Anders_Aa

Forskjell på korrigering av plastikk og metall

33 innlegg i emnet

Hvordan er det med forskjellen mellom korrigering av plastikk og metall. Altså lakkerte plastikk deler som er på de fleste bilene , på de nedre panelene.

Hørt mange som sier at de ikke "tørr" å ta så mye. Er det fordi man brenner seg fortere igjennom, eller er det mindre lakk på plastikk delene ?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan slippe mye fortere på plastikk, må være mer forsiktig med varmeutvikling. Får ikke målt lakkdybde på plastikk, så man vet ikke hvor mye man har å jobbe med. Der har du mine topp3 mht korrigering på plast vs metall

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Javel. Men hva mener du med "kan slippe mye fortere" ? :huh:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Plastikk + varme = bevegelse.

NB! Dette er berre noke eg tenker at kan være grunnen.

Er like greit å ta for lite enn for mykje på plastikk. Vær forsiktig med roterende! Men tar du det litt med ro, so er det ingen problem med å bruke roterende.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lakk sitter generellt sett dårligere på plastdeler og...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når man polerer metallpaneler så blir varmen fort fordelt utover panelet. På plast blir det veldig mye varme i lakken akkurat der du kjører padden og lakken løsner.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei, så da burde jeg egentlig ta jevnlig pauser og sjekke varmen for å deretter kjøre videre.

Riper som ikke kan kjennes men neglen får man fjernet mye av ? Ser det er flere her som har tatt ganske grove korrigeringer på nedre paneler. Men så handler det litt om erfaring å da ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foretrekker ullpad hvis jeg bruker roterende på plast, blir ikke like varmt.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har nettop gått på denne feilen på dørhåndtakene på førerdøra mi. Drev med gul bakplate og meguiars scratch. Kom borti håndtakene som er av plast, og da slapp øverste klarlakklag ser det ut som. Hvordan kan jeg få rettet opp dette? Må jeg rett og slett maskere opp rundt og våtslipe vekk det laget som har sluppet?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har nettop gått på denne feilen på dørhåndtakene på førerdøra mi. Drev med gul bakplate og meguiars scratch. Kom borti håndtakene som er av plast, og da slapp øverste klarlakklag ser det ut som. Hvordan kan jeg få rettet opp dette? Må jeg rett og slett maskere opp rundt og våtslipe vekk det laget som har sluppet?

Bilde? Er lakken borte, må det nok pusses ned og lakkeres.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

IMG_0067.jpg

Tar gjerne imot fremgangsmåte på dette. Eller om jeg rett og slett må levere dette til omlakkering...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Puss ned, lakk opp, puss ned igjen og polér opp. Bruk 2000 og 3000 papir

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette løses kun ved lakkering eller aller helst ny del, da plasten er deformert for godt.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette fikser du fint selv. Puss ned med 240 hvitt tørrpussepapir til det er jevnt, deretter 320. Legg på tre strøk fyllergrunning, puss med 800papir eller finere, legg på baselakk (får blandet på sprayboks etter fargekode) Legg på klarlakk når basen er tørr. :) Får 2-komponent klarlakk på sprayboks og... Altså klarlakk med herder. Genialt til slike småjobber :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjedde det der bare ved at du kom borti håndtaket? Med DA? Det ser ut det er brukt roterende og utviklet alt for mye varme slik at plasten under lakken har smeltet og boblet.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette sjedde med roterende og gul pad desverre. Er fortsatt en skap detailer og ikke kommet skikkelig igang, så tar dette som en skikkelig lærepenge. Har demontert dørene på bilen fordi den gjennomgår motorbytte og skal bytte dører og litt slikt. Og tenkte i den anledning at det var enkelt å legge ned døra og prøve litt med det jeg hadde hjemme. Som desverre er biltema roterende og MG produkter. Har jo av dette lært hvor viktig det er å maskere opp ordentlig.

Skal dra bort på de lokale lakkeringsverkstedene og høre om de kan få blandet litt lakk til meg, og prøve selv. Hvis ikke får jeg bare ta å levere dette inn.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk også at meguiars scratch-x, hvis det var det du brukte ikke skal brukes med roterende. Kun med DA maskin eller for hånd.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, det er jo også nødvendig å vite. Vet det står hånd på flasken, men de skiller jo ikke mellom DA og roterende...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, det er jo også nødvendig å vite. Vet det står hånd på flasken, men de skiller jo ikke mellom DA og roterende...

Det meste av håndprodukter kan brukes med DA fordi den simulerer på en måte håndbevegelsen, også utvikler den ikke noe særlig varme i.fht roterende.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte jeg kunne legge ut litt hvordan det går med det stakkars håndtaket mitt.

Har idag pusset ned og gått gjennom prosessen, og det står nå i kjelleren og herder.

Hvor lenge skal klarlakken herde nå før jeg kan polere? Det er jo veldig porøst nå

Fyller:

IMG_0070.jpg

Etter lakk og klarlakk:

IMG_0073.jpg

Endret av cs91
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive