Gå til innhold

Ipad 2 eller minipc/netbook


Maarten

Recommended Posts

Okei folkens, jeg skal handle meg en av de nevnte i overskriften. Så lurer jeg på hvilken jeg skal velge. Har kikket rundtom på nettet, og det sies at en minipc ikke kan gjøre stort annet enn å sitte å surfe på nettet. Dette føler jeg blir litt begrenset for mitt bruk.

Jeg ønsker formatet dvs størrelsen på en mini pc og vurderer derfor en Ipad 2. Mulighetene er flere og man kan bl.a.spille av film i HD, redigere litt bilder og ellers gjøre ting som man ikke kan med mini pc. Er dette riktig oppfattet?

Nå har dere en sjanse til å skryte av Ipaden/minipcen deres, for jeg vil gjerne høre hva som er smartest til mitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei folkens, jeg skal handle meg en av de nevnte i overskriften. Så lurer jeg på hvilken jeg skal velge. Har kikket rundtom på nettet, og det sies at en minipc ikke kan gjøre stort annet enn å sitte å surfe på nettet. Dette føler jeg blir litt begrenset for mitt bruk.

Jeg ønsker formatet dvs størrelsen på en mini pc og vurderer derfor en Ipad 2. Mulighetene er flere og man kan bl.a.spille av film i HD, redigere litt bilder og ellers gjøre ting som man ikke kan med mini pc. Er dette riktig oppfattet?

Nå har dere en sjanse til å skryte av Ipaden/minipcen deres, for jeg vil gjerne høre hva som er smartest til mitt bruk.

Om du har en annen PC å linke imot og bruke på ting som regninger, og ting som trenger java så er Ipad helt ok :)

Jeg har ipad og føler alltid at det er noe som mangler når jeg surfer på nettet osv... men det blir ett godt alternativ til en minipc, så lenge man har en annen data å linke imot med tanke på oppdateringer osv og til oppgaver der man trenger java!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har en annen PC å linke imot og bruke på ting som regninger, og ting som trenger java så er Ipad helt ok :)

Jeg har ipad og føler alltid at det er noe som mangler når jeg surfer på nettet osv... men det blir ett godt alternativ til en minipc, så lenge man har en annen data å linke imot med tanke på oppdateringer osv og til oppgaver der man trenger java!

Hmm, man ønsker jo at ipaden kan brukes til alt. Så den har ikke støtte for Java? Det var jo litt kipt, for en av tingene er jo regninger som skal betales, men igjen så har man jo 3 pcer til som man kan bruke til formålet. Det må jeg si var ett drawback i forhold til hvis man reiser på tur og eventuelt skal bet noen regninger, sjekke konto osv...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte en mini-maskin. Synes touchskjermer er latterlig knotete når jeg skal skrive og en maskin med fullverdig tastatur er mye mer effektiv i bruk for meg. Til lett surfing fungerer det bedre, men der bruker jeg like godt smarttelefon. Nettbrett treffer egentlig ikke blink på noen av mine ønsker.

Det skal sies at jeg er en av få som ikke har skjønt gimmicken med iPad, iPhone & co. Eller GayPad og GayPhone som jeg liker å kalle det. Apple skal i allefall ha cred for en ting, de er enormt gode på merkevarebygging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg iPad for to dager siden nå. Har aldri eid et Apple produkt før, men skjønner hvorfor man lett liker disse produktene. De er overraskende lette i bruk.

Jeg vurderte også en mindre laptop i tillegg, men til nettsurfing og mindre oppgaver er iPad helt super ! Kjapp og lett i bruk, liten sjangs for virus.

Når det gjelder programmer som java vil jeg tro at det er en app eller en erstatning for dette. Men jeg har veldig lite peil på Apple så skal ikke si noe for sikkert!

Skriver innlegg på dcn for første gang med iPad'n!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, man ønsker jo at ipaden kan brukes til alt. Så den har ikke støtte for Java? Det var jo litt kipt, for en av tingene er jo regninger som skal betales, men igjen så har man jo 3 pcer til som man kan bruke til formålet. Det må jeg si var ett drawback i forhold til hvis man reiser på tur og eventuelt skal bet noen regninger, sjekke konto osv...!

enkelte banker har egne apper for ipad og iphone, men i mitt tilfelle har de ikke det. så da blir det litt dumt å ikke ha java. Det er egentlig den største ulempen med ipad og iphone, at den ikke støtter java.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein

Har hatt iPad et års tid, og den utmerker seg på enkelte områder:

Multimediabruk er finfint, f.eks se filmer på reise o.l.

Spill: sånn passe greit. ikke avansert men helt greit.

I heimen brukes den mest som sofa-surfing. Dvs å sjekke nettsider, facebook, mail, , twitter, YouTube, +++

Så hvis du trenger en liten enhet for å jobbe med ting, så passer den ikke for alle.

Ønsker du derimot noe du kan ha liggende i stua for litt instant-nettbruk, så er den helt topp.

www.sanne.com / www.oysteinsanne.com
Audi A4 B9 2017, Audi A4 B8 2011Audi A3 2008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, man ønsker jo at ipaden kan brukes til alt. Så den har ikke støtte for Java? Det var jo litt kipt, for en av tingene er jo regninger som skal betales, men igjen så har man jo 3 pcer til som man kan bruke til formålet. Det må jeg si var ett drawback i forhold til hvis man reiser på tur og eventuelt skal bet noen regninger, sjekke konto osv...!

Jeg har en Ipad, og er veldig fornøyd med den. Går fint å logge in på dnb sin nettbank uten java.

Jeg bruker å ha med min på ferie, først og fremst pga av batteritiden (10 timer) og ungene ser mye film på den. Jeg ville gått for den.

Endret av Dag.M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Her blir det Samsungs 10.1 når den kommer, har 13" PC, så denne passer bra som suirfebrett her.....

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok ikke gått for en minipc/netbook iallefall.

De har seriøst sugen cpu, og kan kun brukes til enkel surfing og skriving.

Spill etc går rett og slett ikke.

ipad2 er jo forsåvidt helt ok, og noe jeg gjerne kunne hatt, men ikke gidder bruke penger på.

(jeg kunne tom. gjort store deler av jobben min på en slik via vpn og ssh...).

Sjekk med banken din om de har app/støtte for ipad i nettbanken.

-n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg en Ipad1. Synes det var for lite forskjell på 1 og 2, klart Ipad 2 er endel mindre og lettere(syntes ikke den var så mye raskere heller). Jeg kjøpte min Ipad1 brukt og angrer ikke på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Som nevnt bestemmer behovet utfallet.

Jeg har brukt iPad siden lansering, og den har siden den gang blitt et "must have" gadget. Veldig praktisk til surfing og generell kos i sofa og på reise. Selv om en notebook er liten er den gigantisk iforhold til nettbrett, etter min mening. En notebook er uansett ikke en sterk maskin - fungerer stort sett ikke til mer enn surfing og skriveri. Selvsagt kan du redigere bilder, men å gjøre dette på disse maskinene er smerte i mine øyne..

Jeg ville anbefalt deg å kjøpt en iPad 2. Du får uansett solgt den til en grei penge om du angrer. Apple produkter holder prisen sinnsykt bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker photoforge2 og snapseed på min iPad2, og har siden jeg installerte dette (hhv 14 og 35 kr i appstore) ikke brukt PC til redigering av bilder bortsett fra skikkelig seriøs redigering (dvs 2-3-4 timers med multi-layers og behov for "kryssklipping" mellom flere bilder). Har på siste ferietur redigert ca 300 bilder på iPad'n "on the go" (camera connection kit fra Apple er nødvendig).

Har ikke savnet laptop'n i det hele tatt nå i sommer. Og enig med Bjerha - noe annet enn nettsurfing på en netbook er major pain. Og en dugandes laptop til slikt formål blir mer som en "flyttbar stasjonær".

edit: og iPad2 whopper bernaise av 1'ern til slike ting. Går myyyyye kjappere på 2'ern.

edit2: har også testet nye Air, ytelsesmessig er den på nivå med forrige MacBook Pro. Nye macbook pro med i7 og SSD er sweet, men koster da fra ca 14.000.

Endret av Essiek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter

Takk for to nye Apps tips Espen. Nå kommer ihvertfall pc'n til å støve ned.

On topic: fikk tak i en iPad i januar. Pc'n min har kun vært brukt til skriving av SS og fotoredigering etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil forøvrig anbefale "AirVideo" til dem som ser film/serier på iPaden.

Du trenger en serverklient på din pc/mac og streamer video fra denne til iPaden. WiFi/3G tilkobling er nødvendig, men folk flest har tilkobling til nettet uansett hvor enn man er i disse dager. Plex er også verdt å sjekke, om du har OSX fra før.

"LogMeIn" til iPad er også et genialt program, om du har noe behov for å styre en PC/Mac.

Hvilken bank har trådstarter? De fleste bankene har i dag utviklet en app til slike formål du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

iOS5 -> Handbrake-rip til standard folder som iTunes er "mappet" mot på PC / Mac -> sync mot iPad trådløst automatisk hvor som helst via iCloud -> dette blir relativt sømløst selv for "non-technical people".

