Gå til innhold

Hjelp en nybegynner: Fixit poleringsmaskin osv.


m5glenn

Recommended Posts

Hallo! Som dere nå forstår er jeg en nybegynner i faget.

Jeg begynner i det små og har kjøpt en enkel Fixit 1400W NT fra Jernia.

http://www.jernia.no/k/ki.aspx?sku=625375

Ser herlt grei ut, 1400w, 600-3000 o/min. (Så i en tråd her et sted at en kar hadde brukt denne og fikk godt resultat).

Jeg har fra før det mest nødvendige; såpe, vaskehanske, "tørkeklut"/waffel, bøtte, clay osv.

Jeg er helt "noob" og har forsøkt å lese nybegynner tråden; http://www.detailersclub.no/forum/topic/6399-er-du-nybegynner-paa-produktjakt/

Men dette er helt "overkill" for meg. Jeg skal begynne i det små og dette er alt for mye for meg å sette meg inn i helt i starten.

Trenger derfor bare et par enkle tips:

Det følger med et polerhode på 18 cm. Er veldet som omtales som bakplate her på forumet.

Har inntrykk av at det anbefales å bytte denne ut med en gang.

Noen som kan anbefale meg hva jeg bør anskaffe? (En eller flere?)

Evt. noen enkle pads for en nybegynner?

Takker og bukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva slags bi(er) skal dette brukes på?

Har du eventuellt eit testpanel eller ein bil som det ikkje er so nøye å teste på?

Eg har sjøl uber pads og scholl poleringsprodukter og er fornøyd med dette.

Pads i omtrent 150mm og bakplate som passer til desse er å anbefalle. (ca 125mm på bakplaten)

Gul, oransje og grønn uber bruker eg.

Scholl S03 gold, S17+ og S30 er greit å ha.

Da er du klar for det meste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva slags bi(er) skal dette brukes på?

Har du eventuellt eit testpanel eller ein bil som det ikkje er so nøye å teste på?

Eg har sjøl uber pads og scholl poleringsprodukter og er fornøyd med dette.

Pads i omtrent 150mm og bakplate som passer til desse er å anbefalle. (ca 125mm på bakplaten)

Gul, oransje og grønn uber bruker eg.

Scholl S03 gold, S17+ og S30 er greit å ha.

Da er du klar for det meste

Hei og takk for svar!

Dette blir til å begnnne med for å "trene meg opp" og få erfaring.

Begynner med min gamle 2000 Nissan Primera også får vi se hvordan det går.

Ok, så de gjelder det evt. å finne en bakplate på ca. 125 mm. Men finnes kanskje mange varianter der også.

Også uber pads (regner med at de forskjellige fargene betyr forskjellig stivhet eller noe?)

Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Også uber pads (regner med at de forskjellige fargene betyr forskjellig stivhet eller noe?)

Gul har mest "cut" altså den groveste. Så kommer Orange som er litt mildere og til slutt Grønn.

Personlig bruker jeg stort sett den Orange på min bil.

Kommer litt ann på type lakk og hvor har den er osv.

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, bra saker. Begynner i allefall å få litt oversikten her.

Tenkte på denne bakplata 125 mm. 3M bakplate:

http://www.autobahn-bilpleie.no/index.php?nr=90&case=4&id=352&idkategori=41&kat_name=3M&prod_name=3M Bakplate 125 mm&startrow=

Denne passer til roterende polermaskiner står det. Hvordan vet jeg om den jeg har kjøpt er roterende?

Også M14 gjenger - er det 14mm. eller hva betyr det?

Er det mange forskjellige dim. på gjengene til disse forskjellige maskinene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også kjøpt meg en Fixit og samtidig en liten bakplate fra Scholl (angrer på at jeg ikke kjøpte både stor og liten bakplate med en gang), bare å skru rett på.

Den bakplata som følger med Fixit er gigantisk! Sikkert fin på båt

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg handlet inn litt "good stuff" fra Scandic shine og Autobahn.

I dag skal jeg bare prøve ut maskinen litt forsiktig - premiere for oss (meg og maskinen). Jeg skal bli litt kjent med maskinen i første omgang og har fått låne en gammel bil å øve meg på.

