Gå til innhold

Ripefjerner til "milde" riper i felg


Breitbau

Recommended Posts

Heisann!

Etter litt banekjøring med påfølgende snurring og ut i gresset, trenger jeg en rå ripefjerner til bruk på polerte overflater i kantene på felgene mine..

Det er absolutt ikke dype riper, bare noen som sitter helt ytterst i overflaten. Skal jeg prøve Megs ScratchX eller vil Autosol fungere bedre? Er det noe spesialprodukt for ripefjerning på dette som er bedre? Gi meg ett tips.. Er litt rådvill..

Håper noen har svar

mvh

Kevin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • Admins
truhaa

Autosol eller en metal polish fra feks Meguiars eller Duragloss funker nok om de ikke er for dype, men vet ikke om ScratchX funker på den da den er til lakkerte flater og ikke ren alu...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
General Lee

Stålull og autosol funker, men ville ikke brukt det på noe med lakk!

Det riper om du ikke har fin nok ull eller bruker lite produkt.

Men til skitten eksos, bolter og annen bling er det knall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AutoGlym Metal Polish får du kjøpt hos Møller Bil, Mekonomen og noen Statoil-stasjoner. Eller du kan kjøpe den av meg for kr. 79,- pr. tube. Perfekt for formålet du snakker om her.

metalpolish.jpg

Skotner Autospa - detailing since 1998

Member International Detailing Association, Certified Detailer - Skills Validated
Exint Premium Detailing Center | Rupes Certified Detailer | Colourlock Certified | AutoGlym Certified | Nanolex Approved Detailer | 3M Auto Car Care Center | Waxaddict Professional

 

Følg på Facebook!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Her skal dere få bilder.. Jeg tror ikke felgene er lakkert med klarlakk. Jeg kommer hvertfall ingen vei med scratchX eller andre ripefjernere til lakk..

DSC_0437.jpg

DSC_0439.jpg

DSC_0440.jpg

Kan noen også svare meg på hva de prikkene er på felgene.. Føles som noe slags nupper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.. :D

Da prøver jeg med clay i morgen å ser hva som skjer.. Blir sikkert bedre får en tro..

Litt mer usikker på hva jeg skal gjøre med ripene da.. :shocking2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

Roterende maskin og scholl S03+ på blå scholl pad og om ikke det er nok bruk ullpad. Kjør over med Scholl S30 etterpå på orang scholl pad. Etter en sånn behandling burde ripene være borte.

Om du ikke har egen maskin, så finnes det sikkert noen her inne som kan hjelpe deg med jobben :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke kommer noen vei med ripefjerner for lakk tviler jeg på at scholl og roterende er veien å gå, selv om det sikkert ikke skader å prøve.

Har du prøvd med "Metal Polish" av noe slag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

Lakkerte felger dette. Så metall polish har lite for seg i dette tilfellet. Med mindre ripene er gått gjennom klarlakken og det må lakkes på nytt.

Scratch-x klarer ikke ta særlig dype riper uten at du jobber deg ihjel, det er ihvertfall min erfaring. derfor anbefalte eg grov rubbing og en finpolish som kan rette opp i lakkskadene på felgene.

Endret av Lexgtturbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakkerte felger dette. Så metall polish har lite for seg i dette tilfellet. Med mindre ripene er gått gjennom klarlakken og det må lakkes på nytt.

Scratch-x klarer ikke ta særlig dype riper uten at du jobber deg ihjel, det er ihvertfall min erfaring. derfor anbefalte eg grov rubbing og en finpolish som kan rette opp i lakkskadene på felgene.

Tenkte kanskje de ikke var lakkert siden trådstarter ikke tror det, og siden det var null forbedring etter scratchX.

Etter scratchX burde ihvertfall noen av de mindre ripene blitt mindre synlig slik at man så en viss forbedring.

Men hvis de har klarlakk er selvfølgelig scholl og roterende et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, mange svar..

Kan begynne med å si at jeg ikke har oppnådd noen som helst resultater med ScratchX eller Autosol.. Føler ikke ripene ble mindre synlige i det hele tatt. Har også prøvd å vokset de, dog bare med Nxt Tech 2.0 og det ble ikke noe bedre. Kan prøve når Ketil har send meg Autobahn voksen å se om det hjelper..

Den eneste maskina jeg har er en sånn Bosch exentersliper (aldri slipt med den) som egentlig virker ganske grei.. Det fulgte med en eller annen pad til den og den har fungert greit til sitt bruk.. Nå føler jeg for å steppe opp i Detailer klassen, og har tenkt på å investere i maskin, men i første omgang vart det en pakke for hånd-bruk hos Ketil på 3000 ca, så det får duge litt til..

Kan jo kanskje høre med BMW-Tommy om han vil prøve sine saker på neste treff. Her oppi Hallingdal er det ikke mange detailere gitt.. *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Tror nok ikke det blir noe bedre med Autobahn eller noen andre slags vokser, da de bare skal beskytte og ikke fjerne riper. Er nok helst maskin som må til på disse ripene ja, hvis det er lakkerte som sagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjent litt på de i kveld samt prøvd clay..

Når det kommer til clayen, blir felgkanten glattere, og den så shitty ut så det er helt klart den fjerner "noe" fra felgen.. Men de er fortsatt mattprikkete slik dere seg på noen bilder.. Det er absolutt værst under hver "eike"..

Forøvrig må jeg nok si at jeg er rimelig sikker på at dette ikke er lakkert.. Har studert de nøye og kan nok si meg ganske sikker på at disse bare er polerte uten overflatebehandling..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror ikke jeg heller desverre.. Noen av de kjentes veldig dype ut..

Så nå har jeg bestilt poleringskit fra Gasolin.. Har endel annet jeg vil høyglanspolere og med denne pakken fulgte det med masse rare pastaer osv.. Funker ikke det er det bare en ting som hjelper, våtsliping..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var skrekkelig vanskelig å se på bildene hva det er, på det første så det ut som polert alu, mens på det siste så det nesten ut som chrome.. og da er det stor forskjell på hvordan man får det fint igjen. Kanten er ikke i polert stål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...