Gå til innhold

Spm ang første runde med roterende maskin


Aashome

Recommended Posts

Har nå begitt meg utpå med roterende for første gang. (første gang med maskin også)

Syns det gikk greit, selv om det var litt klunder med å holde kontroll på maskinen i ny og ne.

Men har et par spm som jeg lurer litt på, og håper noen kan hjelpe meg litt her.

Bilen som jeg polerer nå, er VELDIG sliten i lakken, med mye småriper(vaskeriper osv). Er en BMW 520 E30 med sølvfarge. (Noen som har vært borti samme lakk?)

Prøvde meg først med blå scholl pad og S17 +, men syns ikke det tok nok. Prøvde derfor blå scholl med S03 gold, og syns det tok mye bedre. Men syns fortsatt at det satt igjen littegranne riper. Riper som ikke er dype, og som jeg trudde før jeg startet at de ville gå bort fort. Er tipset her å presse på hardere? Evt. prøve en annen pad?

Og når vi er inne på å presse hardere med maskinen, så var jeg litt uheldig å greie å lage en liten bulk i panseret når jeg jobbet. Presset ganske greit, og så etterpå at det kom en liten bulk. Har jeg presset litt for hardt?

Også et lite spm til; er litt usikker på hvordan folk gjør det, men hvis jeg finner en kombo som tar perfekt, kan jeg da jobbe på hele bilen også ta wipedown etter at jeg er ferdig? Gjør det noe at produktet ligger på lakken til jeg er ferdig med å polerere? Eller må jeg fjerne produktet etter at jeg er ferdig med et panel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Hei! Om du ikke tar nok etter en runde, så ta en til,og en til.Helt til du er fornøyd :) Kan være svakhet i panser etter gammel skade f.eks som gjør at det ble bulk.Og at du kjørte lakken veldig varm.Er greiest å tørke av etter hvert panel.Du bruker en meget god pad og produkt kombinasjon ;)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michael

De ripene som er tilbake etter blå scholl og s03 gold er enten riper som var der fra før eller kjørespor som har kommet fra den grove komboen du brukte. Prøv eventuelt å gjør et par ekstra pass bår du polerer, og skift deretter til en mildere kombo som kan fjerne kjørespor.

Er bulken der fortsatt eller er det bare slik at du presset ned panseret og at panseret så "hopper" tilbake på plass? Kanskje litt for hardt press, ja.

Ta ett og ett panel av gangen. Først polering/rubbing. Fjern rester/wipedown. Sjekk etter riper/swirls/kjørespor. Ta en strafferunde om ikke alt er borte. Fjern rester/wipedown. Om du ike fjerner restene etter polishen for hvert panel hvordan skal du da vite om du har klart å fjerne ripene?

Velkommen til min komplette Bilpleieguide fra A til Å

Most cars have, like uncut diamonds, shining qualities beneath a rough exterior. Let them shine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også at man bør jobbe på små områder om gangen, spesiellt når det gjelder korreksjon/cutting. Ikke hele paneler på en gang. F.eks 30x30cm.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Om du ikke tar nok etter en runde, så ta en til,og en til.Helt til du er fornøyd :) Kan være svakhet i panser etter gammel skade f.eks som gjør at det ble bulk.Og at du kjørte lakken veldig varm.Er greiest å tørke av etter hvert panel.Du bruker en meget god pad og produkt kombinasjon ;)

Takker for raskt og bra svar! :)

Nå kjørte jeg en pass på første trinn, også kjørte jeg 2 pass på trinn 2, også kjørte jeg 4-5 pass på trinn 3. (Er snakk om en Hitachi SP18) Det tok mye, men som sagt det sitter igjen littegranne. Kan se om jeg får tatt noen bilder når jeg skal begynne på igjen i morra igjen.

De ripene som er tilbake etter blå scholl og s03 gold er enten riper som var der fra før eller kjørespor som har kommet fra den grove komboen du brukte. Prøv eventuelt å gjør et par ekstra pass bår du polerer, og skift deretter til en mildere kombo som kan fjerne kjørespor.

Er bulken der fortsatt eller er det bare slik at du presset ned panseret og at panseret så "hopper" tilbake på plass? Kanskje litt for hardt press, ja.