Nå kjører jeg dog PS3 Media Server på PC og kablet nett mot PS3'n i stua, blir litt bedre uansett på storskjerm og skalering til 1080p :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt liten laptop, litt større laptop og ipad 2 og valget er enkelt: Litt større laptop.

Kjøpte meg en 8,9" når de ultrasmå laptoppene kom, denne var tøff og ble mye brukt, men synes etterhvert den ble litt for treg, så kjøpte meg en Acer Timeline 11,3". Denne har jeg brukt i ca 2 år og brukes nesten daglig ennå. Helt kurant med DualCore prosessor, har ikke lengre 8 timer batterilevetid, men 3-4 timer fortsatt.

Fikk en iPad fra biblioteket på universitetet som ledd i et prøveprosjekt med digitalt pensum, denne ble brukt mye første tre dagene, men nå har den ligget i 3 uker eller noe sånt, ser ikke helt hva den skal brukes til... Fin til å surfe så lenge du ikke er avhengig av flash osv, håpløs å skrive på, selv relativt korte epost er slitsomt når man ikke har piltaster og kunne gå frem og tilbake i teksten med.

Jeg er typisk "tekno-person" og var redd for at jeg måtte kjøpe meg en slik ipad etter fullført prosjekt, men den frykten er helt borte.

For meg virker iPad som et veldig dyrt leketøy, koster mer enn en helt ok laptop også.

Endret av aregar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring etter å ha hatt iPad2 i noen måneder nå er at jeg ganske raskt foretrakk å surfe nett med iPad, sjekke mail og feks følge Tour de France via en app.

Litt mindre praktisk når man må benytte en app til Nordeas nettbank, og denne ikke holder deg logget inn mens du feks henter bet.info i en e-post.

Skal man utføre en så enkel oppgave som å redigere et lag i en av TV2Sportens nett-managere, blir man raskt frustrert over at Apple ikke vil kjøre Flash. Det begrenser bruken veldig.

På den annen side er som nevnt apper som LogMeIn og Spotify kjempefine. Problemet blir vel å akseptere at det ikke nødvendigvis finnes en løsning for akkurat det du har lyst til å gjøre - hvis ikke Steve har godkjent det, finnes det ikke...

996 C4 | A6 avant 2.4 q tip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner jo å bli en gammel tråd dette, men here goes:

Fruen kjøpte seg minipc tidligere i år, fordi hun ikke har hatt annen pc på et års tid og nå kom savnet etter messenger, surfing og facebook for fullt. Hun har tidligere hatt en iphone 3G men knuste den med gjentatte fall i asfalten før sommeren, og da ble det minipc.

En slik liten sak har faktisk utrolig begrensede ressurser, og noe så enkelt som å lage en fotobok hos FotoKnudsen på web gikk ikke uten "lag" og masse ventetid.

Derfor kjøpte hun seg nå etter ca 2mnd med minipc en helt vanlig laptop til 6000kr istedet, og fikk alt hun savnet. Ja den er større, men her får du i det minste gjort alt du trenger.

Selv har jeg nå hatt iphone 3G-3GS-4 siden 2008 og DNB har en helt konge bank-app til den. Lærer meg fort at jeg ikke trenger å bruke sider/tjenester som krever flash, for det er strengt tatt ikke noe jeg har savnet på telefonen siste årene.

Jeg har siste årene jobbet sammen med it-nerder for å utvikle et program vi skal bruke på jobben, og noe av det morsomste jeg har sett i år er når vi greide å få det programmet innstallert på en av it-nerdenes ipad; herre min hatt så kjapt og stabilt det kjørte, sammenlignet med laptopene vi bruker på jobb.

Basert på disse erfaringene mener jeg at minipc utgår (selv med hyggelig pris) da en ipad gjør alt så mye bedre til en bare litt høyere pris. Har du seriøst behov for sære programmer (feks diagnoseprogrammer til bil) og innhold som krever flash, da er det en laptop som gjelder.

Det er forøvrig mange år siden jeg var oppdatert på tekno-tinger og føler jeg idag nesten står i bås sammen med min mor og far hva gjelder teknologi. Men Apple's produkter er latterlig enkle å ta i bruk og bruke, sammenlignet med alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett litt på logmein programmet nevnt lenger opp her. Er slike programmer trygge? kan man bruke slike programmer tå å gå inn på nettbank med f.eks? har testet ut teamviewer som er ett gratis program med samme hensikt, men tørr liksom ikke gå inn på slike ting som nettbank osv…

Når det er så enkelt for meg å gå innpå datamaskinen min å styre, ser jeg for meg at det må være like enkelt for en tredje part å spotte meg evt.

Noen som vet noe om dette er helt trygt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...