Gå til innhold

Hvordan unngå riper?


Gry

Recommended Posts

Det er en ting jeg har tenkt litt på, når jeg står der og prøver å gjøre bilen blank.

Hvordan unngår man å lage riper mens man holder på? Jeg kommer jo borti f.eks forskjermen mens jeg holder på med panseret. Lager relativt reine klær merker på en rein bil? Er det ikke noe problem? Eller så begynner man jo med panseret og tar forskjermen etterpå og fjerner de merkene man evt har laget under prosessen?

Jeg er fremdeles på håndarbeid-stadiet så lakken ser jo ikke ut uansett nå, men på neste lønning skal jeg skaffe meg en DA-maskin og da blir det muligens andre boller:)

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kom i nærheten av lakken :)

Bruk myke klær uten knapper, dill og dall og anna stæsj. Ta av belte, kjeder, ringer etc. Jobb deg nedover fra taket.

Hvis du lene deg inntil framskjermen mens du jobber med panseret så legg myk myk MF mellom deg og lakken. Men unngå samba-dansing uansett - all mekanisk berøring av lakk vil potensielt medføre riper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Hvilke produkter er fy-fy iht. riper og swirls? Og hvordan kan ting bli brukt feil? Jeg bruker vaskehanske med 2 stk. bøtter når jeg vasker, men en skikkelig avspyling på forhånd er vel viktig? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man polerer skal man ikke trenge å berøre bilen med kroppen. Når det gjelder å unngå riper når man vasker er det aller viktigste en skikkelig prewash. Desto renere bilen er før man rører den, jo mindre sjanse for riper.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Når man polerer skal man ikke trenge å berøre bilen med kroppen. Når det gjelder å unngå riper når man vasker er det aller viktigste en skikkelig prewash. Desto renere bilen er før man rører den, jo mindre sjanse for riper.

Prewash - f.eks. en selvvask med høyttrykkspyler på Statoil? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Neinei den holder jeg meg unna. Men det kommer vel litt anpå hvor ofte man vasker eller hvor møkkete bilen er? Og er det ikke sånn at avfetting sliter ned voks-laget? Pleier ikke å bruke avfetting jeg - krise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krise vis du har en ubeskyttet bil. Vasketeknikken din vil selvfølgelig være avgjørende, men på en ubeskyttet bil sitter møkken såpass godt at man vil ikke klare å fjerne det skånsomt med en vaskehanske. Her må man bare bruke hodet å være fornuftig i hvert tilfelle. Selv om bilen er beskyttet godt er det ofte nødvendig med avfetting/skum, før man berører lakken. Er det snakk litt "støv" på sommeren, så kan en avspyling før vask være nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...