• 0
thamule

Produktserie til Ordinær polering + fikse hologram

Spørsmål

Hei.

Ny medlem her. Og første post :)

Har lenge polert med Autoglym. Men blir ikkje fornøgd med resultatet. Men det er forsåvidt ikkje poenget med denne tråden.

Eg har noko hologramgreier eg ikkje har peiling på korleis eg skal bli kvitt. Tenkte derfor å investere i ein "pakke" med nytt poleringsutstyr. Lagde defor denne tråden for litt tips til utstyr og teknikk for å bli kvitt hologramma.

Holograma trur eg har oppstått ved bruk av maskin og Autoglym sin "Super Resin Polish."

Eg har kikka over mange trådar og guidar, men det blir for mange navn å sette seg inn i til at eg klarar ikkje heilt å få oversikt over kva eg treng.

VELDIG fristande å berre bestille Meguiar's NXT Generation Polerpakke frå Jegard Handel. Men då endar eg vel opp med ein haug med produkt eg sikkert ikkje har bruk. Og kanskje ikkje dei beste produkta til mitt problem.

Så, eg skal gjere normal polering av bilen 2 gangar i året, og eg vil prøve å bli kvitt masse hologram. Maskin brukar eg ikkje lenger. Så vil derfor kun satse på produkt berekna for manuell polering. Kunne godt tenkt meg å bestilt alt på ein plass, men går det ikkje så går det ikkje.

Har brukt eit par guidar:

Er du nybegynner på produktjakt?

og

og satt meg opp ei liste, men eg treng veldig hjelp her. F.eks fant eg ikkje ut kva for stoff som er bra til punktet "Lakkrens". Og kva for typar klutar som skal brukast til kva. Men eg har vel ein mistanke om at det er berre å kjøre på med mikrofiber over alt.

Håpar nokon kan hjelpe litt med kva utstyr som trengs til mitt "problem."

Har laga meg ei lita huskeliste, men har egentlig lite greier på dette her, så det blir nesten berre på måfå.

-Prickbort eller Surfex HD

-Meguiars Clay pakke?

-Lakkrens?

-Meguiars NXT?

-Sealer?

-Ein eller anna felgrens

-Mikrofiber til av- og påføring?

-Vaskehanskar?

-Noko for å ta hologram?

-Voks?

Bilen er (om det betyr noko) ein blå Volvo 850 stasjonsvogn frå 96 med sliten lakk :)

Sett pris på alle som tar seg tid til å svare i det fine sommarværet :)

60a1cc7ac8.jpg

Endret av thamule
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

21 svar til spørsmålet

• 0

Har du noen bilder av hologrammene? Du bør uansett regne med å måtte bruke maskin for å bli kvitt problemet ditt. Hva slags maskin har du brukt? Hva slags poleringspute har du brukt?

Det har, som du har funnet ut, liten hensikt å bruke maskin med Autoglym SRP. Den korrigerer ingenting og brukes best for hånd.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Har du noen bilder av hologrammene? Du bør uansett regne med å måtte bruke maskin for å bli kvitt problemet ditt. Hva slags maskin har du brukt? Hva slags poleringspute har du brukt?

Det har, som du har funnet ut, liten hensikt å bruke maskin med Autoglym SRP. Den korrigerer ingenting og brukes best for hånd.

Tenkte eg skulle vaske bilen og ta bilde av dei, men hadde disverre ikkje såpe her. Så no har eg spylt av han. Kan hende det er mulig å sjå, men tvilar, den var ganske skitten.

Eg har verken maskin eller puta her. Så eg kan disverre ikkje svare deg. Usikker på om det var roterande eller ikkje. Beklager at eg har så lite informasjon. Men skal prøve å få til eit par bilder...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Som ØHN sier må du nok kjøre over med maskin for å få vekk hologrammene ja.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

No har eg vaska av bilen.

Veldig vanskelig å få fanga dette på kamera, og eg er faktisk litt usikker på om det er hologram. Det ser rett og slett ut som bilen er skitten. Og at det er fett.

Kanskje andre klarar å tyde bilda mine?

Om eg må bruke maskin, så får eg satse på stoff til maskin. Men eg kom på endå ein ting då eg vaska bilen idag. Bilen stod parkert ved eit skipsvertft i fjor og er full av kvitmaling. Det vil sei, masse bitte små prikkar som ein nesten ikkje ser. Ein kan sjå ein og anna flekk heilt nærme. Men ein kjenner at det er over alt. Lakken kjennest ut som sandpapir. Kva skal eg gjere med det?

Her er resultatet av fotoshooten. Sikkert veldig vanskelig å sjå.

post-3187-0-30681800-1308850508_thumb.jp

post-3187-0-33529600-1308850770_thumb.jp

post-3187-0-75917900-1308850641_thumb.jp

post-3187-0-30738500-1308850924_thumb.jp

post-3187-0-92989100-1308851391_thumb.jp

post-3187-0-14824000-1308851615_thumb.jp

post-3187-0-48985700-1308851783_thumb.jp

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Jeg syns det ser ut som om du har masse swirls i lakken. Fjernes med en runde korrigerende polish, og ikke den sminken som Autoglym er.

Feks;

Menzerna, Meguiars, 3m eller Scholl med maskin. Riper får du ikke korrigert med håndmakt uten at du gnukker på deg senebetennelse.

Maling kan fjernes med clay, våtslip eller kraftigere, flytende stoff om du tar sjansen.

Endret av Knutis
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Jeg syns det ser ut som om du har masse swirls i lakken. Fjernes med en runde korrigerende polish, og ikke den sminken som Autoglym er.

Feks;

Menzerna, Meguiars, 3m eller Scholl med maskin. Riper får du ikke korrigert med håndmakt uten at du gnukker på deg senebetennelse.

Maling kan fjernes med clay, våtslip eller kraftigere, flytende stoff om du tar sjansen.

Ja eg har masse swirls, men dette er i tillegg. Eg er ganske sikker. Ser ut som noken har nevla på lakken med matolje på hendene, om du forstår...

EDIT: Kanskje eg kan prøve med clay til malinga då...

EDIT2: Men eg skal finne ut kva maskin vi har. Så skal eg svare igjen. Må vel ha produkt som passar til maskina reknar eg med. ..

Endret av thamule
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Då har eg fått sjekka kva maskin som er brukt. Den heiter Torque Tools.

Om eg absolutt må bruke maskin for bli kvitt dette, vil eg bruke denne maskina. Så då burde eg vel ha produkt som passar til den...

post-3187-0-31755200-1309259756_thumb.jp

Omdreiningstalet

post-3187-0-38388300-1309259768_thumb.jp

Graf:

post-3187-0-15945700-1309259781_thumb.jp

Og pute:

post-3187-0-38250500-1309259795_thumb.jp

post-3187-0-37223000-1309259807_thumb.jp

Har og tatt nokre fleire bilder av bilen. Her har eg prøvd å ta bilde frå same vinkelen med og uten sol for å få fram problemet:

post-3187-0-35304000-1309259296_thumb.jp

post-3187-0-25630300-1309259303_thumb.jp

post-3187-0-73893400-1309259309_thumb.jp

Også fleire bilder:

post-3187-0-75569100-1309259409_thumb.jp

post-3187-0-64348700-1309259416_thumb.jp

post-3187-0-97738000-1309259467_thumb.jp

post-3187-0-79866000-1309259472_thumb.jp

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Ut i fra bildene ser jeg bare swirls og om jeg legger godviljen til, noen punkter som kan ligne på "oljeflekker" som du antyder. Tror uansett maskin og en korrigerende (slipende) polish vil være veien å gå her.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Ut i fra bildene ser jeg bare swirls og om jeg legger godviljen til, noen punkter som kan ligne på "oljeflekker" som du antyder. Tror uansett maskin og en korrigerende (slipende) polish vil være veien å gå her.

Okei. Men då satsar eg på det. Du har garantert meir peiling enn meg :)

Då får eg vel berre sette i gang med å finne fram til alle produkta eg treng :blink:

EDIT: Nokon som har anledning til å hjelpe meg med ei liste? Og som kan svare på kva maskin eg har? Så får eg kanskje produkt osm passar til maskina mi og problemet mitt. Sett veldig pris på om noken gidder å bruke 2 min. Eg har ikkje sjangs... :(

Endret av thamule
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Du trenger egentlig bare:

1 grov polish

1 fin polish

1 grov poleringspute

1 medium poleringspute

1 fin poleringspute

1 myk/god bakplate til roterende maskin

Jeg kjenner best til, og hadde kjøpt Meguiar's produktene jeg foreslår under. Men de er veldig dyre i Norge. Dette hadde jeg handlet i utlandet.

Polish:

Meguiar's Mirror Glaze polish #105 og #205

Puter:

Meguiar's Soft Buff 2.0 sort, gul og burgunder.

Ta kontakt med f. eks Scandicshine for tilsvarende produkter fra Scholl.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Ahh! Tusen hjertelig takk!

Og i tilegg til det du nevnte no må eg ha vaskeutstyr, clay, lakkrens, forsegling og voks? (for ein fullstendig jobb)

EDIT:

Foreløpig handleliste:

Vaskehanske

Noko til å ta av og på stoff med (for hånd)

Avfetting. 2 typar. Ein tøff og ein mild

Meguiar's NXT Wash & Wax Kit (5 items) £ 32.99

Ei mildare såpe enn nxt

Lakkrens

Meguiar's Smooth Surface Clay Kit £ 24.99

Meguiar's Mirror Glaze #205 Ultra Finishing Polish (946ml) £ 34.95

Meguiar's Mirror Glaze #105 Ultra Cut Compound (946ml) £ 24.95

Meguiar's Soft Buff 2.0 Foam Finishing Pad (7 inch) Svart £ 11.95

Meguiar's Soft Buff 2.0 Foam Cutting Pad (7 inch) Burgunder £ 11.95

Meguiar's Soft Buff 2.0 Foam Cutting Pad (7 inch) Gul £ 11.95

Sealer

Endret av thamule
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Då begynner det å nærme seg tid for bestilling, men skulle hatt hjelp til eit par ting til.

1. Eg treng hjelp til å velge ein dunk med såpe. Vil kjøpe ein skikkelig dunk når eg først er igang. Altså ein del. Men glossworkz på stor dunk er utsolgt. Så skulle hatt eit godt alternativ. Viss ingen har eit alternativ, tar eg 2 mindre som eg har ført opp i lista under.
  2. Eg må ha bakplate som passar til pads'a. Kva for ei burde eg ta?
  3. Og så skulle eg hatt tips til ein stor pakke med grei mikrofiber.
  4. Er det kun denne gangen at eg treng #205 og #105? Eller kan eg bruke dei til å polere kvar gong? For då kjøper eg ikkje den minste. Men er det kun for denne gangen at eg trenger desse, så tar eg den minste. Dette er ein form for lakkrens og polering ikkje sant?

Ellers ser lista slik ut no(Har tatt vekk ein del for å få ned prisen. Får begynne forsiktig :P )

Bilt-Hamber Surfex HD £ 14.95

Meguiar's NXT Car Wash £ 5.95

2x Chemical guys Glossworkz Auto wash £ 8.95

Chemical guys miracle dryer microfibre towel £ 13.95

Meguiar's Quick clay detailing kit 14.49

Meguiar's Mirror Glaze #205 Ultra Finishing Polish (946ml) £ 34.95

Meguiar's Mirror Glaze #105 Ultra Cut Compound (946ml) £ 24.95

Meguiar's Soft Buff 2.0 Foam Finishing Pad (7 inch) Svart £ 11.95

Meguiar's Soft Buff 2.0 Foam Cutting Pad (7 inch) Burgunder £ 11.95

Meguiar's Soft Buff 2.0 Foam Cutting Pad (7 inch) Gul £ 11.95

Meguiar’s lambswool wash mitt £8.95

Meguiar’s mirror glaze #21 synthetic sealant £18.95

Stjärnagloss see-through bucket with grit guard £ 14.95

Endret av thamule
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

kan ikke se at noen har nevnt 3M her. 3M perfect it III serien er også bra saker.

3m-perfect-it-iii-polish-compound-and-polishing-pad-pack-1502-p.jpg

bruker disse selv. valget falt på 3M pga det fine farge systemet de har som gjør det veldig ryddig for en nybegynner :)

Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Takk for tipset! Men eg må nok ha spesifikke produktanbefalingar, om eg skal klare å velge rett.

Og eg har no fått anbefalt desse Meguiars-produkta til mitt "problem". Så tenker eg prøver meg på denne serien, om ikkje du meiner 3M er mykje bedre. Greit å finne "alt" på ein butikk også.

Lurer forøvrig fortsatt litt på mine 4 spørsmål :)

Endret av thamule
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

skjønte ikke helt hva du mente med det.

hvor er det du skal handle da?

grønn kork/pute = grov

gul kork/pute = medium

blå kork/pute = fin

3M kan kjøpes hos bla:

Autobahn bilpleie

BS bildeler

Shinearama (england)

kan ikke si noe om hva som er best av 3M, meg's,scholl osv pga jeg har kun prøvd 3M. eneste jeg kan si er at med 3M produktene kan du få et godt resultat.

uansett hva du går for, så vil jeg anbefale deg å kjøpe 1-2 ekstra av den groveste puta da den blir fortere slitt enn de finere. veit ikke om det er nevnt her, men det er også greit å ha en ullpute (for plast, SS lakk og/eller grovere korrigering)

si hor du skal handle så skal jeg prøve å hjelpe deg med spørsmåla dine også.

ang. såpe så er det mange gode såper å velge i. veit at mange sin favoritt er chemical guys citrus wash+gloss

Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

ser du oppgir priser i £ her, så da regner jeg med du skal bestille fra england?

så da gir jeg deg noen eksempler fra shinearama sin side:

1. her er det litt å velge i som sagt. menge som sverger til CG CW+G såpa. dette er en veldig god såpe (har en liten flaske av den). jeg har selv også brukt et par av såpene til stjärnagloss som jeg egentlig er ganske fornøyd med.

http://www.shinearam...d=STG-KORWW-GAL

http://www.shinearam...?id=STG-TWG-GAL

sistnevnte her er sinnsykt glatt og lukter som CG CW+G. körsbär (veldig lik som CG maxi suds II (de har også denne) som også mange her bruker. lukter likt og har samme konsistens og fage) såpa skummer litt mere enn tangerine.

duragloss 901 er også en klar favoritt hos mange (har ikke prøv denne selv) http://www.shinearam...d=DUR-901CWC-64

bakplate til de store padene får du her: http://www.shinearam...hp?id=MMM-09552

bakplata til spotpad's finner jeg ikke for øyeblikket

3. her er det mye å velge i. skal du ha MF kluter til å tørke bilen med etter vask eller skal du ha til og buffe voks med... osv ?

dårlig med store MF pakker på denne siden. hvis du trenger et handkle til å tørke bilen med etter vask, så vil jeg anbefale dette:

http://www.shinearam...=VAL-GIANTPLUSH

4. må nesten noen andre svare på da jeg ikke har erfaring med meg's sine produkter.

husk at det er ikke sikkert alt det jeg nevner her som er "best" men det er noe av det jeg bruker/har prøvd som jeg er fornøyd med.

jeg er også ganske fersk innen for dette. har kun holdt på 1 år.

Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

ser du oppgir priser i £ her, så da regner jeg med du skal bestille fra england?

så da gir jeg deg noen eksempler fra shinearama sin side:

1. her er det litt å velge i som sagt. menge som sverger til CG CW+G såpa. dette er en veldig god såpe (har en liten flaske av den). jeg har selv også brukt et par av såpene til stjärnagloss som jeg egentlig er ganske fornøyd med.

http://www.shinearam...d=STG-KORWW-GAL

http://www.shinearam...?id=STG-TWG-GAL

sistnevnte her er sinnsykt glatt og lukter som CG CW+G. körsbär (veldig lik som CG maxi suds II (de har også denne) som også mange her bruker. lukter likt og har samme konsistens og fage) såpa skummer litt mere enn tangerine.

duragloss 901 er også en klar favoritt hos mange (har ikke prøv denne selv) http://www.shinearam...d=DUR-901CWC-64

bakplate til de store padene får du her: http://www.shinearam...hp?id=MMM-09552

bakplata til spotpad's finner jeg ikke for øyeblikket

3. her er det mye å velge i. skal du ha MF kluter til å tørke bilen med etter vask eller skal du ha til og buffe voks med... osv ?

dårlig med store MF pakker på denne siden. hvis du trenger et handkle til å tørke bilen med etter vask, så vil jeg anbefale dette:

http://www.shinearam...=VAL-GIANTPLUSH

4. må nesten noen andre svare på da jeg ikke har erfaring med meg's sine produkter.

husk at det er ikke sikkert alt det jeg nevner her som er "best" men det er noe av det jeg bruker/har prøvd som jeg er fornøyd med.

jeg er også ganske fersk innen for dette. har kun holdt på 1 år.

Takkar for svar.

Jau eg skal handle frå Shinerama, så stemmer det. Det eg meinte var at eg har fått anbefalt desse produkta frå Meguiars til å fjerne dei stygge merka på bilen min lenger oppe i tråden. Så 3M er sikkert bra, men eg må vite spesifike produkt og kor mange produkt i 3M-serien eg bør ha. Blei anbefalt ein fin og ein grov frå MG 105 og 205 samt alle 3 putene av ØHN. Så derfor tenkte eg at eg kjører på med det. Merket spelar forsåvidt ingen rolle for meg. Men då har eg eit greit utgangspunkt. Og så valgte eg clay og sealer frå samme leverandør for å gjere det enkelt. Så orkar liksom ikkje å begynne på nytt, om du skjønnar. Har brukt masse tid på å finne fram til den lista eg har no, men mangla eit par ting som du heldigvis hjelpte meg med no. Bakplate, mikrofiber og såpe.

1. Trur eg går for ein stjärnagloss-dunk eg då.

2. Takk, men er vel litt liten den der? Eg skal bestille 7" pader

3. Mikrofiber til både å legge på med og ta av. Er jo enkelte plassar eg ikkje kjem så greit til med maskin. Men mest for å ta av. Samt sealer av og på. Tørkehanduken du linkar til er utsolgt, men eg kan jo alltids vente litt med å bestille. Er det ikkje greit det eg fant fram? Trur eg har lese på forumet at det er greit. (Chemical guys miracle dryer microfibre towel)

4. Håpar berre nokon kan svare meg litt på dette med #105 og #205, og kva verdi desse har for meg etter at eg har korrigert denne gangen. Om eg kan fortsette å bruke dei, eller om eg då bør gå ove til andre stoff....

Sett stor pris at du tar deg tid :) Er litt av ein jungel av produkt og det er vanskelig når eg har så lite forhold til ting og skal bestille "alt"

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0
4. Håpar berre nokon kan svare meg litt på dette med #105 og #205, og kva verdi desse har for meg etter at eg har korrigert denne gangen. Om eg kan fortsette å bruke dei, eller om eg då bør gå ove til andre stoff...."

Produktene jeg foreslår funker akkurat like bra som noe annet som er foreslått her. ;) De kan brukes på all lakk du kommer over og ei litersflaske holder til mange biler. Poleringputene til Meguiar's er noe av de beste du kan få på markedet. De grove/burgunderputene holder også en god del lenger enn det meste av grove puter fra f. eks 3M og Scholl. Derfor trenger du egentlig bare det jeg skrev i forrige post. :) Hvis du skal kjøpe flere enn de tre, hadde jeg heller kjøpt noe mindre Meguiar's Soft Buff 4" puter ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Takk for oppklaring:) Kva sealer ville du lagt på toppen? #21? NXT Tech Wax? NXT Tech Wax paste? Eller noke heilt anna?

Endret av thamule
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Takk for oppklaring:) Kva sealer ville du lagt på toppen? #21? NXT Tech Wax? NXT Tech Wax paste? Eller noke heilt anna?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive