TobiasW

Laste opp profilbilde og avatar...

Jeg får hverken lastet opp profilbilde eller avatar til profilen min. Først hadde bildet for stor størrelse, men det er nå endret til riktig format. Men allikevel går det ikke å laste opp ettersom bildestørrelsen er for stor, antall KB. Hvordan kan jeg komprimere bildet mindre? Sikkert et dumt spørsmål... Vil gjerne ha vekk den golfballen, hehe :)

Endret av TobiasW
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg får hverken lastet opp profilbilde eller avatar til profilen min. Først hadde bildet for stor størrelse, men det er nå endret til riktig format. Men allikevel går det ikke å laste opp ettersom bildestørrelsen er for stor, antall KB. Hvordan kan jeg komprimere bildet mindre? Sikkert et dumt spørsmål... Vil gjerne ha vekk den golfballen, hehe :)

Hvilket fotoprogram bruker du til å forminske bildene da?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En vanlig tommelfingerregel er at bildefiler blir minst hvis du lagrer dem i JPEG-format. Men for små bilder er ikke alltid dette riktig, så du kan prøve å lagre i GIF-format i stedet for å se om det blir mindre. Ellers er det en del å hente på å lagre med redusert kvalitet. I JPEG vil medium holde i massevis.

Ellers så kan du legge ut bildet ditt i full størrelse i denne tråden, så kan jeg lage et avatarbilde for deg.

Endret av obimann
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilket fotoprogram bruker du til å forminske bildene da?

Bruker iPhoto

En vanlig tommelfingerregel er at bildefiler blir minst hvis du lagrer dem i JPEG-format. Men for små bilder er ikke alltid dette riktig, så du kan prøve å lagre i GIF-format i stedet for å se om det blir mindre. Ellers er det en del å hente på å lagre med redusert kvalitet. I JPEG vil medium holde i massevis.

Ellers så kan du legge ut bildet ditt i full størrelse i denne tråden, så kan jeg lage et avatarbilde for deg.

Da prøver jeg dine tips først, og hvis det ikke fungerer tar jeg gjerne imot hjelp! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker iPhoto

Da prøver jeg dine tips først, og hvis det ikke fungerer tar jeg gjerne imot hjelp! :)

Bare glem å justere det i iPhoto. Høyreklikk på bildet og åpne det i Preview. Deretter er det Verktøy -> Juster størrelse, og bare skriv inn den størrelsen du ønsker og trykk "Ok".

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk det til nå! Har tydeligvis en eldre versjon av Preview enn deg, for her har jeg ikke den muligheten du har.

Jeg gjorde følgende: iPhoto -> Eksporter -> Valgte middels kvalitet og satte størrelse på 250 -> Åpnet det i Preview.

Takk for tips :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive