Gå til innhold

avfettining over hele bilen


Høydal

Recommended Posts

Sikker dumt spm, men må bare spørre for det.

Går det greit å bruke avfettning over hele bilen eller skal det bare brukes på sidene av bilen.

Pleier å legge på opp til under rutene til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hvilken type avfetting du bruker, og hvorfor du bruker den. Om det er snakk om hverdagsvasken på en lite skitten bil, bruker jeg aldri avfetting over hele bilen. Noen ganger ikke i det hele tatt. Om bilen ikke har mye smuss og inngrodd støv, legger jeg surfex HD utblandet 1:10 på nedre panel rundt bilen. Om vinteren kan det gå med mer prickbort pga mer skit og salt. Om du derimot skal kjøre en korrigering og legge på ny voks, skal du selvsagt avfette hele bilen for å fjerne mest mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prickbort legger jeg som regel fra vinduene og ned da det er der asfalten sitter. Brukes kun når det er nødvendig eller før polering eller annen lakkpleie.

Surfex bruker jeg som mild avfetting før hver vask. Denne legges på i 1:20 over hele bilen.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lurt litt på dette med avfetting og forskjellen på Prickbort og Surfex HD. Står jo i nybegynnerguiden at Surfex tar LSP mens Prickbort ikke gjør det?

Men siden dere da blander opp Surfex til 1:20 / 1:10 så blir det mildt nok til hverdagsvasken?

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prickbort er god på det surfex er dårlig på og motsatt. De er 2 veldig forskjellige produkter. Prickbort tar asfalt, tjære osv, det gjør ikke surfex som igjen tar orkanisk skitt og møkk som finnes i vanlig trafikkfilm. Surfex utblandet i 1:20 er betydelig mildere mot lsp enn prickbort, men den ene er ikke en erstatning for den andre.

Surfex betrakter jeg i denne sammenhengen mest som en form for apc eller prewash som også kan brukes til avfetting av motor, dørhengsler, dekkrens osv, mens prickbort her brukes nesten utelukkende til asfaltfjerning.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Har prickbort og Orange Pre Wash. Kan jeg bruke begge for å fjerne gammel dritt samt restene fra meg 1-2-3 eller holder det med pre washen?. Skal prøve å ta full pakke på volvo da spin doctor er innkjøpt sammen med div 3M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Prickbort på bilen, så venter du i 5-6 minutter (ikke la den tørke) så legger du OPW over Prickbort med FoamCanon, venter i 5-6 minutter igjen og så spyler du bilen med høytrykk.. :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Får prøve en dag det er pent vær igjen. For tida kommer å går regnet så er noe dritt da bilen blir brukt daglig enn så lenge i tillegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...