Jon

Fjerne kalkbelegg på dusjkabinettet, går det?

33 innlegg i emnet

Er det noen her inne som har noen gode tips for å få bort kalkbelegg i dusjkabinettet? :unsure:

Det er et Porsgrund Showerama med klare glassvegger, ca 9 år gammelt.

På veggene er det stygge kalkstriper som jeg ikke får bort samma hva jeg prøver med...

Her er noen bilder:

post-2722-0-66238000-1309376652_thumb.jp

post-2722-0-62627600-1309376656_thumb.jp

post-2722-0-85204500-1309376659_thumb.jp

Dette er forsøkt til nå:

- Jif Universal

- Jif Baderom

- Eddikvann

- Nanosvampen

- Cillit Bang som hang på i 5 minutter før jeg skrubbet med Nanosvampen.

- Nanolotus Bilpleie Universal. Lot virke til det sluttet og boble, og skrubbet med Nanosvamp.

Må jeg frem med maskin? Jeg har kun en DA, vil det duge? Og vil glassene tåle vibrasjonene?

Noen tips? :huh:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv med nano svampen og glass polish eller en annen grov polish

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Clay tok bort det meste på kabinettet mitt. Men kan være en idé å prøve på et lite synlig sted først.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

DA maskin, grov pute og Autoglym carglass polish tar det. sikkert en vanlig grov polish og vil jeg tro... men jeg brukte autoglym sin glasspolish iaff

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med rudiglrrjljrljrgr, Ellers burde nanosvampen med nanorensen til ruteforseglinga gjøre susen..

*om det tåler vibrasjoner fra maskina er det bare en måte å finne ut på :D kjør forsiktig i allefall

Endret av AndersB
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kalk liker ikke veldigt godt sitrus.. har hørt at du kan bruke ren sitrus saft til det grove laget i dusj eller oppvaskmaskin.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Saltsyre eller flisrens. Vet Heydi har noen produkter der. Bare vær litt forsiktig med bruken av det :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for mange gode tips, folkens :thumbup:

Clay tok bort det meste på kabinettet mitt. Men kan være en idé å prøve på et lite synlig sted først.

Prøvde med Bilthamber Clay og vann nå.....null resultat :huh:

DA maskin, grov pute og Autoglym carglass polish tar det. sikkert en vanlig grov polish og vil jeg tro... men jeg brukte autoglym sin glasspolish iaff

Enig med rudiglrrjljrljrgr, Ellers burde nanosvampen med nanorensen til ruteforseglinga gjøre susen..

*om det tåler vibrasjoner fra maskina er det bare en måte å finne ut på :D kjør forsiktig i allefall

Ja, jeg var nedi garasjen og henta maskina, en grønn 3M pute og Meguiars Ultimate Coumpound. Har ingen glasspolish for hånden dessverre.

Kjørte litt med maskina nå og det ser ut til at det kan virke med maskin og UC faktisk.

Fordelte produktet på 1, og speeda deretter opp på 3 og kjørte over en del pass. Og det ser mye bedre ut allerede :thumbs:

Men, jeg er livredd for glasset og vibrasjonene maskina gir....ser for meg at jeg plutselig står der med glass over alt.... :eek:

Skal forsøke mer i morgen, men da med vernebriller og sko, for det her ser jeg for meg fort kan bli stygt :unsure:

Kalk liker ikke veldigt godt sitrus.. har hørt at du kan bruke ren sitrus saft til det grove laget i dusj eller oppvaskmaskin.

Glemte å skrive det i innlegget mitt, men jeg har også prøvd sitronsaft.... ;)

Saltsyre eller flisrens. Vet Heydi har noen produkter der. Bare vær litt forsiktig med bruken av det :)

Ja, har lest om noe man får kjøpt hos rørleggere osv som visstnok skal ta kalkflekker, men tror jeg skal prøve litt med maskinen først :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitat fra en annen tråd her på forumet...

"Om det er kalk kan det fjernes med surt vaskemiddel. feks denne her: Unirens"

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oi, det var bra denne tråden kom. Det var like før jeg kom til å lage en selv!

Har akkurat samme problem som deg, på en 5 år gammel dusj. Tror ikke dette skyldes dårlig vedlikehold fra forrige eier heller. Har prøvd alt fra Jif, vindusrens på tube, nanorens og nanosvampen og i ren desperasjon prickbort, surfex hd og poleringsmaskin :o

Etter ca to timer med utallige forsøk, ringte til slutt onkelen min, som er glassmester. Han sa at det nesten var umulig å få bort slike forkalkinger i glasset, men skulle ta med en proff citrusrens og stålull! Litt skeptisk til om det riper, men det er nesten bedre enn å ha en dusj som ser skitten ut til enhver tid..

Skal prøve å huske å svare på denne når jeg får testet det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja beklager Jon da er det ingroett i glasset og da må der glass polering evt ståll ull som nevnt over til for at fjerne det, det kan nok løsne noget med en sur rens/kraftig kalk fjerner så gjør det først innen du begynder med polering så blir det sikkert enklere.

Hvis du skrider til at bare skifte glasset så husk at forsegle det så slipper du problemet i fremtiden ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmmm...våtsliping? =)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

salt tar kalk. bland deg litt saltvann og prøv med det. (jeg brukte vanlig salt som man bruker i maten + vann)

her jeg bor er det hardt vann. vi har et par kopper som står på badet som blir brukt til vann en gang i ny og ne.

disse glassa så helt forferdelige ut (fulle av kalk). blei ikke bra etter en tur i oppvaskmaskinen. prøvde å la de stå med saltvann over natta. og etter det + en runde til i oppvaskmaskinen, så var de helt strøkene :)

ser du har prøvd mye rart, men har du ikke prøvd med saltvann, så ville jeg gitt det et forsøk.

Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne brukte jeg, kostet 190 kr hos Comfort.

df4b8413.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte denne på Megaflis i dag....199 kroner...skulle være såååå bra! "Den tar ALT", sa mannen i butikken <_<

post-2722-0-07319900-1309445091_thumb.jp

Før bruk:

post-2722-0-44467200-1309445135_thumb.jp

Etter bruk:

post-2722-0-15791800-1309445154_thumb.jp

Kan nesten ikke se forskjell i det hele tatt <_<

Mulig den fungerer bra på kalk som ikke har sittet så lenge, men her var den nyttesløs dessverre...

Neivel, da var det bare en utvei igjen. Nemlig maskin, Ulitmate Compound og tålmodighet.

Her har jeg tatt halve glasset:

post-2722-0-08349400-1309445339_thumb.jp

post-2722-0-36897600-1309445338_thumb.jp

Blir bra etterhvert dette her:

post-2722-0-63703500-1309445337_thumb.jp

Ferdig med første glass:

post-2722-0-87892600-1309445339_thumb.jp

Kjørte maskina på bånn gass, med grønn 3M pad og Meguiars Ultimate Compound. Tid brukt på ett glass: ca 1 time.

Var jo litt engstelig for glasset, men det så ut til å gå bra ^_^

Resultatet ble veldig, veldig bra....nå har jeg bare 4 vegger igjen :blink:

Og forresten; Rasmus/ Nanolotus: Jeg har sendt deg en bestilling. Her skal det forsegles!

Jeg nekter å gjøre denne jobben en gang til :thumbup:

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dusjkabinett detailing! hehe, fantastisk! :) Har selv brukt glassforsegling fra nanolotus i min dusj med great success :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oisann, en time på et glass også fire igjen? Er bare å smøre seg inn med tålmodighet da, vet ikke om jeg hadde giddi det ass! :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte denne på Megaflis i dag....199 kroner...skulle være såååå bra! "Den tar ALT", sa mannen i butikken <_<

post-2722-0-07319900-1309445091_thumb.jp

Husket du å skylle av med kaldt vann?

Virket veldig bra hos meg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Elsker det at poleringsmaskinen og arbeidslampe er i brukt i dusjen :D

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jevnlig vask med f.eks nanosvamp så unngår man at det blir slik, men det skader selvfølgelig ikke å forsegle :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive