Steinar33

Første gangs polering med maskin. Trenger tips.

Hei,

Har lest mye på forumet her og endelig blitt medlem.

Har tenkt å skaffe meg en DA maskin, valget står mellom Megs G220 v2 og Kestrel DAS6 PRO. Noen anbefalinger? DAS6 er mye billigere i alle fall.

Jeg har en VW Passat 2006 modell, sølv farget. Min oppfatning av lakk kvaliteten på bilen er at den er dårlig.

Bilen ble nylakkert for 8 mnd siden og riper har oppstått rundt håndtakene :(

Ripene er veldig tynne og uskyldige og maks et par cm lange, men man ser den hvite grunninga under...

Noen swirls har det også blitt så alt dette ønskes jo bort seff.

Ønsker vel egentlig noen tips på hva jeg trenger av pads og produkter til denne fargen. Jeg vet ikke om lakken på bilen er myk eller hard, kanskje noen vet dette? det er en såkalt "miljølakk" :blink:

Alle tips mottas med takk

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kestrel DAS6 PRO skal være en knallbra maskin i følge mange. Du gjør ikke feil med å skaffe deg en slik.

Alltid best å se bilder av problemet. Men hvis de ripene du snakker om rundt dørklinker har oppstått av normal bruk etter negler, etc er det ikke grunning du ser, men riper i klarlakken. De kan fjernes med litt innsats fra en DA maskin og deg.

Det hadde vært greit om du opplyste hvorfor den er omakkkert også. Er det klarlakkslipp/galvaniseringsslipp eller er det bulker eller er det hærverk? Miljølakk har nok alle moderne biler som følger EU regler i denne delen av verden. I følge lakkerere jeg har snakket med gjelder det baselakken som er vannbasert, klarlakken på toppen er den samme som tidligere. Kombinasjonen av ulike løsemidler i base og klarlakk gir noe mindre heft enn før. Da kan lakk flasse i noen tilfeller.

Du trenger egentlig bare:

1 grov polish

1 fin polish

1 grov poleringspute

1 medium poleringspute

1 fin poleringspute

Jeg kjenner best til, og hadde kjøpt Meguiar's produktene jeg foreslår under. Men de er veldig dyre i Norge. Dette hadde jeg handlet i utlandet.

Polish:

Meguiar's Mirror Glaze polish #105 og #205

Puter:

Meguiar's Soft Buff 2.0 sort, gul og burgunder.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har das 6 pro. Helt knall maskin! Aner ikke hvordan den er i forhold til v2, men da jeg byttet ut g220 så var det stor forskjell.

Endret av Vargen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg startet med polering med maskin for ikke mange månedene siden, kjøpte meg en Kestrel DAS6-pro maskin som du nevner pluss diverse pads. Den jeg bruker mest er gul scholl pad, men jeg har flere pads med forskjellige grovheter. I tillegg kjøpte jeg en scholl poleringspakke hvor du får Scholl S03+ (grov), Scholl S17+ (medium cut) og Scholl S30 (finpolish), denne var ikke særlig dyr, så jeg synes jeg fikk mye for pengene for de 3 flaskene. Husk også å kjøpe deg en god voks!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for god og rask respons.

Det bikker nok litt mot Megs v2.

Årsak til omlakkering var som blir nevnt, store mengder sinkdrypp fra galavniseringa under dørene. Fikk 4 nye dører og bakluke og omlakkert begge sidene.

Helt topp service det. Så den er fin i lakken.

Ønsker å bevare lakken samt fjerne småriper og swirls og har lyst på perfekt shine hehe :D

Panseret ser ikke ut. Det må være 100 vis, om ikke 1000 vis av mindre steinsprutskader. Målet er også å fjerne mye av dette.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har das 6 pro. Helt knall maskin! Aner ikke hvordan den er i forhold til v2, men da jeg byttet ut g220 så var det stor forskjell.

Byttet du fra g220 (v1) til das6 pro eller omvendt? hvem av maskinene liker du best da?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han byttet UT G220 med DAS-6 pro og er veldig fornøyd med den. Det er forresten jeg også :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han byttet UT G220 med DAS-6 pro og er veldig fornøyd med den. Det er forresten jeg også :)

Sykt, for jeg ser Kestrel DAS6 PRO er jo MYE billigere enn g220... dette er jo ikke et vanskelig valg da.. skjønner det må da kjøpes inn mere produkter :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er godt fornøyd med Pro'en min jeg og! Av produkter til å polere med har jeg mest erfaring med Scholl, og liker de godt. Anbefaler S3 Gold (grov), S17+ (medium, fin som mellomsteg) og S30+ til slutt. Har selv S40 til finpoleringen, men foretrekker S30+ da denne er mer effektiv på fjerning av kjørespor.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tipsene, Tina. Skal undersøkes :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal til å bestille nå og tar derfor en siste sjekk.

Maskinen ble DAS-6 PRO

Velger å gå for:

Meguiar's Mirror Glaze #205 Ultra Finishing Polish

Meguiar's Mirror Glaze #105 Ultra Cut Compound

Av anbefalte pads vurderes nå disse (er disse gode for DAS-6 maskinen?)

Meguiar's Soft Buff 2.0 Foam Finishing Pad (7 inch) sort

http://www.shinearama.co.uk/product.php?id=MEG-W9207

Meguiar's Soft Buff 2.0 Foam Cutting Pad (7 inch) vinrød

http://www.shinearama.co.uk/product.php?id=MEG-W7207

Meguiar's Soft Buff 2.0 Foam Polishing Pad (7 inch) gul

http://www.shinearama.co.uk/product.php?id=MEG-W8207

Også sett på Scholl produkter, og prismessig er det ikke ulikt.

Hva er egentlig best? Megs eller Scholl? eller er det andre produkter man heller bør velge?

Hva for andre produkter bør jeg benytte etter at poleringen påføres?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er egentlig best? Megs eller Scholl? eller er det andre produkter man heller bør velge?

Hva for andre produkter bør jeg benytte etter at poleringen påføres?

Legg på en voks eller lakkforsegling som beskyttelse etter polering.

Greit å velge polish og pad fra samme produsent/label. Størst sjanse for at du vil unngå problemer da, selv om mye kan kombineres på tvers av merker.

Jeg bruker Meguiar's og mener det er best. Andre bruker Scholl og mener det er best.

Det som er sikkert er at Meguiar's sine poleringspader er av mye bedre kvalitet enn Scholl sine, og siden du skal bruke DA-maskin som sliter pad'er, ville jeg valgt Meguiar's.

Hvis du vil bruke litt ekstra kroner, ville jeg kjøpt samme tre Meguiar's pad'er i størrelse 4" også og mindre bakplate til de. Kjekt å ha til trangere steder.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk Øyvind.

Da blir det megs #205 og 105 og Megs pads :thumbup:

Har vurdert å gå for Collinite Liquid Insulator Wax (No. 845) noen som har erfaringer med denne eller eventuelt kan anbefale et bedre produkt? Er dette en lakkforsegler?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Collinite 845 er en petroleumsbasert voks (i motsetning til carnuba-basert) med helt utrolig vannskrekk og holdbarhet.

Har med få unntak kun brukt denne de siste to årene, og er utrolig godt fornøyd. Syns det er synd at ingen norske forhandler denne, så den bestiller jeg fra England.

Den er flytende, så lett å påføre, hazer/tørker greit på 10-15 mins (ta fingertesten) og buffes så like greit av. Den er ikke smørmyk som mange andre, men fortsatt helt kurant å buffe. Bare husk å riste flasken godt før påføring da den ofte skiller seg mellom hver gang.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange takk for responsen :)

Er Collinite 845 en sealer? jeg har dessverre lite greie på dette, og er den velegnet på sølvfarget bil?

Er Megs #21 å anbefale over Collinite 845?

Endret av Steinar33
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det er en voks og ikke en sealer.

Jeg ser på ingen måte behovet eller vitsen i å skulle legge noe annet over 845. Jeg er generelt skeptisk til å legge produkter lagvis, og nytten av dette.

Ser forøvrig nå at bilnerden.no forhandler Collinite, til veldig fine priser.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive