Gå til innhold

Toning av ruter med Soyafilm


WaxOn

Recommended Posts

Noen som har erfaring med denne Soyafilm toningen? Duger det??

Ser at de kjører noe kampanjepriser nå:

*** KAMPANJPRIS nu på Soyafilm®-paket till alla VOLVO-modeller ***

Kombi, sedan modeller (3-D Coupe -100NOK) :

* 999NOK bakdörrarna och bakåt (ordinarie pris 1590NOK)

* 1499NOK framdörrarna och bakåt (ordinarie pris 2080NOK) rekommenderas med 55% på framdörrarna och 80% bak!

Man kan velge mellom toningsgrad 55 % og 80 %. Begge deler høres svært mørkt ut?? Selv så jeg egentlig for meg å evt. ha 20 - 35 % toningsgrad.

Det er fri frakt, men 25 % mva og forenklet fortollingsgebyr må man nok regne med å betale da varene blir sendt fra Sverige. Dvs at pris ferdig momset/fortollet kommer på ca. 1400,- for sideruter bak og bakvindu (kun det som er lovlig å tone i Norge uansett).

Jobben må man da selvsagt gjøre selv...og spørsmål er jo da hvor lett det er å få dette til å se 100 % ut....og hva med holdbarheten?

Soyafilm® är så enkel att montera att nästan alla kan göra det!

10 snabba fakta om Soyafilm®:

1) Enklare och snabbare att montera än vanlig solfilm/solskydd/toning

2) Inget klister/lim = kan monteras om och om igen

3) 0.2mm tunn

4) Inga veck på böjda rutor, detta eftersom Soyafilm® är mjukare än vanlig solfilm utan klister

5) Finns i 80% och 55% toningsgrad

6) Blockerar ca 99% av UV-strålning och ca 50% av Värmestrålning

7) Monteras med såp-/diskmedels-vatten och den medföljande gummiskrapan för att få bort bubblor och vätska

8) Exakt färdigskuret i datorstyrd maskin efter dina rutor för bästa passform

9) Gummiskrapa och monteringsanvisning ingår

Alternativt kan jeg få gjort samme jobben profesjonellt for kr 4000,- ink. mva. 5 års garanti på jobben.

EDIT: Siste alternativet er å gå for et sett med 5 heldekkende, originale VOLVO solgardiner for kr 2000,- ink. mva og frakt.Fordelen med disse er at de enkelt kan tas av og på ved behov.

Endret av WaxOn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Slik jeg har forstått det på naboen som jobber med folie, vil en 80% solfilm slippe gjennom 80% av lyset, en 55% film vil slippe gjennom 55% av lyset, og så videre. Jo lavere prosenttall, jo mørkere er filmen.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, men da må det i så fall bli 80% solfilm om jeg skal prøve Soyafilm... Men er den noe tess? Noen som har prøvd den type solfilm?

Alternativt tenkte jeg at jeg kunne gå for Soyafilm i lasterom, og originale solgardiner på siderutene bak. Er jo litt praktisk å kunne ta bort disse på siderutene ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er blitt sagt her vedr. toningsgrad stemmer nok i de aller fleste tilfeller, men det viser seg at ved Soyafilm er det omvendt. Dvs. at ved 80% toning blokkeres 80% av lyset - ikke 20... Mao blir dette sykt mørkt, altfor mørkt etter mitt syn. Synes egentlig 55% også blir for mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrulsMoen

Jeg har 43 % gjennomgang på rutene foran, syns ikke det er for mørkt. Ser greit igjennom når det er mørkt, og det ser ikke for harry ut ;)

Skal du har noe lysere er det nesten ikke noe vits å tone rutene. Skal jo syns at du har gjort noe med rutene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

s7x1lr1dcnontv0wsj8m.jpgDette er 30% eller 70% som soyafilm kaller det på sidevinduene foran. Synes ikke på noe måte at det er for mørkt.

20% er faktisk ikke så veldig mørkt det heller, litt avhenging av hvor du har det. Skal du ha på bakruten så ville jeg nesten ha gått for 10-15%, eller 85-90% på den andre skalaen.

45% synes nesten ikke i det hele tatt.

Endret av flobben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er 30% eller 70% som soyafilm kaller det på sidevinduene foran. Synes ikke på noe måte at det er for mørkt.

20% er faktisk ikke så veldig mørkt det heller, litt avhenging av hvor du har det. Skal du ha på bakruten så ville jeg nesten ha gått for 10-15%, eller 85-90% på den andre skalaen.

45% synes nesten ikke i det hele tatt.

Må si det kledde den bilen meget bra. Ser ut som Soyafilm kun kjører på 55% og 80% nå? Akkurat nå heller jeg uansett mer for å levere den inn å få det gjort profesjonellt. Har hørt fra en del som har brukt Soya at den har en tendens til å slippe i enkelte hjørner etc... Det er i så fall ikke noe særlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
brendelokken

Har hørt fra en del som har brukt Soya at den har en tendens til å slippe i enkelte hjørner etc...

Noen som har kjennskap til dette?

Løfter denne litt. Lurte på akkurat det samme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg monterer film fra Sungard, og det med toningsgrad kan gi veldig forskjellig uttrykk på bilen. I tillegg til % lysgjennomslipp er det også veldig forskjellige farger på ulike typer film, noen er svarte på farge, andre grå, bronse og grønnaktige, i tillegg til dette er det også forskjellig hvor mye filmen reflekterer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver igjen, ser også det er flere som lurer på dette...

Har hørt fra en del som har brukt Soya at den har en tendens til å slippe i enkelte hjørner etc...

Noen som har kjennskap til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aleksander Ødegård

Har hatt 80% soyafilm fra b-stolpe og bak på min bmw i ca 1 mnd nå.

Ja, filmen er mørk men byr ikke på problemer med utsyn i mørket. Innsynet derimot er så minimalt som jeg vil ha det.

Sammenliknet med proff-film er soyafilm litt grå-aktig ved utsyn, og noe uklar (alt etter hvor hard man er med skrapen).

Ang. slipping i hjørner så er jeg ikke kjent med dette fenomenet. Bilen står parkert utendørs hele tiden og filmen sitter stort sett godt.

Jeg fikk dessverre ikke rengjort filmen og rutene 100% før jeg prøvemonterte, så filmen har på ett par plasser begynt å slippe v/luftbobler, men dette ordner seg når jeg får lagt filmen på nytt med bedre rengjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brendelokken

Har hatt 80% soyafilm fra b-stolpe og bak på min bmw i ca 1 mnd nå.

Ja, filmen er mørk men byr ikke på problemer med utsyn i mørket. Innsynet derimot er så minimalt som jeg vil ha det.

Sammenliknet med proff-film er soyafilm litt grå-aktig ved utsyn, og noe uklar (alt etter hvor hard man er med skrapen).

Ang. slipping i hjørner så er jeg ikke kjent med dette fenomenet. Bilen står parkert utendørs hele tiden og filmen sitter stort sett godt.

Jeg fikk dessverre ikke rengjort filmen og rutene 100% før jeg prøvemonterte, så filmen har på ett par plasser begynt å slippe v/luftbobler, men dette ordner seg når jeg får lagt filmen på nytt med bedre rengjøring.

Hvordan var filmen å legge? Tenker spesielt på bakruten.

Har ikke lagt film før, å det virker som dette er det enkleste alternativet med greit resultat. Du har ikke noen bilder av din bil med 80%? Synes det høres litt mye ut, vurderer 50%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aleksander Ødegård

Hvordan var filmen å legge? Tenker spesielt på bakruten.

Har ikke lagt film før, å det virker som dette er det enkleste alternativet med greit resultat. Du har ikke noen bilder av din bil med 80%? Synes det høres litt mye ut, vurderer 50%

Dette var aller første gang jeg har lagt film selv, og det gikk overraskende greit å få et akseptabelt resultat. Bare man får vasket filmen og rutene godt i forkant, ser jeg ingen grunn til at dette skal være dårligere enn proffilm med mindre man har en ny og kostbar bil.

Bakruten var selvfølgelig det vanskeligste å ta på egen hånd, men det gikk greit.

Jeg tok ikke ut rutene, så jeg la ned baksetene og satt inne i bagasjerommet når jeg la film på alle rutene.

Har dessverre ingen kjempegode bilder for å illustrere utsyn, men har noen som viser hvordan det ser ut utvendig.

281393_10150715729560523_821095522_19851550_31086_n.jpg

281393_10150715729565523_821095522_19851551_7681014_n.jpg

Det kan være greit å merke seg at bl.a. bmw er trøbblete å legge film på på grunn av varme- og signaltråder og prikkete mønster langs rammen som gjør at man ikke får fjernet alle de mikroskopiske luftboblene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brendelokken

Så i høyeste grad veldig bra ut :thumbup:

Får nesten smelle til med en bestilling av soyafilm da. Var forresten tilpassningen på filmen bra når du fikk den eller måtte du tilpasse den selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aleksander Ødegård

Filmen er ferdigskåret og har bra passform.

Den er som seg hør og bør (?) generøst kuttet slik at man får den ned under vinduslister m.m.

Kan oppdatere status på egen film mtp filmslipp.

I kantene der jeg har slitt med å få ut alle luftboblene pga urenheter og annen "film" fra fabrikk har den begynt å slippe litt, men dette skal ikke være synlig for "mannen i gata" som ikke går over med falkeblikk.

Hvis det forsatt er intressant for noen kan jeg prøve å ta litt bedre bilder i helgen som viser toningsgrad osv.

Endret av Aleksander Ødegård
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Kan anbefale FilmLars i Oslo. Har brukt han på 2 biler. Toyota HiAce og nå sist en Peugeot 406 stv. For stv med 7 vinduer betalte jeg kr 3800,- (kampanjepris ut sept) og her er det ikke 3 eller 5 års garanti, men garanti ut bilens "levealder".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Filmen er ferdigskåret og har bra passform.

Den er som seg hør og bør (?) generøst kuttet slik at man får den ned under vinduslister m.m.

Kan oppdatere status på egen film mtp filmslipp.

I kantene der jeg har slitt med å få ut alle luftboblene pga urenheter og annen "film" fra fabrikk har den begynt å slippe litt, men dette skal ikke være synlig for "mannen i gata" som ikke går over med falkeblikk.

Hvis det forsatt er intressant for noen kan jeg prøve å ta litt bedre bilder i helgen som viser toningsgrad osv.

Hvordan står det til med filmslipp nå?

Vurderer soyafilm og er nysgjerrig på hvor bra dette holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aleksander Ødegård

Hvordan står det til med filmslipp nå?

Vurderer soyafilm og er nysgjerrig på hvor bra dette holder.

Sitter for det meste greit, men spesielt bakruten er dårlig pga den "ruglete filmen" bmw leveres med i kantene på rutene.

Mtp prisen og at jeg ikke la sjela i arbeidet den gangen er jeg dog fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...