Trond_S

Hvordan få glans og holdbarhet?

Etter å ha kjørt rundt med "blank" bil (les; AutoGlym og TurtleWax) i noen år ble eg nesten flau når eg fant dette forumet og fant biler som faktisk var blanke. Mine biler har jo ver falmede vrak i forhold til de beste. Når eg da har lest alle de fantastiske S&S og arbeidsloggene, så er det jo tydelig at det er SV som er produktet å satse på som LSP.

Eg har vert så heldig å få hendene mine på en Concorso US (kommer i posten snart, gleder meg som en unge!). Nå har eg i tillegg lest alt eg kunne finne om den voksen her inne på forumet, men det virker som om noen sliter litt med å få den til å holde like lenge som eksempelvis Shield. Da sitter eg igjen med noen spørsmål som eg håper noen kan hjelpe meg med.

Er det mulig å få det beste fra to verdner? (glansen fra Concorso og holdbarheten til Shield)

Er herding i sola veldig viktig for å få voksen til å sitte på lengst mulig?

Hvor mange lag må legges for å få best mulig resultat?

Er det mulig å rett å slett ha på begge voksene og få det beste fra to verdner, i så fall i hvilke rekkefølge/antall lag?

Bilen det er snakk om ern en VW Jetta, Shadow Blue clear coat metallic lakk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange mener at shield har like bra glans som concorso har jeg sett. Jeg ser ingen forskjell. Uansett må du huske at tett opptil 100% av glansen kommer fra poleringen/forarbeidet, ikke voksen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter å ha kjørt rundt med "blank" bil (les; AutoGlym og TurtleWax) i noen år ble eg nesten flau når eg fant dette forumet og fant biler som faktisk var blanke. Mine biler har jo ver falmede vrak i forhold til de beste. Når eg da har lest alle de fantastiske S&S og arbeidsloggene, så er det jo tydelig at det er SV som er produktet å satse på som LSP.

Eg har vert så heldig å få hendene mine på en Concorso US (kommer i posten snart, gleder meg som en unge!). Nå har eg i tillegg lest alt eg kunne finne om den voksen her inne på forumet, men det virker som om noen sliter litt med å få den til å holde like lenge som eksempelvis Shield. Da sitter eg igjen med noen spørsmål som eg håper noen kan hjelpe meg med.

.

Er det mulig å få det beste fra to verdner? (glansen fra Concorso og holdbarheten til Shield) - Concorso vil med godt grunnarbeid også holde meget bra, kun litt kortere enn Shield - så når du har concorso så trenger du ikke tenke på Shield i denne omgang

Er herding i sola veldig viktig for å få voksen til å sitte på lengst mulig? Nei, men det gjør at prosessen går raskere.

Hvor mange lag må legges for å få best mulig resultat? Maks 2 lag.

Er det mulig å rett å slett ha på begge voksene og få det beste fra to verdner, i så fall i hvilke rekkefølge/antall lag? Det har ikke så mye for seg, i så fall shield i bunn og concorso på topp, men spar heller kronene når du først har Concorso og det er sommer :) Som vintervoks kan du kanskje vurdere Shield i framtiden.

Hei Trond,

og gratulerer med en meget bra voks :)

Jeg har svart deg bak dine spørsmål over - men generelt så vil jeg si følgende om hva som er viktig for å hente det beste av våre vokser i forhold til utseende og varighet:

Poleringsjobben er selvfølgelig av høyeste viktighet som Mighty sier under! Voksen må legges på et godt forberedt grunnlag. Vi anbefaler på alle våre vokser å gå over bilen med Cleaner Fluid eller Cleaner Fluid pro før voks - men etter evt. wipe down. Jo lenger voksen får herde jo bedre blir resultatet (opp mot 12 timer i tempereatur over 12-14 grader - gjerne litt høyere. Legg heller to tyyyne lag enn et tykt - ikke flere. Gå helst over bilen etter 3-4 timer med Swissvax Quick Finish for å fjerne evt svetting og voksrester.

Da har du en bil som du vil bli meget godt fornøyd med både utssende og resultatmessig :)

mvh

Dag/Swissvax

Endret av Dag/Swissvax
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Er det mulig å få det beste fra to verdner? (glansen fra Concorso og holdbarheten til Shield)

Personlig har jeg ikke opplevd lengre holdbarhet med Shield enn med Concorso. Når det gjelder glans syns jeg svarte paneler med Shield blir lysere blank, mens Concorso fremhever mer fargen. Beste sammenligningen jeg har er xenon vs halogenlys, om noen skjønner hvor jeg vil. :)

Er herding i sola veldig viktig for å få voksen til å sitte på lengst mulig?

Jeg lar med få unntak alle mine biler herde ferdig under tak. Fordelen med carnubavokser er at de svetter raskere når de står i solen, uten at jeg har merket noe til lengre holdbarhet.

Hvor mange lag må legges for å få best mulig resultat?

Jeg har eksperimentert litt med 1 vs 2 lag, og legger bare 1 lag på alle mine biler.

Er det mulig å rett å slett ha på begge voksene og få det beste fra to verdner, i så fall i hvilke rekkefølge/antall lag?

Dette har jeg ikke prøvd.

Nydelig bil! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange mener at shield har like bra glans som concorso har jeg sett. Jeg ser ingen forskjell. Uansett må du huske at tett opptil 100% av glansen kommer fra poleringen/forarbeidet, ikke voksen.

Godt poeng.. Skal lese meg opp og bestille produkter, og så smelle til i pinsen :D

Hei Trond,

og gratulerer med en meget bra voks :)

Jeg har svart deg bak dine spørsmål over - men generelt så vil jeg si følgende om hva som er viktig for å hente det beste av våre vokser i forhold til utseende og varighet:

Poleringsjobben er selvfølgelig av høyeste viktighet som Mighty sier under! Voksen må legges på et godt forberedt grunnlag. Vi anbefaler på alle våre vokser å gå over bilen med Cleaner Fluid eller Cleaner Fluid pro før voks - men etter evt. wipe down. Jo lenger voksen får herde jo bedre blir resultatet (opp mot 12 timer i tempereatur over 12-14 grader - gjerne litt høyere. Legg heller to tyyyne lag enn et tykt - ikke flere. Gå helst over bilen etter 3-4 timer med Swissvax Quick Finish for å fjerne evt svetting og voksrester.

Da har du en bil som du vil bli meget godt fornøyd med både utssende og resultatmessig :)

mvh

Dag/Swissvax

Hjertelig takk for meget gode og forklarende svar! Skal gå over bilen med Swissvax Cleaner Fluid Regular før behandling med Concorso'en. Håper å ha voksen på bil på ettermiddag og så la den herde i oppvarmet garasje (15-20 grader) over natten.

Tyyyne lag ja, får se hvordan det går =) Skal hvertfall gjøre ett forsøk!

Personlig har jeg ikke opplevd lengre holdbarhet med Shield enn med Concorso. Når det gjelder glans syns jeg svarte paneler med Shield blir lysere blank, mens Concorso fremhever mer fargen. Beste sammenligningen jeg har er xenon vs halogenlys, om noen skjønner hvor jeg vil. :)

Tror eg ser poenget ditt ja ;)

Jeg lar med få unntak alle mine biler herde ferdig under tak. Fordelen med carnubavokser er at de svetter raskere når de står i solen, uten at jeg har merket noe til lengre holdbarhet.

Jeg har eksperimentert litt med 1 vs 2 lag, og legger bare 1 lag på alle mine biler.

Dette har jeg ikke prøvd.

Nydelig bil! :) --> Jo takk for det :)

Takk for gode svar, setter stor pris på det. Bilder av voksen samt resultatet av den kommer etter hvert =)

Endret av Trond_S
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har begge voksene det er snakk om!

Jeg legger først et lag med Shield, og noen timer senere Smaragd (Concorso US). Det fungerer meget bra!

Grunnen til at jeg legger Shield først, er fordi jeg anser den som en mer hardfør voks.

Om jeg skulle velge å kjøpe en voks ville det blitt Shield

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive