Gå til innhold

Tips og råd til polering av bobil


esk1ld

Recommended Posts

Hei hei, long time, no see...

Har fått forespørsel om litt stell/polering av en bobil, en 2011 Dethleffs Esprit I 7150.

13_EspritI_silber.jpg

(Illustrasjonsfoto av tilsvarende bobil)

Dette er opp til vurdering nå, men tenkte jeg skulle høste inn litt tips og erfaringer før jobben eventuelt påbegynnes. Det er uansett snakk om noen uker fram i tid før det blir anledning til å ta denne bobilen.

Bobilen er temmelig ny (levert fra fabrikk for en måneds tid siden), ikke vært på stort mer enn en langtur tur/retur Kristiansund - Østlandet, og har heldigvis ennå ikke rukket å få nevneverdige slitasjer (les: vaskeriper etc.). Derfor er det her mer eller mindre kun snakk om vasking og å legge på et beskyttende lag før videre bruk. Har studert bilen, og ikke funnet noen form for riper e.l. så langt i allefall.

Sidene og bakenden består av lakkert aluminium, med enkelte pålimte dekorstriper etc., mens front og hjørner etc. er stort sett av plast.

Hva mener dere vil være korrekt behandling på denne, og med hvilke produkter?

Er litt usikker selv m.t.p. aluminiumen, dekoren og alle plastflatene, og det behøver ikke være noe "detailing-nivå" på denne. Men det jeg kanskje har sett for meg selv (etter vask), er en lett runde med roterende og Scholl S40 på en fin pads (evnt. for hånd på og ved dekorstripene etc.), etterfulgt av CG Vertua-bond og voks. Evnt. forsegling og et lag til med voks etterpå. Nanoforsegling på frontrute, og CG Bare Bones i hjulbuer, samt Optimum Opti-Bond Tire Gel på dekksider. Felger behandlet med Bilberry, muligens S40, etterfulgt av CG Wheel Guard. CG New Look Trim Gel på speil etc. (regner med jeg kan bruke denne også på de hvite (ikke lakkerte) plastdelene rundt om?).

Interiørmessig vil det ikke bli foretatt så mye, med unntak av kanskje en kjapp runde rundt dashbord/førerposisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjort noe slikt:

1) Ren alkalisk avfetting eller mikroavfetting i skumkanon (f.eks. Lahega Autosafe/Microl), etterfulgt av kraftig håndvask (f.eks. CarPro Iron X Soap Gel)

2) AIO med DA/for hånd på trange plasser (f.eks. Optimum Poli-Seal)

3) Lakkforsegling på alt utvendig (f.eks. Optimum Opti-Seal)

4) Interiørbeskyttelse (f.eks Optimum Leather Protectant/303 Aerospace Protectant og High Tech Fabric Guard)

Endret av madskh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...