Gå til innhold

TEST: Chemical guys XXX HARD CORE wax


Oluf

Recommended Posts

En liten test av Chemical Guys sin nye billigvoks.

Etter jeg var ferdig med korrigering av lakk og vårshine måtte jeg jo legge en voks. Jeg hadde denne voksen liggende og tenkte jeg like så greit kunne kjøre i gang en liten test av den for morro skyld.

Stakk ned i kjelleren å hentet den.

IMG_20110515_115206.jpg

Og la på.

IMG_20110515_122124.jpg

Enkel å legge men ikke alt for lett å buffe, dog ikke noe stort problem.

Ferdig buffet.

IMG_20110515_125408.jpg

Utseende var ingen aha opplevelsel, mangler en god del dybde og wetlook. Tror dette er første gangen jeg har klart å se forskjell på utseende på 2 forskjellige vokser. Voksen som lå på før denne var CG Celeste Dettaglio og den så mye bedre ut på lakken.

Så over til beading, sheeting og holdbarhet.

Voksen ble lagt 15.05.2011 og ca 14 dager etter ble den vasket.

IMG_20110530_174225.jpg

IMG_20110530_174235.jpg

IMG_20110530_174247.jpg

IMG_20110530_174254.jpg

Beading var ikke så dårlig, men sheeting var langt fra top notch. I skrivende stund er beading veldig fraværende på sidepaneler og sheeting er det også veldig dårlig med etter bare 1 mnd, så noen supervoks er det nok ikke. Men hva forventer man for 169kr? B)

Det jeg synes er best med voksen så langt er at lakken ble veldig glatt og lett å vaske, det var det ingenting å si på.

En liten filmsnutt, elendig mobilkamera og filmen ble på en eller annen måte vendt 90 grader. Dette er ca 14 dager etter voksen ble lagt.

Vannet sheeter,men det tar ganske langt tid. Mye mere å gå på mtp vannskrekk her.

Endret av Bilpleie gærning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vil du sammenligne den med Meguiars #16 hvis du har prøvd den?

Har ikke prøvd den desverre, men etter det jeg har lest meg fram til så er nok den mange hakk bedre både på utseende, sheeting og holdbarhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme erfaringer som jeg gjorde meg med xxx voksen. Utrolig dårlig holdbarhet <_<

På den annen side fikk focusen en rødfarge jeg aldri har sett før.... nesten orange, så det var jo litt spenstig :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også mye å si hvordan du gjør forarbeidet FØR du legger voksen. Synes ikke denne var så imponerende :) Har egentlig alltid trodd at XXX var en felgvoks ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også mye å si hvordan du gjør forarbeidet FØR du legger voksen. Synes ikke denne var så imponerende :) Har egentlig alltid trodd at XXX var en felgvoks ;)

Ble kjørt s30+ på roterende over hele bilen samt whipedown, avfetting, skumlegging og bøttevask før den fikk stå å tørke i ett døgn før jeg la voksen dagen etter, så tror nok ikke det er noe galt der.

"XXX is sure to create the deepest, wettest, glossiest shine" stemmer i hvertfall ikke. Jeg har alldrig hatt en voks som ser så "dårlig" ut på lakken før.

Endret av Bilpleie gærning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Liten update. Kjapp bøttevask i dag.

Slik så det ut før vask i dag, fa**s grusvei....

Beklager dårlige mobilkamera bilder.

IMG_20110626_203821.jpg

IMG_20110626_203831.jpg

4 toppede korker CG citrus wash clear i bøtta.

IMG_20110626_204119.jpg

Etter vask så det slik ut

Henger såvidt med på bagasjeluke

IMG_20110626_205510.jpg

Panser

IMG_20110626_205546.jpg

Og tak

IMG_20110626_205601.jpg

Nedre deler på sidepaneler er det helt dødt.

IMG_20110626_205522.jpg

IMG_20110626_205530.jpg

Etter 1mnd og 11 dager er det nesten helt dødt. Panser, tak og bagasjeluke beader enda, men perlene blir ikke skikkelig runde og sheeting er veldig dårlig. Ingen imponerende voks. Man får andre vokser som er mye bedre for ca samme pris.

Endret av Bilpleie gærning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er merkelig at såpass mange har dårlig erfaring med XXX som kommer frem her.

Har selv brukt den en del, og synes hverken det er noe å si på holdbarheten, utseendet eller arbeidet med å få tørket av.

Vet derimot om flere enn meg selv som lar seg imponere av den ;)

Kanskje klimaet på haugalandet passer godt med voksen :)

Er i hvertfall dødt på nedre paneler, samt at det var alldrig noe sheeting å skryte av heller. Ingen gode erfaringer her i hvertfall. Hadde heller gått for en Collinite eller Nattys voks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Pokker at jeg ikke så dette FØR jeg bestilte meg en sånn da...bra jeg bestilte meg en liten testpot av noka anna og da ;)

Men det står vel noe om at denne skal kunne legges lagvis (eller kan alle vokser det?) Hvor mange lag brukte du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pokker at jeg ikke så dette FØR jeg bestilte meg en sånn da...bra jeg bestilte meg en liten testpot av noka anna og da ;)

Men det står vel noe om at denne skal kunne legges lagvis (eller kan alle vokser det?) Hvor mange lag brukte du?

Det ble lagt bare ett lag her ja, og ja alle vokser kan legges i flere lag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effekten av det derimot, kan diskuteres. :)

Det kan sikkert diskuteres opp og ned mange A4 sider ja. Jeg har hittil aldrig lagt 2 lag, i håp om å korte ned leve tiden så jeg kan legge voks flere ganger i året :D

Endret av Bilpleie gærning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hittil aldrig lagt 2 lag, i håp om å korte ned leve tiden så jeg kan legge voks flere ganger i året :D

Godt poeng som jeg har tenkt på selv hver gang jeg leser at en voks varer ørtå-børti mnd, da får man jo aldri brukt den andre krukka med giull man kjøpte...fordi den skulle lukte så godt eller no sånt ;)

Endret av bsa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Gammel test, men jeg tenkte jeg skulle legge til mine erfaringer.

Voksen kan kjøpes her:

http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&filter_name=xxx&product_id=240

Vær obs på at produktbildet hos SS er gammelt, krukken er lik bildet til Oluf.

Voksen lukter skikkelig godt, er lett å få på padden, lett å påføre og om man legger tynt: også lett å buffe.

Det står på krukka at voksen godt kan ligge 15-20 minutter å haze før man buffer, men idag glemte jeg tiden når jeg tok middagspause, og voksen er like lett å buffe om den har fått ligge noen timer. :)

Min erfaring er at den holder ca 2 måneder i høstværet vi har her på nordvestlandet, på en bil som kanskje vaskes en gang hver mnd men kjøres 10 mil om dagen.

Pluss:

Billig

Lukter godt

Lett å påføre

Lett å buffe

Beader/sheeter bra når nylagt

Minus:

Ser litt "flat" ut

Relativt kort holdbarhet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...