heanwi

Blande lakk og klarlakk for fiksing av steinsprut

Ser at flere blander klarlakk og lakk når de fikser steinsprut o.l., men jeg klarer ikke helt å finne ut hvordan jeg får et noenlunde greit blandingsforhold. Er så pass små mengder jeg jobber med. Tips til hvordan jeg får en fin blanding? 2 dråper lakk + 1 dråpe klarlakk f.eks.?

Spurte forøvrig lakksjappa om de kunne fikse dette, men de anbefalte heller å ta det hver for seg.

Kan lakken og klarlakken jeg har kjøpt blandes i det hele tatt (ønsker ikke en stygg reaksjon mellom de to);

baselakk (10-30% Xylen,10- 30% Butanon, 10-30% Aceton)

klarlakk (datablad)

Jeg har overhodet ikke peiling på dette.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser at flere blander klarlakk og lakk når de fikser steinsprut o.l., men jeg klarer ikke helt å finne ut hvordan jeg får et noenlunde greit blandingsforhold. Er så pass små mengder jeg jobber med. Tips til hvordan jeg får en fin blanding? 2 dråper lakk + 1 dråpe klarlakk f.eks.?

Spurte forøvrig lakksjappa om de kunne fikse dette, men de anbefalte heller å ta det hver for seg.

Kan lakken og klarlakken jeg har kjøpt blandes i det hele tatt (ønsker ikke en stygg reaksjon mellom de to);

baselakk (10-30% Xylen,10- 30% Butanon, 10-30% Aceton)

klarlakk (datablad)

Jeg har overhodet ikke peiling på dette.

Kan dessverre ikke si om lakken du har tåler å blandes, men å bruke en del klarlakk til to eller tre deler farge høres greit ut. Noen rapporterer om bra resultater bare med farge uten klarlakk. Andre legger på farge først og klarlakk etterpå og sier det blir bra. Jeg har ikke prøvd disse metodene, men jeg har prøvd å fikse steinsprut med blanding av farge og klarlakk, og det ble veldig bra. Jeg tror dette er den måten som enklest gir et godt resultat.

Jeg har prøvd å blande farge og klarlakk til min bil, men det klumper seg etter noen sekunder. Har både prøvd den klarlakken som følger med i original lakkstiftsett, og en annen klarlakk på sprayboks uten hell. Derfor har jeg har kjøpt en liten flaske med ferdigblandet farge og klarlakk fra Ødegård lakk i stedet. Koster et par hundrelapper, men den er fin å jobbe med, og jeg regner med at den holder en god stund før den tørker ut.

Uansett tror jeg ikke det er noen fare å prøve å blande litt av de to du har kjøpt. Tipper at det verste som kan skje er at de klumper seg. Tror ikke de eksploderer eller noe sånt. :)

Endret av obimann
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klarlakk trenger herder for den er som sagt 2komponent vis fargen er 2 komp. så kan de blandes eks. på 2 komp farge er vanlig base lakk.

metallic lakk er 1 komponent trenger ikke herder så blander du de vill du få en havregrøt lakk :P så lakken må få herdet litt før klarlakk legges på ellers samme effekt.

enkelt "alt" 1 komponent kan blandes samme på 2 komponent.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive