Gå til innhold

Surfex HD vs VP Snow Foam Combo


Øyvind G

Recommended Posts

Øyvind G

Er det noen som har testet disse opp mot hverandre?

kjøpte akkurat en liter med Surfex HD pga den får mye skryt her. også har jeg en 5L men VP SFC stående og jeg synes disse 2 lukter og ser helt likt ut. ikke at lukt har alt og si men det står også samme blandingsforholda på flaskene.

Hvis dette er så og si det samme så tror jeg ikke jeg kjøper mere Surfex HD før jeg har brukt om de 4 literene jeg har igjen av SFC. Derfor jeg lurer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

usikker selv. tror snow foamen er litt både og.

det som står om den på shinearama sin side er:

A high quality, low cost snow foam product that can either used through a foam system or a pump sprayer. This is a more traditional product with quick and efficent cleaning ability. A non-caustic formula also doesn't contain metasilicate. It is a wax safe snow foam and a very effective vehicle cleaner.

Dilute 1:8 in pressure washer feed tank.

Pump sprayer dilutions:

  • 1:15 heavy soil
  • 1:25 light soiling

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Fikk noe input om Valet Pro Snow Foam Combo en tid tilbake:

http://www.detailersclub.no/forum/topic/4231-info-hvilken-avfetting-velger-du/

Noen pH verdier: ;)

Valet Pro Snow Foam Combo -> pH=13

Her er en bra online pH kalkulator

Er Valet Pro Snow Foam Combo å regne for en avfetting, eller er det mer tilfeldig at den blir nevnt i innlegget over? Ble litt redd for at den er for sterk til å bruke som vanlig nedskumming før vask, altså om den er så sterk at den kverker voksen på bilen?

Den er vel en høytskummende alkalisk avfetting ja, men om den tar voks avhenger av konsentrasjon. Slike produkter brukes gjerne i konsentrasjon 1:50 - 1:200 og da er voksen trygg. Bruker du den derimot 1:5 blir det vel mindre voks igjen... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
Øyvind G

Oppdaterer en gammel tråd :)

Vasket div MF og aplikatorer her om dagen og brukte Surfex i maskinen til MF og VP Snow Foam Combo når jeg vasket aplikatorer.

Aplikatorer ble også forvasket for hånd med SFC og må si denne imponerer. En av aplikatorene mine har blitt brukt til polering av alu og var helt svart. etter påføring av SFC 1:5 og håndvask i bøtta med vann og SFC så var aplikatoren hvit og fin igjen. Virker som at denne rengjør minst like bra som surfex.

MF ble som sagt vasket med ca 30 ml surfex i maskinen og aplikatorene mad ca 30ml SFC. Her var det tydelig at SFC skummer mye mer enn det surfex gjør.

En annen ting som jeg la merke til er at surfex ikke satte noe lukt på MF mens SFC satte igjen litt lukt i aplikatorer. Mulig dette er pga stark forfask av aplikatorer. MF ble ikke forvasket kun maskinvasket med 30 ml surfex i såpebeholderen på maskinen.

Virker som at begge disse produktene er gode og gjør jobben sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan takler vaskemaskinen Surfexen? Har du egen maskin til MF og applicatorer eller er boxere og alt annet vasket i Surfex også? :P

Kjøretøy:

 

[  ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart.

[  ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black...

[X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475

[X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303
[X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Hehe :P

Har ikke egen maskin nei.

Boxerene blir vasket med andre saker, men det kan jo være litt rester igjen i maskinen. Hvem vet?

Det er nok ikke skadelig for vanlige klær vil jeg tro. Disse produktene er vannbaserte og løses opp med vann.

Flere her som bruker surfex i maskinen, så det skal gå bra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plukker opp igjen i forhold til skum jeg. Kjøpte denne i sommer som hel fersk. Har hatt en følelse av at den fjerner litt voks og. Har vel blandet rundt 1:10 hver gang... Burde jeg heller skaffa meg en dunke med snowfoam?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Plukker opp igjen i forhold til skum jeg. Kjøpte denne i sommer som hel fersk. Har hatt en følelse av at den fjerner litt voks og. Har vel blandet rundt 1:10 hver gang... Burde jeg heller skaffa meg en dunke med snowfoam?

Tror Snowfoam er like sterk, men den skummer litt mer. Surfex med skum :P

VP orange prewash skal være mildere, men du kan jo blande surfexen din 1:20 isteden for 1:10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plukker opp igjen i forhold til skum jeg. Kjøpte denne i sommer som hel fersk. Har hatt en følelse av at den fjerner litt voks og. Har vel blandet rundt 1:10 hver gang... Burde jeg heller skaffa meg en dunke med snowfoam?

