• 0
tS_

Korrigere skade med Scholl produkter

Spørsmål

Hallo alle sammen!

Jeg er ganske fersk når det gjelder bilpleie, men har lest en del på forumet og har sett meg ut noen produkter jeg vil prøve meg på. Mange utrolig dyktige folk her inne, men står så mye rundt om kring at jeg får informasjons overload :P

Derfor er jeg litt usikker på hva jeg burde putte i handlekurven.

Bilen min er en '09 Audi A4, Lavagrå. Lakken er i forholdsvis god stand, tatt i betraktning at jeg aldri har gjort noe "proffesjonelt" med den. Har kun vasket bilen for hånd, dog med svamp den første tiden :blink: og brukt Autoglym sine forbrukerprodukter for hånd + spylt bilen utallige ganger :P Legger ved noen bilder av bilen. Ikke de beste bilder, men man får et visst inntrykk.. Har også vært så heldig å bli rygget på 2 ganger i vinter, og vil gjerne få fjernet så mye av disse ripene som mulig. Irriterer meg blå av å se skadene hver dag jeg går ut til bilen... >.<

Produktene jeg har sett meg ut er;

Scholl S03+

Scholl S30+

Scholl S40

Jeg har en Meguiars G220 DA 140mm.

Vil disse produktene, i stigende rekkefølge kunne fjerne de skadene jeg har på bilen? Og brukes jevnt over for å få en hologram- ripefri bil jeg kan smile av? :) Evt. hva bør jeg bytte ut/fjerne? kom gjerne med anbefalinger om andre produkter om du vet om noe som er bedre enn Scholl, men føy da til hvilke produkter som brukes til hva, og hvordan de brukes.

Fremgangsmåte for å fjerne skade? (Produkt rekkefølge, tips og triks) Skaden er i all hovedsak på fronten (lakkert plast). Men er også noen småriper her og der rundt om på bilen.

Er nedsliping av lakk noe å tenke på? (lakkdybde osv.)

Og til slutt, hvilke pads er best til de forskjellige produktene?

Blir meget takknemmelig for noen gode råd, og litt veiledning :)

Endret av tS_
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

14 svar til spørsmålet

• 0
Vil disse produktene, i stigende rekkefølge kunne fjerne de skadene jeg har på bilen?

Ja, i stor grad. Trolig er det ikke nødvendig med alle tre stegene heller sålenge du bruker DA, s30+ avslutter kjempefint. Så S03+ eller s3gold først, så s30+. Du får fjernet mye med DA om du kjører rett kombinasjon og har tolmodighet.

Og brukes jevnt over for å få en hologram- ripefri bil jeg kan smile av? :)

Holos er omtrent umulig å legge igjen om du bruker en slik DA maskin med rette pads og rett polish.

Evt. hva bør jeg bytte ut/fjerne? kom gjerne med anbefalinger om andre produkter om du vet om noe som er bedre enn Scholl, men føy da til hvilke produkter som brukes til hva, og hvordan de brukes.

Jeg ville byttet ut S03+ med S3gold pga kjøretid og korrigeringseffekt. Den avslutter også knallfint, til grov polish å være.

Scholl er enkelt å jobbe med, og etterlater en finere overflate enn det meste annet jeg har prøvd av polish. Støver dog endel både S3gold og S17, men det er til å leve med.

Fremgangsmåte for å fjerne skade? (Produkt rekkefølge, tips og triks) Skaden er i all hovedsak på fronten (lakkert plast). Men er også noen småriper her og der rundt om på bilen.

På din bil: s3gold på gul hexlogic/über/scholl. For mest mulig cut på DA syns jeg det virker bedre å kjøre noen pass på trinn 1-3, før jeg skrur opp farten og legger mer press på. Varmgang i lakken er ikke et problem, og du kan kjøre lenge uten å gjøre noe feil. Tørk så av polishrestene og inspiser området. Gjenta til du er fornøyd.