Ta ett og ett panel av gangen. Først polering/rubbing. Fjern rester/wipedown. Sjekk etter riper/swirls/kjørespor. Ta en strafferunde om ikke alt er borte. Fjern rester/wipedown. Om du ike fjerner restene etter polishen for hvert panel hvordan skal du da vite om du har klart å fjerne ripene?

Skjønner :) Men jeg problemet er at jeg ikke har S30 som jeg trur jeg egentlig burde ha hatt. Jeg har bare S03, S17 og S40. Evt. prøve S17 med svart pad?

Bulken er der fortsatt. Kjente det når jeg jobbet at det "datt" ned og spratt opp igjen. Men så i etterkant at det blei en liten bulk. Men jeg syns ikke jeg presset så hardt der( var på toppen av panseret på midten) som jeg gjorde på resten av panseret. Og syns jeg ikke fikk tatt like mye der, som jeg gjorde på resten. Så burde egentlig gå over mer der, men er redd for å lage en større bulk.

Hehe, det er sant. Men er jo lest at noen her inne har polert bilen, også kjørt den ut for å vaske den og ta den i sola for å se etter swirls osv, også tatt den inn igjen for en ny runde. Nettopp fordi det er igjen kjørespor osv.

Husk også at man bør jobbe på små områder om gangen, spesiellt når det gjelder korreksjon/cutting. Ikke hele paneler på en gang. F.eks 30x30cm.

Skjønner :) Jeg delte vel panseret opp i 6 biter. Ennå så kunne jeg ha delt det opp enda mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Normalt så "tørker" en bare vekk restene fra poleringen. mens en jobber.

Jeg tester komboer med wipedown til jeg finner en som jeg er fornøyd med også kjører jeg hele bilen med den før jeg kjører ut å spyler av for å fjerne oljer og polish rester i dørsprekker osv.

blir det veldig mye kjørespor og hollogrammer hadde nok en lett runde med S17 vert greit.

Men det er bare å teste med S40 og fin pad. også ta wipedown et par omganger også kontrollere resultatet. blir det bra er det bare å kjøre på videre.

har du andre pads en den blå? den er i hvertfall ikke noe å kjøre finnishing med :)

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt så "tørker" en bare vekk restene fra poleringen. mens en jobber.

Jeg tester komboer med wipedown til jeg finner en som jeg er fornøyd med også kjører jeg hele bilen med den før jeg kjører ut å spyler av for å fjerne oljer og polish rester i dørsprekker osv.

blir det veldig mye kjørespor og hollogrammer hadde nok en lett runde med S17 vert greit.

Men det er bare å teste med S40 og fin pad. også ta wipedown et par omganger også kontrollere resultatet. blir det bra er det bare å kjøre på videre.

har du andre pads en den blå? den er i hvertfall ikke noe å kjøre finnishing med :)

Åja, trudde man tok wipedown etter hver del man jobbet med. Bare tørke av, også vaske osv etter at man har tatt hele bilen altså. Da blir det ikke så mye fram og tilbake. Jeg syns det blei litt stress med å ta en liten del, også legge ned maskin, ta wipedown også inspisere for å deretter kanskje kjøre på igjen. Var litt redd for hvordan det ville gå hvis jeg lot det ligge for lenge.

Jeg har blå, svart, oransje og gul scholls :)

Så litt i lyset etterpå, og så ikke hollogrammer da i hvertfall. Kun noen riper som nevnt tidligere, som ikke ville helt bort. S17 med svart pads evt. for å ta de siste ripene som er igjen?

Endret av Aashome
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

fikk bulk når jeg holdt på selv (på taket). etter en liten stund spratt den tilbake. hvis den ikke gjør det hos deg, så se om do kommer til fra baksida. gjør du det så gi den et lite slag med handa, så spretter den nok på plass igjen :) er ikke så mye som skal til på sånne bulker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å ha en kraftig LED-lykt eller sterk sol for å se etter kjørespor (synes kanskje ikke så godt på din farge men..). Har blitt lurt av e litt for svak LED-lykt et par ganger nå. Skal teste en med 200 lumen neste gang, håper det holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...