Gå til innhold

Handle fra Ebay i tyskland


Mr.Custom

Recommended Posts

Saltkjelen

Å handle fra ebay er ikke noe problem så fremt du sørger for å handle med noen med gode tilbakemeldinger. Husk å budsjetter for at du må betale mva og så får du heller bli positivt overrasket dersom du ikke må betale. Jeg har p.d.d aldri betalt mva på det jeg har handlet på ebay... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale Ebay ja, har handlet ca 200 pakker derfra i løpet av 4-5 år. Både fra ebay.com, ebay.de og ebay.co.uk..

Til og med fått tilsendt diplom i posten da jeg passerte 100 positive tilbakemeldinger.. hehe :D

Aldri hatt et problem som ikke har løst seg greit.

Eneste vondt jeg kan si om tyskerene er at de sjelden tar PayPal (bruker IBAN, SWIFT nummer fra steinalderen), at de sjeldent sender utenfor EU (Norge er problem) og at de som regel er utrolig trege til å sende. Min erfaring hvertfall, men en blir ikke lurt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe misvisende/unøyaktig informasjon her. På en side er eBay trygt, og kombinerer du med PayPal er du relativt trygg. Selgere på eBay er privatpersoner og små bedrifter. Ta derfor samme forhåndsregler som du gjør via Finn.no.

1. Er prisen for god til å være sann, er den mest sannsynelig det.

2. Sjekk alltid rykte for hver selger. Sjekk også om han sender til Norge, og hvor mye han tar for dette. Hvis dette ikke er opplyst kan man ta kontakt med selger.

3. Bruk som nevnt sunn fornuft. Det ER svindel her også (snakker av erfaring - men gjennomskuet heldigivis selger før betaling).

Enn så lenge man har forståelse for at det finnes kriminelle i denne verden, går det fint. :) Bruker ofte eBay selv og skulle gjerne hatt tjeneste i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saltkjelen

takker for svar. har aldri handlet fra ebay enda, er litt skeptisk av natur B)

Helt naturlig det. Jeg mottok delene mine fra USA kl 12 i går. Det gav en frakttid på snaue 2 dager. I tillegg hadde selger skrevet at pakken hadde en verdi på 75 dollar. Slapp dermed å betale mva. for varene til tros for at de kostet en del mer.. Helt toppers.. :D

Bruk som nevnt paypal og sjekk så mye som mulig rundt selger før du handler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kalevipalo

Har selv brukt ebay i mange år nå. (usa, canada, tyskland, polen og england)

Har handlet diverse varer som snøscooterdeler, bildeler, bilpleiemidler osv.

Har kun positive ord å si om Ebay. Har KUN brukt PayPal ved betaling og det kan ALDRI falle meg inn å betale på forskudd eller via andre metoder.

Har ved to anledninger støtt på problemer som PayPal ordnet opp i.

Hadde jeg ved disse to anledningene betalt med annen måte enn PayPal så ville jeg mest trolig ha tapt 4 tusen kroner.

Bruker du PayPal så har du en "forsikring" som trer i kraft om du ikke mottar varen, hvis den er defekt osv

Endret av kalevipalo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg stemmer i lovprisingen av eBay, jeg også. Har handlet fra ebay UK, US, DE, AU siden 2003 samt allegro.pl (QXL Polen) siden 2007, og har aldri hatt noen problemer. Var skeptisk til Allegro.pl i begynnelsen siden de ikke bruker PayPal der, men da fruen er polsk og vi ringer til selgeren og kjøper varene, så har det gått greit. Eneste aberet er at de vil ha penger overført via internasjonal bankoverføring, og det tar lang tid og koster mye penger. Vi prøver å oppdra selgerne til å begynne å bruke PayPal, men de ser ikke poenget når bankoverføring funker så bra...:rolleyes:

Har handlet klokker, bildeler, bøker, sminke (til fruen), PC-deler, CD'er og DVD'er og en haug andre greier, og stort sett alt har kommet frem uskadd og i god stand. Enkelte artikler har forsvunnet underveis, men da har selgeren enten gitt meg pengene tilbake uten noe fuss, eller sendt ny artikkel.

Som det har blitt nevnt tidligere er det viktig å sjekke forholdene rundt selgeren, se på feedback og ratings og hva andre kunder skriver, og om vedkommende har fått mye negativ feedback siste1-6 månedene. Ut over det er det egentlig bare å mekke seg en konto og sette i gang med å kjøpe.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dansken

eBay er ikke noe å være redd for, så sant man bruker sunn fornuft.

Jeg har 62 positive tilbakemelding, dvs 62 gjennomførte handler. Jeg har handlet mye med tyske privatpersoner med kun 20-30 positive tilbakemeldinger, men da har de ikke hatt en eneste negativ tilbakemelding. Jeg bruker Skandiabanken som ikke tar noe gebyr for overføring til utlandet, og har handlet med mange som ikke tar paypal helt uten problemer. Det hender at de har opplyst en SWIFT-adresse som ikke er internasjonal, men da har jeg gått på chatten til Skandiabanken og fått opplyst korrekt SWIFT-adresse i løpet av et minutt :thumbup:

Skal du handle med tyskere er det absolutt en fordel å kunne litt tysk, da det ikke er alle tyskere som er like flinke i engelsk :unsure: Og kommer du bort i noen som nekter å sende til Norge, kan en løsning være om du kjenner noen i Sverige eller Danmark som det kan sendes til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...