For å ikke bruke opp de "edle" remediene jeg har kjøpt så begynner jeg med noe All in One polish. Har vasket og rengjort bilen og har nå påført AIO polishen for hånd. Er det greit å polere/pusse av AIO med grønn Uber pad?

Hva anbefaler dere? Påføre de enkelte produktene med maskinen eller for hånd? Hva bruker dere i tilfellet å påføre med hvis dere bruker maskin (finnes det egne "påføringspads?)? Ja jeg innrømmer - er helt grønn på dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders_Aa

Du bruker samme pads til å påføre polishen. Du kjører bare på lav hastighet i starten får å fordele polishen uten press, og deretter gir du mer press i tillegg til at du øker hastigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Da prøver jeg det.

Turtle AIO voksen jeg brukte gjorde lakken blank, men som jeg regnet med ble ingen av vaskeripene osv. borte.

Jeg er veldig fristet til å prøve meg med Scholl

Hva tror dere om denne kombinasjonen?

Gul Uber pad sammen med Scholl S03+ Gold. (Påføre rolig med samme pad og så jobbe med den til produktet er borte?)

Orange Uber pad sammen med Scholl S17. (Påføre rolig med samme pad og så jobbe med den til produktet er borte?)

Og til slutt grønn Uber pad sammen med Scholl S40. (Påføre for hånd. La tørke for så å jobbe bort alt med maskin/pad).

Bruker da som nevnt i posten over samme pad på lav hastighet til å påføre, før jeg rolig kjører opp tempoet noe.

Er det bare "tut og kjør" etterpå, eller må/bør jeg ha nå utenpå denne komboen etterpå (sealer?)? Er S40 å anse som en sealer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders_Aa

Den første komboen du nevnte er bra...men de to andre er jeg litt usikker på. Eventuelt bruke blå Uber til S40.

Du sprer produktet på lav hastighet som sagt, deretter gir du mer press og øker hastigheten. Når du mener du har jobbet lenge nok, tørker du av med microfiber, evt. wipedown etterpå.

S40 er kun en fin polish med lite slipe midler. Etter å ha polert er det viktig å påføre voks som får herdet noen timer før du tar det av.

Uten voks er arbeidet bortkasta....

Det er forresten viktig å ikke bruke samme pad du bruker med grov polish som til fin polish. Da vil slipemidlene sitte igjen i padden, noe som lager swirls....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pad og produkt kombinasjonene du lister opp blir ofte brukt, men husk å begynne med den mildeste komboen først for å se hvor mye som skal til for å oppnå ønsket resultat.

Siden det er første gang med maskin er det kansje en ide å ikke gå for grovt til verks. Jo grovere produkt/pad du bruker jo vaskeligere er maskinen å styre. Når du jobber deg oppover på grovhetsskalaen, stopp før det blir vanskelig å styre maskinen og korriger med den komboen. Gå deretter over med mildere kombo for å fjerne hologramer og å få opp glansen.

Etterpå må du legge på beskyttelse (voks/sealer).

Voks herder etter at du har buffet den av. Skal normalt sitte på ca 10min før du buffer av :)

S40 påføres med maskin og jobbes til nesten borte. Buff av med mf med en gang (slik som alle andre korrigerende polisher)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders_Aa

Jeg har tydeligvis misforstått litt angående det med voksen. Har nemlig ikke gjort ting praktisk enda...kun lært det teoretiske ;)

Man lærer av sine feil! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mye bra her! Takk for gode svar.

Har prøvd meg litt helt forsikrig i det små nå i kveld. Går foreløpig fint...

Har et krevende objekt; en Mitsubishi Lancerfra 1989 som aldri har sett en skvett polish eller voks (annet en voks i fra maskinen etter børstevask på bensinstasjonen).

Veldig vanskelig å få bort de lengste og dypeste vaskeripene, har ikke turt å gå for hardt til verks heller. Redd for varmeutvikling og for å ta for mye av lakken.

Fikk et lite tilfelle av at polishen til slutt "klumpet" seg eller hva jeg skal si... Virket som om det kom mot slutten, når jeg begynte å få lite polish igjen på lakken (eller kanskje lite(varm, el tør?) polish på lakken. Paden liksom kastet ut/spyttet ut noen avlange, små klumpete produktrester. Hadde jeg fått for mye polish på paden eller på et område av lakken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...