• 0
Playmoon

Megs UC med DA - fremdeles riper

Spørsmål

Har gjort noen forsøk med ulike pads og Megs UC på min Cotech 2-hoder i dag - med blandet hell. Jobber på en sort A3 sportback 2005, så langt bare konsentrert meg om panseret. Eieren (min mor) har valgt å bruke vaskemaskin på vinterstid. (Jeg er ikke sint, bare veldig veldig skuffet...)

Swirls blir borte etter et pass med Sonax gule og Cyclo oransje (jobber alle retningene ca 5-6 ganger), men når jeg titter med xenon-lykten ligger det fremdeles mange enkeltriper igjen. Ser ikke merkbar forskjell med flere pass. Har også forsøkt ScratchX 2.0 men den gir swirls i kombinasjon med gul og oransje og bare bittelitt mer glans med sorte pads. UC er vel uansett hakket grovere etter hva jeg har forstått.

Spørsmålet blir: Har jeg tatt ut maksimalt av hva en DA kan få til på denne lakken, eller kan jeg fremdeles få tak i de siste ripene med flere pass, grovere cut i pads eller kraftigere produkt enn UD?

Legger til at jeg kun har tilgang på utvalget i en Bilxtra-butikk for denne gang.

Og ja - jeg skulle sikkert kjøpt ordentlig maskin når jeg i først bestemte meg for å prøve dette, men hvis learning by doing noen gang kom til sin absolutte rett, så var det vel innen bilpleie.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

10 svar til spørsmålet

• 0

Du har vel tatt maksimalt med den maskina og poleringsmidlene du har. Det finnes bedre DA maskiner og grovere poleringsmidler.

So her er det berre å handle! ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Regner med du kjører DA-maskinen på maks og presser det du og maskin makter? Spre polishen med maskinen avslått. Jobb konstant på et lite område på 20cm X 20cm. Beveg maskinen med hastighet på ca 2 cm/sekundet. Da tar du trolig ut maks korrigering av det du har tilgjengelig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Du har vel tatt maksimalt med den maskina og poleringsmidlene du har. Det finnes bedre DA maskiner og grovere poleringsmidler.

So her er det berre å handle! ;)

Ja, tenkte jeg skulle legge til at jeg allerede har siktet meg inn på DAS6-pro... men det blir ikke denne sesongen. Øvelse gjør uansett mester.

Regner med du kjører DA-maskinen på maks og presser det du og maskin makter? Spre polishen med maskinen avslått. Jobb konstant på et lite område på 20cm X 20cm. Beveg maskinen med hastighet på ca 2 cm/sekundet. Da tar du trolig ut maks korrigering av det du har tilgjengelig.

Da gjør jeg i hvert fall ingenting galt. La på såpass press at borelåsen på maskina slapp, limt på med aralditt.

Ingen forslag på andre produkter? Igjen, kun BilXtra tilgjengelig i dag.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

UC er noe av det kraftigere du kan kjøre på DA-maskin. Det er press og pass på full guffe på maskinen som gjelder - såpass med press at plata går rundt med omtrent 1 runde pr sekund. Det må varmeutvikling til for å korrigere, og hvis ikke maskinen er kraftig nok så klarer du ikke å utvikle nok varme for å ta dypere effekter. Får du tar i grovere pads enn Cyclo oransje så prøv de - ellers er det press, pass og gjentatte runder som må til.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

UC er noe av det kraftigere du kan kjøre på DA-maskin. Det er press og pass på full guffe på maskinen som gjelder - såpass med press at plata går rundt med omtrent 1 runde pr sekund. Det må varmeutvikling til for å korrigere, og hvis ikke maskinen er kraftig nok så klarer du ikke å utvikle nok varme for å ta dypere effekter. Får du tar i grovere pads enn Cyclo oransje så prøv de - ellers er det press, pass og gjentatte runder som må til.

Da tror jeg grensen er nådd for hva en Cotech orker. Blir uansett finere enn hva det var - vaskemaskiner er rett og slett døden...

Har det noe for seg å legge på AG EGP nå? Skal legge Petes 53 til slutt. Må i hvert fall gå over med en runde Surfex HD først, antar jeg?

(Det slår meg at alle spør mye om dette - 10 poeng til den som skriver en guide for oss noobs som roter rundt i grenselandet mellom AG-produkter, Megs UC og DA-bruk.)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Det virker som du trenger en maskin med mer futt i...

Har inge anelse om hvordan den Cotech'en er, men selv har jeg ikke hatt noen store problemer med å korrigere noe som helst så langt, med min Flex DA og Scholl serien. Men Flex/Festool etc. er maskiner i den øvre prisklassen og prisen på vertfall Flex DA ligger vel på rundt 3-4.000,-

Den så klart også tenkes at du gjør noe feil, for hvis du har en formening om at man nermest skal kjøre over med produkt til det er borte samt tørke av, og thats it. Det krever en del erfaring og teknikk, samt riktige produkter for å få til en skikkelig korrigering.

Nå er ikke jeg den her inne med den største erfaringen, men jeg får det nå vertfall til med mine mer eller mindre små prosjekter.

Jeg har ikke noen grunn til å tro at du ikke gjør det riktig, men kanskje heller at maskinen din er litt veik... ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Det virker som du trenger en maskin med mer futt i...

Har inge anelse om hvordan den Cotech'en er, men selv har jeg ikke hatt noen store problemer med å korrigere noe som helst så langt, med min Flex DA og Scholl serien. Men Flex/Festool etc. er maskiner i den øvre prisklassen og prisen på vertfall Flex DA ligger vel på rundt 3-4.000,-

Den så klart også tenkes at du gjør noe feil, for hvis du har en formening om at man nermest skal kjøre over med produkt til det er borte samt tørke av, og thats it. Det krever en del erfaring og teknikk, samt riktige produkter for å få til en skikkelig korrigering.

Nå er ikke jeg den her inne med den største erfaringen, men jeg får det nå vertfall til med mine mer eller mindre små prosjekter.

Jeg har ikke noen grunn til å tro at du ikke gjør det riktig, men kanskje heller at maskinen din er litt veik... ?

Ja, etter endt dag er vel konklusjonen at det trengs langt mer futt for å få til det jeg vil ha. Trolig duger ikke en god DA engang, her må det rutinert bruk av roterende til.

Jeg forsøkte noen pass med å legge meg så hardt på maskinen som jeg orket. Merket at det ble en viss varmeutvikling, men det gav ingen egentlig forskjell i hva jeg fikk korrigert vekk. Selv med flere pass oppnådde jeg samme resultat. Må legge til at jeg endte med å kjøre Sonax-pads, fikk bare tak i den ene oransje Cyclo-paden - det blir litt tungt å jobbe med 2-hodet og én pad på en hel bil...

Fullt mulig at du har rett i at jeg har forventet litt for mye etter den første opplevelsen med DA og UC. Heldigvis ikke like skuffet nå når bilen likevel ble så blank som den ble, bare litt kjipt å konstatere at det fremdeles gjenstår relativt mye jobb før alt er perfekt. Men jeg har ikke akkurat trodd det skulle være alt for enkelt, har både sett på filmene og SS her på forumet, lest ganske mye samt sjekket ut Meguiars egne og Autogeeks forum og instruksjonsfilmer på YouTube.

Uansett - har noen et innspill ift om jeg legger AG EGP nå, eller dropper jeg den og går rett på Pete's 53? Får håpe en kompetent detalier sitter sent oppe på en fredag og kan svare innen jeg entrer garasjen i morgen tidlig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Tror jeg ville gått over som du har gjort med UC og så gått rett på voksen. Jeg ville ikke selv ha tatt SRP før voks her. Alternativet ditt er å teste det på et panel med SRP under, men om du ser noe forskjell da vil jeg ikke sette penger på ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Med das6-pro DA, gul hexlogic eller scholl og s3gold får jeg tatt like mye som med roterende: det tar bare 3ganger så lang tid med trippelt press.

Så til å ta egne biler og for en nybegynner er en slik DA maskin helt suveren.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Tror jeg ville gått over som du har gjort med UC og så gått rett på voksen. Jeg ville ikke selv ha tatt SRP før voks her. Alternativet ditt er å teste det på et panel med SRP under, men om du ser noe forskjell da vil jeg ikke sette penger på ;)

Gjorde som Sjefen sa, tror nok også resultatet ble bra. Petes 53 er rett og slett nydelig å jobbe med.

Med das6-pro DA, gul hexlogic eller scholl og s3gold får jeg tatt like mye som med roterende: det tar bare 3ganger så lang tid med trippelt press.

Så til å ta egne biler og for en nybegynner er en slik DA maskin helt suveren.

Tror også det er en fordel å ha én pad å fokusere på. Får ikke lagt like mye press i to pads, i tillegg til at Cotech/Biltema-maskinene eråpenbart er litt svake. Har prøvd med én enkelt pad, men det er litt sjansespill å ha en fri bakplate hengende over lakken...

JuniVask2011052.jpg

JuniVask2011054.jpg

Fikk likevel et meget godt resultat med oransje Cyclo-pad på min egen bakfanger.

JuniVask2011068.jpg

Her la jeg så hardt press jeg klarte, skjermen ble skikkelig varm.

Første forsøk så som kjent slik ut:

Det kan kanskje være en grei erfaring å videreformidle til andre noobs som vil forsøke UC på 2-hodet med Sonax-pads. Det blir blankt, men du vil føle deg "lurt" - for det går helt klart an å gjøre det bedre enn dette.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive