Gå til innhold
terjejb

Fjerne steinsprut - Hva gjør jeg feil?

Recommended Posts

terjejb    0
terjejb

Dette blir min første tråd her på forumet, har brukt mange timer i vinter her inne, mye god lesing og mange gode råd!

Min 2000 Nissan Primera hadde behov for å få fjernet litt steinsprut.

Fremgangsmåte:

- Kjøpte inn flekklakk fra Ødegård Lakk i Ålesund med bilens fargekode (KL0).

- Renset steinsprang med en rund mini diamantfres (kjøpt på Clas Ohlson, etter en bra Guide her på forumet).

- Avfettet med isopropanol

- Ristet flasken godt, "malte av" penselen på en annen flate og påførte en liten dråpe.

...Ventet 20 timer (temperatur sånn ca 14 i snitt kanskje)...

- Slipte forsiktig av toppene med et 2500 grit papir (sterk ONR blanding som smøring)

- Polerte over med Scholl S17+ med Lilla pute

Resultatet gav seg før jeg begynte og slipe og polere, med hadde vel et håp om at ting kunne rette seg opp på magisk vis.

Som bildene viser er fargeforskjellen i største laget og flekklakken er betraktelig mørkere enn bilen.

post-3032-0-64419600-1306179411_thumb.jp

post-3032-0-87887600-1306179414_thumb.jp

post-3032-0-34282200-1306179417_thumb.jp

post-3032-0-98002400-1306179419_thumb.jp

post-3032-0-62268200-1306179421_thumb.jp

post-3032-0-64607800-1306179423_thumb.jp

Mine spørsmål er om det er mulig å få det bra med flekklakk på en så gammel bil (naturlig falming over årenes løp?) og er enste måte og få dette bra, å måle lakkoden hos feks Ødegård og få laget en ny blanding?

Hvis ikke, hva har jeg gjort feil ved påføring?

Var nok litt hard med våtslipingen som det siste bildet viser, ser ut som jeg har gått igjennom klarlakken - men det er vel strengt tatt bedre enn å ha et åpent steinsprang med rustdannelse... Var nok litt overivring på press og frekvens da jeg slipte med 2500 papiret.

post-3032-0-39520200-1306179425_thumb.jp

- Terje

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hans Marius    1 227
Hans Marius

Så vidt jeg vet er sølv den verste fargen å få lik, både når det kommer til flekklakkering og steinsprut. Så for å få det så likt som mulig, så er det nok en måling av lakken din som gjelder.

Når det kommer til selve fyllinga, ville jeg gjort det i to omganger, med våtsliping i mellom. På den måten blir det jevnest mulig, og det tørker raskere.

Et siste tips; skaff deg enten 3M eller Scholl sin lille våtslipekloss og slipeark. Da har du mye bedre kontroll på selve våtslipinga og du slipper å slipe mer lakk enn nødvendig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
terjejb    0
terjejb

Så vidt jeg vet er sølv den verste fargen å få lik, både når det kommer til flekklakkering og steinsprut. Så for å få det så likt som mulig, så er det nok en måling av lakken din som gjelder.

Når det kommer til selve fyllinga, ville jeg gjort det i to omganger, med våtsliping i mellom. På den måten blir det jevnest mulig, og det tørker raskere.

Et siste tips; skaff deg enten 3M eller Scholl sin lille våtslipekloss og slipeark. Da har du mye bedre kontroll på selve våtslipinga og du slipper å slipe mer lakk enn nødvendig.

Takk for svaret, godt å høre jeg ikke har gått glipp av et eller annet innlysende punkt angående lakkfargen!

Jeg kjøpte inn små runde 1500 og 2500 papir med slipekloss fra Autobahn Bilpleie, her er det mulig jeg har gått glipp av et eller annet viktig punkt - for papiret ville ikke bli værende på slipeklossen mer enn et par drag. Virket som det ble en form for hydraulisk lås, for papiret ble som limt fast i lakken og slapp klossen. Noen tips til å få dette til å fungere?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
n0ya    0
n0ya

Takk for svaret, godt å høre jeg ikke har gått glipp av et eller annet innlysende punkt angående lakkfargen!

Jeg kjøpte inn små runde 1500 og 2500 papir med slipekloss fra Autobahn Bilpleie, her er det mulig jeg har gått glipp av et eller annet viktig punkt - for papiret ville ikke bli værende på slipeklossen mer enn et par drag. Virket som det ble en form for hydraulisk lås, for papiret ble som limt fast i lakken og slapp klossen. Noen tips til å få dette til å fungere?

Jeg har samme problem med at sliperosen slipper taket fra klossen og hekter seg i lakken. Venter spent på at noen skal ha en brukbar løsning på dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
rudilgr    200
rudilgr

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig