikkje akkurat noken fotograf! Men her kommer iallefall bilder av bilen før vask:

IMG_0802.jpg

IMG_0803.jpg

IMG_0804.jpg

IMG_0805.jpg

IMG_0806.jpg

IMG_0807.jpg

IMG_0808.jpg

IMG_0809.jpg

Bilen er dreten etter å ha blitt køyrt i regnvær. Den var med søndagen når PCN var på vestlandstur.

Da var det dessverre regn.

Først spraya eg prickbort på nedre panel. Minus bakskjermene som var nylakkerte i mai.

Dette var etterfulgt av Grime Reaper over lakk + felger og dekk. (minus bakskjermer)

IMG_0810.jpg

IMG_0811.jpg

IMG_0812.jpg

Var ingen asfaltflekker på bilen.

So var det tid for å lade karcher sin originale skumkanon med (altfor) masse Orange Pre Wash (1/4) og litt Maxi Suds 2. Fylte opp resten med vann.

Med dette kan eg skumlegge ein bil fort 6-7 ganger! Er nok ikkje nødvendigt å fylle tanken heilt opp! ;)

Skummet er forholdsvis tyntflytende, dette er vist det som fungerer best.

IMG_0813.jpg

Felger og dekk får ein runde med kost etter eit par skumlegginger. (tok på Grime Reaper først)

IMG_0814.jpg

IMG_0815.jpg

IMG_0816.jpg

IMG_0817.jpg

IMG_0818.jpg

IMG_0819.jpg

IMG_0820.jpg

IMG_0821.jpg

So er det tid for avspyling:

IMG_0822.jpg

IMG_0823.jpg

IMG_0824.jpg

Da er tiden komen til håndvask. Duragloss 902 og vaskehanske vart brukt:

IMG_0825.jpg

Etterpå vart bilen tørka med tørkehåndkle.

Her er før bildene av interiøret:

IMG_0828.jpg

IMG_0830.jpg

IMG_0831.jpg

IMG_0832.jpg

Interiøret vart støvsuga og skinnsetene fekk Swisswax Leather Healer 2 ganger. Skinnet burde vel hatt ein skikkeligt fargebehandling, men ser forholdsvis bra på bildene. Etterbildene kommer seinare

So var det tid for maskinpolering. Her har eg dessverre ingen bilder. Å lage 50/50 på denne lakken med eit kompaktkamera av ein som har null peiling på fotografering, er nok ikkje lett! So eg gadd ikkje prøve eingang!

Eg starta med flex roterende med Scholl S17+ og svart Scholl pad. Dette såg ut til å fungere greit.

Her er det nok ikkje målet å få lakken strøken, men at den er blank! På ein so gammel bil, er det nok masse hakk i lakken, som er omtrent umuligt å få vekk. Og eg har nok ingen anelse om tjukkelsen på lakken.

Det såg ikkje ut som S17+ laga hologrammer, men eg lada likevel DA maskina med Scholl S30+ og grønn Uber. Men dette rista og bråkte so masse, at eg tok fram roterende med same kombinasjonen istedet. Bakskjermene vart ikkje køyrt med maskin.

Da var dag 1 over og eg vaska rutene for polishrester før eg reiste heimatt.

So kom dag 2. Eg fann fram Surfex (aldri brukt før) og lage ein blanding på ca 1:5.

Var vist fortsatt litt dritt på dekka!

IMG_0833.jpg

IMG_0834.jpg

Eg spreia og surfex på ein deler på bilen, slik at polishrestene skulle bli lettare å ta vekk.

IMG_0835.jpg

IMG_0836.jpg

So var det tid for litt skum. Laget ein blanding av Insta Finish Maxi Suds og vann. Fylte ikkje opp skumbeholderen heilt opp denne gangen! ;) (vart nok til 3 skumlegginger)

IMG_0837.jpg

IMG_0838.jpg

IMG_0839.jpg

IMG_0840.jpg

Mens skummet jobba, brukte eg ein malerkost på litt trange plasser der polishstøvet liker seg.

Etterpå vart det avspyling, vasking med Duragloss 902+ vaskehanske og tørking til slutt.

Begynner å bli litt blank no:

IMG_0841.jpg

IMG_0842.jpg

IMG_0843.jpg

Neste steg var å gjere lakken klar for voks, so eg tok fram denne gjengen:

IMG_0844.jpg

Eg la på Swissvax Cleaner Fluid Regular på lakken rundt vinduene, men skulle nok ha bruk litt grovere poleringsmiddel først. Får ordne det ein annen gang.

IMG_0845.jpg

Da var det tid for voks. (med ein boks som har fått seg ein trøkk)

IMG_0846.jpg

Swissvax Pneu vart lagt på dekka:

IMG_0847.jpg

CG New Look Trim Gel vart brukt på plastdeler. Swissvax Pneu vart brukt på vinga.

IMG_0848.jpg

IMG_0849.jpg

Swissvax Seal Feed vart brukt på lister rundt vinduene:

IMG_0850.jpg

IMG_0851.jpg

Felgene har aluminium på kantene. Disse er vist ikkje akkurat begeistra for sure felgrenser og avfetting.

her har eg prøvd å lage ein 50/50:

IMG_0852.jpg

Eg har ein sånn ball som kan festes på drillen. Sia eg er ferdig med lakken, droppa eg den. (er fare for flygande metal shine ved bruk av denne!)

So eg tok fram CG Metal Shine sammen med ein pad, kjøkkensvamp med ei grov og ei fin side + stålull! Brukte mest svampen og pad etterpå. Måtte teste litt med stållull, men vart ikkje mykje brukt.

Vart litt arbeid og (som vanlig) vart eg ikkje 100% fornøyd.

Er masse jobb med disse felgene og ein blir vel aldri heilt fornøyd og ferdige med kantene!

Lakken på felgen fekk Cleaner Fluid og Concorso.

IMG_0854.jpg

IMG_0855.jpg

Glass fikk Scholl Ice:

IMG_0856.jpg

Swissvax Quick Finish vart brukt på deler av lakken for å ta vekk litt rester.

Her kommer litt ferdigbilder:

IMG_0857.jpg

IMG_0859.jpg

IMG_0860.jpg

IMG_0861.jpg

IMG_0862.jpg

IMG_0863.jpg

IMG_0864.jpg

IMG_0865.jpg

IMG_0866.jpg

IMG_0867.jpg

IMG_0868.jpg

IMG_0870.jpg

IMG_0872.jpg

IMG_0873.jpg

IMG_0875.jpg

Bruttern tok og noken bilder med eit bedre kamera enn eg har!

IMG_4181.jpg

IMG_4180.jpg

IMG_4179.jpg

IMG_4190.jpg

IMG_4184.jpg

IMG_4185.jpg

IMG_4176.jpg

IMG_4169.jpg

IMG_4165.jpg

IMG_4172.jpg

IMG_4177.jpg

IMG_4166.jpg

IMG_4174.jpg

IMG_4167.jpg

IMG_4173.jpg

IMG_4178.jpg

Endret av todleif
  • DCN Poeng 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Det var en god første S&S :thumbup: Kred for god write up og fine bilder!

Synes bakplata du bruker er hard og vanskelig å styre med jeg :unsure: Scoll sin med skum istedenfor gummi, er mye bedre, og borrelåsen holder lengre.

Hva synes du om scholl ice?

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en god første S&S :thumbup: Kred for god write up og fine bilder!

Synes bakplata du bruker er hard og vanskelig å styre med jeg :unsure: Scoll sin med skum istedenfor gummi, er mye bedre, og borrelåsen holder lengre.

Hva synes du om scholl ice?

Takker for det! :)

Eg har ikkje tenkt på at det er vanskeligt å styre med den bakplata. Fungerer fint med den kombinasjonene eg har brukt her. Litt værre med S03 og gul uber. Da ser det ut som eg bør kjøpe meg ei ny bakplate for å teste litt.

Eg liker Scholl Ice. Sia den ikkje renner, fungerer den og bra på innsiden av frontruta. Men eg har ikkje testa mykje forskjelligt glassrenser.

ser veldig bra ut :thumbup: også en veldig god dokumentert S&S.

regner med at det er din egen bil? har lyst på en 911 turbo selv :)

Takker for det! :)

Ja, det er min bil. :) Hadde du budd nærmare, skulle du ha fått sittet på ein tur. Du hadde iallefall ikkje hatt mindre lyst på ein 911 turbo etter det! ;)

Nydelig bil, og flott shine

Takker for det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Håkon

Nydelig stykke bil! Og ble jo bare enda litt bedre med en liten oppfriskning! ;)

'18 Mitsubishi Outlander Phev

'17 Toyota Hilux dCab (firmabil)
'10 Ford Focus "wrc" 2.9L Evo, rallycross

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cotte78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig stykke bil! Og ble jo bare enda litt bedre med en liten oppfriskning! ;)

Takker for det! :)

Fin bil, den ser enda bedre ut etter bilpleien. Bra jobba. :)

+ for dette.

Takker for det! :)

Strøken og velholdt 911,og ikke minst fint bosted ! :)

Takker for det! :)

Lærdal er ein kjempefin plass om sommaren. Bilen er vaska og polert hjå foreldrene mine. Er ikkje vaskemuligheiter der eg bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Takker for det! :)

Ja, det er min bil. :) Hadde du budd nærmare, skulle du ha fått sittet på ein tur. Du hadde iallefall ikkje hatt mindre lyst på ein 911 turbo etter det! ;)

Takker for det! :)

høres trivlig ut det, men etter et søk på gulesider.no så ser jeg at det er et godt stykke til Lærdal.

er ikke så langt unna ål da. skal dit siste helga i august på volvo treff :P

hvor mye effekt er det i disse?

har sitti på med boxter'en til en på jobben med 3 liter (tror jeg det er) sugemotor. er ganske kvikk den og. det råeste er åssen disse sitter på veien og responsen sammen med den kjappe giringa. og ikke minst lyden i fra det rustfrie eksosanlegget :wub:

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres trivlig ut det, men etter et søk på gulesider.no så ser jeg at det er et godt stykke til Lærdal.

er ikke så langt unna ål da. skal dit siste helga i august på volvo treff :P

hvor mye effekt er det i disse?

har sitti på med boxter'en til en på jobben med 3 liter (tror jeg det er) sugemotor. er ganske kvikk den og. det råeste er åssen disse sitter på veien og responsen sammen med den kjappe giringa. og ikke minst lyden i fra det rustfrie eksosanlegget :wub:

Er 300hk og 412nm på disse. Er ikkje so tung heller, so den er sprek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...