Kjør så s30+ på feks orange scholl, blå über, blå hexlogic eller andre finishing pads. Kjører da med vekten av maskinen, på trinn 3-5. Tørk av og glis når du ser resultatet.

Er nedsliping av lakk noe å tenke på? (lakkdybde osv.)

Våtslip kan spare masse jobb dersom du har sykt dype riper, er ofte enklere og kjappere å få det bra om du våtsliper litt først og så begynner med maskinen. Men har du ikke gjort det før kan det være lett å brenne seg ved å ta for mye, og dermed gå gjennom klarlakken. Prøv først med maskinen er mitt tips.

Og til slutt, hvilke pads er best til de forskjellige produktene?

Nå har jeg gitt deg noen eksempler over. Personlig liker jeg både Scholl og ûber veldig godt, Hex-logic er også et alternativ, men jeg syns de tåler litt vel lite pga mønsteret.

Lake Country har jeg og gode erfaringer med, men da CCS-serien og ikke Kompressor. Sistnevnte er veldig gode å bruke, men tåler ekstremt lite.

3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Det var en meget god forklaring du gav punktvis nedover. Mange takk! :)

Da bytter jeg ut S03+ med S03 Gold og gir komboene med pads/polish et forsøk. Har en eldre bil jeg kan øve meg litt på for å se hvordan det fungerer i praksis. Men du nevnte ikke S40.. Vil denne bli overflødig, eller skal jeg bruke den til resten av bilen sammen med orange eller svart pad fra Scholl der lakken er bra? Synspunkt?

Etter polering har jeg planer om å legge på lakkforsegling og til slutt voks. Jeg lar sealeren herde i 12-24 timer før jeg legger på voks, men må jeg gjøre noe spesielt FØR jeg går i gang med lakkforsegling/voks? Er det nødvendig med f.eks Swissvax cleaner fluid før siste steg i prosessen? Eller er spyling og tørk nok?

Forrige gang jeg polerte bilen for hånd, la jeg på et strøk med Extra Gloss Protection (Autoglym) etter poleringa..dette er vèl 2 mnd siden.. Er det nødvendig å gå i gang med noe lakkrens? eller har dette ingen hensikt i og med jeg skal polere bilen nå uansett?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

S30+ avslutter knallfint på lakken din, så du vil nok ikke savne s40. :)

Når du har korrigert lakken din med polish med slipemidler er det bare tull å begynne med "lakkrens". Det samme gjelder Cleaner Fluid, som er nettopp det: en kjemisk rens.

Smør på flesk kalles det der jeg kommer fra. :P

Etter s30+ kan du gå over lakken med Scholl cf02 (eller hva den nå heter) for å fjerne polishrester og oljer. Etter det er den klar for sealer/voks.

Endret av Knutis
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

S30+ avslutter knallfint på lakken din, så du vil nok ikke savne s40. :)

Når du har korrigert lakken din med polish med slipemidler er det bare tull å begynne med "lakkrens". Det samme gjelder Cleaner Fluid, som er nettopp det: en kjemisk rens.

Smør på flesk kalles det der jeg kommer fra. :P

Var igrunn det jeg tenkte, men greit å få det bekreftet :)

Har en ordre liggendes nå med produkter til 5700,-. Alt på grunn av at jeg ble rygget på i vinter, og at jeg fant dette forumet.. :P en ting fører fort til noe annet :)

Takk for hjelpen Knutis!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Bare hyggelig. :)

Har gått noen tusen hos meg siste tre sesongene og, men så har jeg lært utrolig mye. Så det er absolutt verdt det. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Jeg fikk pakken min med polish og pads fra Scholl på torsdag, og har planer om å sette igang med min første "jobb" imorgen! :)

Men er fremdeles litt usikker på dette med valg av pads. Du anbefalte at jeg bruker gul Scholl for korrigering (S03 Gold), og Orange pad for resten med S30+. Men jeg har lest at man alltid begynner med den "mildeste" comboen med tanke på pads og produkt. (?) Så det jeg igrunnen lurer på er om det er hensiktsmessig og bruke f.eks Beige Soft Buff pad fra Meguiars (W9006) eller den svarte paden fra Autoglym der lakken er fin? Men ser at det står bak på S30+ flasken "please do not apply S30+ on extra-soft foam-pads like our black pad" - og etter slik jeg forstår er den svarte paden fra AG og den beige fra Megs tilsvarende "fine" finishing pads. Vet noen hvorfor de ikke skal brukes? :unsure: Jeg ville prøve med en mildere combo først der lakken er fin - siden s30+ har noe cut.

I tillegg fikk jeg feil Gul pad fra ScandicShine - fikk L når jeg bestilte M (145mm). Vil dette by på problemer når bakplaten på maskinen er 140 mm? Kan jeg evt. svært forsiktig skjære den mindre?

Og har noen testet Sonax sin Orange pad? Er denne lik Scholl sin Orange?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Når du ikkje veit korleis lakken på bilen din er, starter du med å teste med den mildaste kombinasjonen.

Er jo ingen grunn til å bruke s03 viss s30 tar alt av rds og swirs!

Derfor skal du teste med den mildaste kombinasjonen. So går du grovere og grovere til du finner den kombinasjonen som tar nok til ditt mål med lakken.

So går du til ein mildare kombinasjon for å få lakken blankere og for å ta eventuelle hologrammer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

I tillegg fikk jeg feil Gul pad fra ScandicShine - fikk L når jeg bestilte M (145mm). Vil dette by på problemer når bakplaten på maskinen er 140 mm? Kan jeg evt. svært forsiktig skjære den mindre?

Går veldig bra det. Har det slik selv. Jeg ville ikke begynt å skjære i den.

Endret av heanwi
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Men ser at det står bak på S30+ flasken "please do not apply S30+ on extra-soft foam-pads like our black pad" - og etter slik jeg forstår er den svarte paden fra AG og den beige fra Megs tilsvarende "fine" finishing pads. Vet noen hvorfor de ikke skal brukes? :unsure: Jeg ville prøve med en mildere combo først der lakken er fin - siden s30+ har noe cut.

I min huskeliste, som jeg har plukket med meg litt her og litt der fra bakpå flasker og fra salgsteder osv har jeg skrevet følgende komboer med Scholls produkter:

Finpoleringspute sort (microfine cut), S17

Poleringspute oransje (medium cut), S3, S40

Rubbingpute gul (medium cut+), S3

Rubbingpute lilla (medium +, heavy cut), S3, S17

S3 tar dypere riper. S17 tar RDS. S40 tar hologrammer.

Sånn ca og så kommer det an på lakken. Derfor så taper guruene i forumet her opp testspots, for å finne riktig kombo. Det gjelder å prøve seg fram, lite fasitsvar å få egentlig. Men korriger meg gjerne, jeg har ikke holdt på med denne galskapen lenge nok!

Jeg var også litt overraska over at sort ikke skal brukes med S30/S40, tenkte at fin polish og fin pute hørte sammen sånn logisk. Så det var derfor jeg begynte å skrive sånt ned.. Ja, lista mi er selvfølgelig også basert på hva jeg har tilgang til oppi kassa mi ;)

På de store Scholl-flaskene skal det visst stå guide til hvilke pads som går til hvilke produkt, har skala på en av mine 250ml-flasker (kjøpt i sett fra Scandicshine)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Men er fremdeles litt usikker på dette med valg av pads. Du anbefalte at jeg bruker gul Scholl for korrigering (S03 Gold), og Orange pad for resten med S30+.

Det er fordi jeg har polert Audier med din lakk tidligere, så jeg vet hva som skal til. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Når du ikkje veit korleis lakken på bilen din er, starter du med å teste med den mildaste kombinasjonen.

Er jo ingen grunn til å bruke s03 viss s30 tar alt av rds og swirs!

Derfor skal du teste med den mildaste kombinasjonen. So går du grovere og grovere til du finner den kombinasjonen som tar nok til ditt mål med lakken.

So går du til ein mildare kombinasjon for å få lakken blankere og for å ta eventuelle hologrammer.

Har tenkt og kjøre s03 Gold bare på skaden fremme på fronten, og på diverse mindre riper. Ellers tenkte jeg og bruke kun s30 siden lakken er ganske fin fra før av. Nesten litt synd at jeg har 1 kg med s03..kommer aaldri til å få brukt det opp før datostemplingen er passert :P

Går veldig bra det. Har det slik selv. Jeg ville ikke begynt å skjære i den.

Da lar jeg den være som den er :)

Sånn ca og så kommer det an på lakken. Derfor så taper guruene i forumet her opp testspots, for å finne riktig kombo. Det gjelder å prøve seg fram, lite fasitsvar å få egentlig. Men korriger meg gjerne, jeg har ikke holdt på med denne galskapen lenge nok!

Jeg var også litt overraska over at sort ikke skal brukes med S30/S40, tenkte at fin polish og fin pute hørte sammen sånn logisk. Så det var derfor jeg begynte å skrive sånt ned.. Ja, lista mi er selvfølgelig også basert på hva jeg har tilgang til oppi kassa mi ;)

På de store Scholl-flaskene skal det visst stå guide til hvilke pads som går til hvilke produkt, har skala på en av mine 250ml-flasker (kjøpt i sett fra Scandicshine)

Ja du er inne på noe vesentlig med opptaping av områder ;) Skal prøve med frem og se hva som funker best.

Det er fordi jeg har polert Audier med din lakk tidligere, så jeg vet hva som skal til. ;)

Hehe, ja det er greit og vite at du har hatt suksess med denne type lakk før ;) Og er jo ikke mye som kan gå galt med en DA maskin...er bare nervøs for å gjøre vondt værre med min kjære :P men la gå!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Hehe, ja det er greit og vite at du har hatt suksess med denne type lakk før ;) Og er jo ikke mye som kan gå galt med en DA maskin...er bare nervøs for å gjøre vondt værre med min kjære :P men la gå!

Derfor jeg kunne komme med en slik konkret anbefaling, fordi jeg har jobbet på samme lakk tidligere. :)

DA vil du fint kunne kjøre s3gold på hele bilen på gul pad, fordi s30+ på orange og DA ikke vil fjerne defekter, bare gjøre den blankere.

Så for ripefjerning ville jeg kjørt s3gold og gul på hele bilen, før en runde s30+ på orange.

Gjorde det samme på en hvit S3 forrige helg, skal legge ut en s&s på den iløpet av denne helga. Hard lakk, så s3gold er et must.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Da har jeg brukt helgen på bilpleie, og jeg må si jeg er imponert over hva som går an med en DA maskin og litt S03 Gold :D Tok ca. 3 runder der skadene var, og borte ble de!

Legger ut før/etter bilder av skadene på fronten etter korrigering. Litt ymse kvalitet på bildene, men det ble ihvertfall mye bedre! Desverre er lakken sprukket på en plass, så det må nok omlakkering til for å få bort :/

Men når holdt på tror jeg brukte litt for mye polish, for pad'en ble tung til slutt.. Hvor mye er det som egentlig skal til? Er det nok med 5 erter på 1 dør ? og så 5 nye erter polish på neste dør? Og skal jeg vente lenge med å tørke av polishen?

post-3062-0-14888000-1309802721_thumb.jp

post-3062-0-07373000-1309803102_thumb.jp

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Det høyres ikkje ut som om at du har for masse produkt på paden.

Du polerer vel mindre områder? Ei dør er nok litt for stort område å polere på. (min meining) Må nok deles opp i ca 3 deler for at det skal bli skikkeligt.

Du bør nok ta av polishen med ein gang

Har du berre ein pad, kan det være greit å ta av polishen av og til, eventuelt vaske den.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive