SuperPuma 25 Skrevet 25 Juni, 2011 Rapporter Share Skrevet 25 Juni, 2011 (endret) Heisann alle sammen Jeg har nå vært i USA på bilpleiekurs. Nærmere bestemt i California. Mitt hovedmål var å bli bedre på behandling av lakkerte overflater som felt. Etter ei uke med 10 timers dager har jeg bestått Advanced Level Detailing Course, og diplomet skal på veggen så for jeg kommer hjem til norge! Første bilen var en chevelle. Denne ble bare vasket, clayet og gitt ett ansiktsløft og avslutta med ett lag med sealer som en oppvarming før jeg begynte på hovedoppgaven. HOVEDOPPGAVEN: En Subaru Legacy WRX som eier hadde kjøpt nylig og klaga på å fått omlakkert. Resultatet var så dårlig at han gikk til en "detailer" som polerte bilen full av hologrammer. Vi mottok bilen på tirsdag. Den så ut som den var lakkert inni en støvsugerpose. Det var så mye støv i lakken. Lakken hadde i tillegg begynt å boble på enkelte steder i tillegg til at den var full av kjørespor. Lakken var i tillegg veldig myk! Sjekk detta galskapet! Oppgaven var å få bilen så bra som mulig på den tida jeg hadde tilgjengelig. Bilen ble vasket, clayet, maskert opp, lakken ble kontrollert, tørrslipt, våtslipt, 1-2 steps med compounding, 4 steps med polishes og avslutta med Sealer og til slutt color enhancement. I tillegg ble noen av ripene forbedret med en teknikk som kalles for reflow. Her er noen 50/50 på veien: Resultatet ble som følger: Som dere ser så ble resultatet knallbra. Var desverre en del fastbrent produkt osv på gummipakninger og lister fra forrige detailer som ikke lot seg fjerne, noe som ødela litt! Produkter som ble brukt: Sandpapir: 2000grit tørr 3000grit våt Compound: Meguiars 105 Polishes: System51 Meguiars 205 (flere steg med forskjellig pads) Sealer: HDpoxy Colorenhancer: Hemmelig ;-) For dere som ikke kjenner meg fra før, så holder jeg til i stavanger. Håper på noen kjekke feedbacks da dette er første gang jeg poster en jobb, selv om jeg har gjordt flere. Neste på lista av arbeid er en BMW Z3 M coupe, AUDI A4 og en PIPER Cherokee. Noen spørsmål? Endret 25 Juni, 2011 av SuperPuma 9 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Enyafa 21 Skrevet 25 Juni, 2011 Rapporter Share Skrevet 25 Juni, 2011 (endret) Først må jeg få gratulere med bestått detailer kurs Det utgangs punktet så helt for j****** ut. Ble hele bilen slipt ned først eller bare punkt vis? Omfattenede jobb som ble meget bra , tipper eier ble fornøyd nå ja. Cred gitt! Endret 25 Juni, 2011 av Enyafa Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Solhaug 40 Skrevet 25 Juni, 2011 Rapporter Share Skrevet 25 Juni, 2011 er vel en legacy du ha polert Siter A6 Avant bitdi S2 avant Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SuperPuma 25 Skrevet 25 Juni, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 25 Juni, 2011 (endret) Nå blei eg litt usikker..... Men dette er en US modell..... Er en WRX STI maskin ihvertfall..... Når det kommer til sliping, så er hele panseret, hele bagasjeluka slipt. Slipte og ned en del riper rundt forbi. Du har rett! Det er en Legacy. Men med WRX maskin i! Antok at det var en US modell impreza! Takk for rettelsen ;-) Når det kommer til sliping, så er hele panseret, hele bagasjeluka slipt. Slipte og ned en del riper rundt forbi. Det utrolige er hvor lite klar du fjerner med å slipe. Endret 25 Juni, 2011 av SuperPuma Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Solberg- 31 Skrevet 25 Juni, 2011 Rapporter Share Skrevet 25 Juni, 2011 Gratulerer med vel bestått kurs Hørtes spennende ut det kurset, skulle gjerne vært med på noe slikt sjøl. Og gud bedre for en lakk det var på denne Subaruen! Men ble jo helt strøkent tilslutt Har ikke sett tørrsliping også våtsliping etterpå. Fungerer det bedre enn kun våtslip? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SuperPuma 25 Skrevet 25 Juni, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 25 Juni, 2011 Grunnen til våtslipinga er at fabrikken av sandpapira ikke har laga 3000 som tørr ennå. Den ble skada i jordskjelvet i japan noe som gjør at det er litt delay. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 26 Juni, 2011 Rapporter Share Skrevet 26 Juni, 2011 Ser veldig bra ut dette.Jeg lurer bare på hvorfor det ble brukt våt/tørrslip når lakken er smørmyk som du sier.Hadde det ikke vært like raskt å kun bruke polermaskine? Nå kan jeg lite om dette da, men lurer stadig på ting Uansett en bra jobb av deg dette! Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SuperPuma 25 Skrevet 27 Juni, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 27 Juni, 2011 (endret) Du får ett mye jevnere cut med sandpapir, samt du tar vekk minst mulig, kontrollert mengde klarlakk... Vi målte bilen i etterkant å hadde fjerna 4-5 Microns med lakk bare! Endret 27 Juni, 2011 av SuperPuma Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
John A 7 Skrevet 28 Juni, 2011 Rapporter Share Skrevet 28 Juni, 2011 I tillegg ble noen av ripene forbedret med en teknikk som kalles for reflow. Flott jobb! Kan du si litt mer om reflow og hvordan det utføres? Siter John A «Seier venter den, som på forhånd har alle sakene i orden, folk kaller det flaks. Nederlag er sikret den, som ikke i tide har truffet de nødvendige forholdsregler, folk kaller det uflaks.» ~ Roald Amundsen ~ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 28 Juni, 2011 Rapporter Share Skrevet 28 Juni, 2011 Du får ett mye jevnere cut med sandpapir, samt du tar vekk minst mulig, kontrollert mengde klarlakk... Vi målte bilen i etterkant å hadde fjerna 4-5 Microns med lakk bare! Da høres det smart ut Greit å få se nye metoder.for meg ihvertfall. Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SuperPuma 25 Skrevet 7 August, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 7 August, 2011 Reflow går ut på å mykne opp lakken litt med sprit, for å deretter tørke av spriten og slipe på tvers av ripa først og deretter med ripa, med lite trykk. Evt gjør dette med compound og poleringsmaskin. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.