Hvor ofte vasker du bilen din!? Skal være temmelig sjeldent og møkkete om du skal bruke Surfex HD 1:10 hvertfall. Har brukt 1:40-1:45 de siste gangene, kombinert med skikkelig høyttrykksvask. Funker fint som forvask. Nå skal det sies at jeg vasker bilen min veldig ofte da, så møkka setter seg jo ikke noe særlig (ofte jeg ser at møkka bare renner nedover under påføring av Surfex'en). Imorra skal jeg prøve 1:50, Geir/Mighty kan bekrefte at også det funker om man vasker bilen flere ganger i uka. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennom "vaskehalvåret" vasker jeg hvertfall hver uke, om ikke oftere. Oppdaget jo DCN i sommer og har tatt av siden det. Bruker ikke ren Surfex men VP Snow foam combo + litt CG CW&G. Bruker som regel Surfex i 1:20++ på spray før det..

Edit: For å klare opp. Bruker bare Surfex til avfetting og Snowfoam Combo til forvask...

Endret av Jensenjr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang i uka, så ville jeg kanskje holdt meg til 1:25-30 cirka, og du trenger ikke skum i tillegg. Men skal ikke uttale meg sikkert om dette, er flere her inne som har lengre erfaring og vet hvordan voksen holder seg med forskjellige typer forvask. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Selv bruker jeg ingen avfetting ved forvask nå. Føler at jeg har dårlig holdbarhet på det meste av LSP på bilen min.

Snakket med Swissvax gutta om dette på OMS og ble enige om å prøve å unngå sterke avfettinger og blande såpa i bøtta mildere enn jeg har gjort til nå.

Med skikkelig LSP tror jeg ikke det er nødvendig med sterke avfettinger før avspyling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss... Trur ikke jeg klarer å droppe skum, er så digg å se på! :D

Får heller gå skikkelig ned på blandingsforhold på både begge deler og skaffe et annet skum til våren. Enn så lenge blir det 3M Quick Wax gjennom vinteren, gjør en god jobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte vasker du bilen din!? Skal være temmelig sjeldent og møkkete om du skal bruke Surfex HD 1:10 hvertfall. Har brukt 1:40-1:45 de siste gangene, kombinert med skikkelig høyttrykksvask. Funker fint som forvask. Nå skal det sies at jeg vasker bilen min veldig ofte da, så møkka setter seg jo ikke noe særlig (ofte jeg ser at møkka bare renner nedover under påføring av Surfex'en). Imorra skal jeg prøve 1:50, Geir/Mighty kan bekrefte at også det funker om man vasker bilen flere ganger i uka. :)

Tror du at surfexen nødvendigvis har så mye å si når du vasker 3 ganger i uka?

Jeg har et par ganger mens jeg har venta på unger og kone spylt over bilen med hageslangen og ser også da at gørra renner rett av.

Kan være at den 1:40 surfexen egnetlig ikke gir spesielt mye effekt, og at du ville oppnådd det samme med bare avspyling.

Prøv gjerne å legge surfex på halve bilen og se om det blir noen forskjell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surfex 1:40 gjør mye. Man ser f.eks at bremsestøv og belegg på felgene osv løsner som ikke rikker seg ellers. 1:40 er fortsatt betydelig sterkere enn det du får ut av en foam cannon med det blandingsforholdet folk flest bruker.

Simen har vel også prøvd sufex 1:40 kun på deler av bilen. Og merket stor forskjell sånn jeg forsto det.

Sliter litt med å forstå hvorfor folk mener 1:40/1:50 er så svakt når det er 10 ganger det man typisk bruker i vaskebøta eller fra foam cannon. Det er i allefall ingen tvil om at denne blandingen er langt mer effektiv enn alle skumblandinger jeg har testet.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var vel heller at man kan få utrettet ting bare med vann så lenge man har fin LSP på bilen :)

Sier ikke at Surfex er oppskrytt, men at jeg har blitt overrasket selv over hvor mye dritt som renner av bilen med bare en rask spyling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har man nylagt lsp vil mye det meste løsne kun ved avspyling. Men forskjellen ser du på svampen (eller mitten) når du vasker etterpå. Effekten til forvasken ser man egentlig best på hjulene synes jeg.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du at surfexen nødvendigvis har så mye å si når du vasker 3 ganger i uka?

Jeg har et par ganger mens jeg har venta på unger og kone spylt over bilen med hageslangen og ser også da at gørra renner rett av.

Kan være at den 1:40 surfexen egnetlig ikke gir spesielt mye effekt, og at du ville oppnådd det samme med bare avspyling.

Prøv gjerne å legge surfex på halve bilen og se om det blir noen forskjell :)

Jo jeg har faktisk merka forskjell på kun HT og 1:40 + HT. :)

Simen har vel også prøvd sufex 1:40 kun på deler av bilen. Og merket stor forskjell sånn jeg forsto det.

Stemmer det, og det du sier om svampen stemmer bra, at jeg plukka opp mye mindre møkk de plassene som hadde fått 1:40 (lett å se pga. den lyse og delvis gjennomsiktige overflaten), kontra de plassene som kun fikk HT-vasking. De områdene som hadde fått 1:40 ble HT-spylt på akkurat samme måten som bilen ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...